Financije
StoryEditor

Banke koje prve dođu na TikTok privući će najviše pripadnika generacije Z

25. Svibanj 2022.
Iva Šulentić, Ivan Glazer, Adrian Krajcar, Dario Marčac i Lorena Farkač na konferenciji Digital Touchpoint

Iako su rezultati o digitalnoj pismenosti mladih od prije dvije godine Hrvate stavili na sam vrh u Europskoj uniji, čini se da mladi tu pismenost baš ne prakticiraju, barem ne kod korištenja digitalnog bankarstva. Naime, prva generacija koja je odrasla uz internet – generacija Z – i dalje odlazi u banke, više preferira fizičku kupovinu u trgovinama, još uvijek koristi gotovinu, čak i tamo gdje to nije nužno, a tek ih trećina koristi platforme poput Apple Paya i Google Paya. To su pokazali iznenađujući rezultati istraživanja agencije Ipsos provedeno u travnju ove godine na reprezentativnom uzorku od 300 ispitanika, koje je danas predstavljeno na konferenciji Digital Touchpoint.

O financijama se najviše informiraju od roditelja, a unatoč svojim zapadnim vršnjacima rođenim od 1997. do 2012., više od 80 posto ih želi imati svoju nekretninu. Gotovo polovica ispitanika želi dignuti kredit u idućih pet godina, ali njih čak 86 posto kredite želi dizati fizički, u poslovnici. Uzimajući u obzir da su mladi u Hrvatskoj izuzetno digitalno pismeni, postavlja se pitanje jesu li ovi rezultati istraživanja odraz nedovoljne dostupnosti mobilnog bankarstva ili nove generacije naprosto te procese smatraju prekompliciranima?

Bankarstvo 'u dva klika'

Uz Ivana Glazera iz ASEE-a koji je predstavio istraživanje, odgovore su u panel raspravi nastojali pružiti sami predstavnici generacije Z – TikTokeri Dario Marčac, Lorena Farkač i Adrian Krajcar.

Kao poduzetnik koji tvrtkama pomaže voditi profile na TikToku, s ciljem da se približe mlađoj publici, Marčac smatra da će banke koje se prve pojave na toj platformi ubirati najbolje plodove, i to upravo zbog educiranja mladih ljudi o jednostavnim pitanjima poput razlika između žiro i tekućeg računa te definiranja NFT-ova.

– Nove generacije ne čitaju novine i ne gledaju televiziju, one su na društvenim mrežama. Banke koje među prvima dođu na TikTok privući će najviše klijenata generacije Z – smatra Marčac.

Njegov je dojam da mladi iz cijele regije dosta kaskaju u korištenju digitalnog bankarstva, što on vidi kao potencijal za razvoj tog segmenta kod nas. Gledajući na zapad, možemo predvidjeti koji će novi digitalni alati doći i kod nas te možemo u tom području postati lideri, istaknuo je Marčac koji je i sam iskoristio potencijal TikToka za svoj poduzetnički pothvat.

Glazer je, kao predstavnik starije generacije, tzv. milenijalaca, pokušao to objasniti činjenicom da mladi pokazuju znakove da žele biti 'digitalniji' pa im treba dati priliku.

– Milenijalci i generacija Z se ne razlikuju toliko u Hrvatskoj. Temeljna razlika je što smo mi kao milenijalci tek počeli dobivati te stvari, mobilno bankarstvo je tek došlo kad smo mi bili njihovih godina – rekao je Glazer te istaknuo da mladi danas traže puno više od digitalnog bankarstva.

Panelisti su se složili da generacija Z traži brze, jednostavne digitalne usluge, rješive 'u dva klika', ali jednako im je važna i sigurnost njihovih podataka. Autentifikaciju smatraju bitnim korakom, no i ona bi se trebala što više pojednostaviti.

Ključni rezultati istraživanja:

  • Sigurnost podataka i fizička lokacija i blizina poslovnice
    generaciji Z najvažnije su karakteristike prilikom odabira banke
  • Većina upotrebljava barem jednu mobilnu aplikaciju
  • Iznimno im je važno da su one jednostavne za korištenje te da jamče sigurnost novčanih sredstava i osobnih podataka
  • Njihov potencijalni razvoj leži u loyalty programima za koje je generacija Z iznimno zainteresirana.
  • Čak 86 posto ispitanika ugovaranje kredita realiziralo bi osobnim posjetom banci, pri čemu polovina njih pretpostavlja da će ga u sljedećih pet godina uistinu i podići.
  • Pripadnici generacije Z za informiranje o financijama i načinima plaćanja najčešće koriste Internet, dok su razgovori s roditeljima na drugom mjestu.

Očekivanja rastu

A da su zahtjevi svih potrošača, ne samo mladih, sve veći potvrdio je na konferenciji i Paolo Barbesino, stručnjak za digitalno bankarstvo i mentor Central European University InnovationsLaba istaknuvši dobre i loše strane utjecaja pandemije koronavirusa na digitalno bankarstvo. Sa strane prihoda, situacija s pandemijom prošla je bolje nego što su očekivali jer je rastao broj ljudi koji koriste mobilno bankarstvo. No taj kratkotrajni pozitivni učinak sada dolazi na naplatu, kaže Barbesino.

– Potrošači sve više plaćaju online, a time im se mijenjaju i njihova očekivanja. Bankarske usluge moraju biti ukomponirane i u druge usluge koje koriste – rekao je Barbesino.

Zaključio je da se tržišno natjecanje više ne bazira na tradicionalnoj prodaji proizvoda, već na rješavanju problema korisnika pa će za par godina način na koji se banke natječu za korisnike biti potpuno drukčiji. Naglasak će biti na integriranom korisničkom iskustvu te spajanju korisničkih potreba pri kupovini i bankarskih proizvoda.

17. travanj 2024 09:51