Biznis i politika
StoryEditor

Zbog mjera protiv Rusije najvažniji dobavljač dizela u EU bi mogla biti Kina

13. Siječanj 2023.

Za nešto više od tri tjedna pomorske isporuke dizela u Europsku uniju od najvećeg vanjskog dobavljača, Rusije bit će gotovo zabranjene. Ključno pitanje koje se sada postavlja je tko će uskočiti i popuniti prazninu koja će ostati kada isporuke iz Rusije budu ravne nuli te upada li EU u još jednu krizu.

Europska je unija prošle godine uvezla oko 220 milijuna barela dizela iz Rusije, a od 5. veljače na snagu stupaju nove mjere protiv Rusije kako bi se kaznila za rat u Ukrajini. Po pitanju zamjene ruskog goriva već je postignut određeni napredak pa je tako do prosinca prošle godine udio uvoza iz Rusije već pao na oko 40 posto i to zahvaljujući povećanju uvoza iz Saudijske Arabije i Indije. Ipak, vjeruje se da se preostale ruske zalihe mogu pokriti iz drugih izvora.

‒ Izgubljene ruske zalihe bit će nadomještene ‒  rekao je Eugene Lindell, voditelj rafiniranih proizvoda u konzultantskoj tvrtki Facts Global Energy za Bloomberg.

Najočiglednije mjesto otkud EU može nabaviti više dizela je Bliski istok, pod pretpostavkom da se Sueski kanal ne blokira, a tvrtka Abu Dhabi National Oil već je sklopila ugovor o opskrbi Njemačke.

Indija i SAD su također povećale isporuke posljednjih tjedana, a predviđa se da će američke rafinerije ove godine proizvesti rekordnu količinu destilata, no najvažniji potencijalni dobavljač, iako neizravno, može biti Kina.

Potražnja se već smanjila

Prva kineska izvozna kvota goriva za 2023. porasla je za gotovo 50 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, zbog čega je malo vjerojatno da će se isporuke dizela vratiti na niske razine zabilježene početkom 2022. godine.

Izvoz dizelskog goriva iz Kine mogao bi iznositi 400.000 do 600.000 barela dnevno u prvoj polovici ove godine, što je sličan obujam onome što EU i UK trenutno mogu izgubiti u smislu isporuka pomorskim putem iz Rusije.

Ipak javlja se tu još jedno pitanje; mogu li sankcije Europske unije potaknuti potpuno nestajanje ruskog dizela s globalnog tržišta?

Ako Rusija ne bude mogla pronaći dovoljno novih kupaca izvan EU posljedično bi morali smanjiti proizvodnju u svojim rafinerijama što bi moglo dodatno smanjiti globalne opskrbe. Čak i ako postoji voljnih kupaca, izvoz goriva iz Rusije mogao bi biti izazov jer će prijevoznici biti oprezni zbog kršenja zapadnih sankcija koje nalažu da gornja granica ruskog goriva ne smije biti iznad 60 dolara po barelu.

Krajem prošle godine agencija za određivanje cijena nafte Argus Media procijenila je ruski dizel na 926 dolara po toni (oko 124 dolara po barelu), dok je dizel koji nije bio iz Rusije bio skuplji za 30 dolara po toni (oko 4 dolara po barelu).

Dok se i dalje postavlja pitanje hoće li EU imati dovoljno dizela, važno je upitati i kolika će biti potražnja. Neočekivano visoke temperature za ovo doba godine bez sumnje su pomogle Europi smanjujući potražnju za energentima i snižavajući cijenu prirodnog plina, a prema podacima Argus Medie, europska se potražnja za dizelom već smanjila za minimalno 5 posto u odnosu na prethodnu godinu.

16. travanj 2024 04:36