Težak položaj u kojem se trenutno nalazi njemačka automobilska industrija odražava se i na cijene dionica najpoznatijih brendova, što može biti dobra prilika za investitore spremne na nešto više rizika. Naime, ako se promotri jedan od temeljnih pokazatelja vrijednosti neke dionice, a to je omjer cijene i zarade (P/E), tada su dionice njemačkih automobilskih divova vrlo jeftine. Najveći među njima, Volkswagen, trenutno se trguje pri P/E od svega 2,5. Drugim riječima, za jedan euro VW-ove dobiti, investitori moraju platiti 2,5 eura. Za Mercedes-Benzovu dionicu taj pokazatelj iznosi 4,8, a za dionicu bavarskog ponosa, BMW-a kreće se na 5,37.
Ovakva situacija odraz je stanja kroz koju trenutno prolazi donedavna perjanica njemačkog gospodarstva. Prijelaz na proizvodnju električnih automobila ostavit će dubokog traga na njemačkoj automobilskoj industriji, ponajprije na radnoj snazi. Procjene udruge autoindustrije VDA kazuju da će ta branša do 2035. ostati bez 186 tisuća radnih mjesta. Četvrtina tog broja radnih mjesta već je nestala. Kad se tome pribroji sve žešća konkurencija kineskih električnih automobila, skorašnja EU zabrana vozila na benzinski i dizel motor te visoke cijene energije za njemačku industriju, pritisak na marže i poslovni problemi su neminovni.
Goruće pitanje
U najtežoj situaciji trenutno je Volkswagen koji razmišlja o zatvaranju tri tvornice na matičnom tržištu uz otpuštanje desetak tisuća radnika. Kompanija je u trećem tromjesečju ove godine zabilježila pad neto dobiti od 64 posto na godišnjoj razini. Da se problemi gomilaju, govori i vijest da su VW-ovi radnici krajem ovoga tjedna zaprijetili štrajkom 1. prosinca. Sindikati zahtijevaju povišicu od sedam posto, dok Uprava zastupa dijametralno suprotan stav – smanjenje od 10 posto čime bi se uštedjelo 800 milijuna eura. Naime, pitanje troška radne snage u uvjetima pritiska na marže jedno je od gorućih za tog njemačkog proizvođača.
U Njemačkoj najviši trošak plaća u prihodima u automobilskoj branši ima upravo Volkswagen, od 15,4 posto. Inače, prije pandemije taj je trošak bio još veći, iznad 18 posto. Sestrinskom Porscheu trošak rada trenutno sudjeluje sa 12,7 posto u prihodima dok je kod ostalih proizvođača značajno manji. Kod Mercedes-Benza iznosi 10,9 posto, BMW izdvaja 9,5 posto, a francusko-talijansko-njemački Stellantis deset posto.
Inozemni analitičari smatraju kako je uzrok tome što Volkswagen samostalno proizvodi dobar dio komponenti, uključujući i softver. No, njemački radnici u auto-industriji općenito su izvrsno plaćeni u odnosu na svoje kolege u drugim dijelovima svijeta. Prosječna satnica iznosi 62 eura, oko trećinu više nego prije deset godina, pokazuju podaci udruge VDA. U Francuskoj zaposleni u autoindustriji zarađuju 47 eura, nasuprot 39 eura u 2013. godini. Što se tiče ostalih konkurenata, japanski radnici u toj branši danas pak zarađuju manje nego prije deset godina: 24 eura, nasuprot nekadašnjih 26 eura. U tvornicama automobila koje su preostale u SAD-u radničke se satnice kreću oko 44 eura dok su 2013. iznosile 28 eura. U kontekstu tih podataka, Uprava Volkswagena je poručila kako bi plaća u kompaniji ostala konkurentna i nakon predloženog smanjenja.
Teško do dogovora
Ono što Volkswagenu ne ide u prilog jest činjenica da će zbog njegove dioničarske strukture restrukturiranje i ozdravljenje poslovanja biti teško provesti. Jedan od vodećih dioničara je savezna pokrajina Donja Saska gdje se i nalazi sjedište kompanije, pa je predsjednik pokrajinske vlade Stephen Weil zatražio ‘alternativno rješenje‘ umjesto podjele otkaza. Da ni tržište trenutno nema povjerenja u pozitivan ishod, pokazuje i podatak da je dionica Volkswagena tijekom ove godine oslabila 27 posto, dok je njemački burzovni indeks DAX u 2024. zabilježio više od 15 posto rasta. Još je snažnije srezana cijena dionica BMW-a; kompanija iz Münchena oslabila je 32 posto. S druge strane, ‘trokraka zvijezda‘ na burzi vrijedi 16 posto manje nego krajem prošle godine.
Njemačka automobilska industrija trenutno prolazi kroz kompleksan period koji utječe na vrednovanje dionica njezinih vodećih proizvođača, ocjenjuje Jure Borovac, fond menadžer i Intercapital Asset Managementu (ICAM). - Niske P/E vrijednosti ukazuju na nepovjerenje tržišta prema budućim zaradama, odnosno očito se očekuje značajniji pad u narednom periodu. Neki od razloga su potreba za velikim investicijama u razvoj električnih vozila (EV) te prilagodbu proizvodnih kapaciteta. Kineski proizvođači, poput BYD-a i Geelyja, sve su agresivniji na europskom tržištu, nudeći povoljnije modele EV-a što stvara dodatan pritisak. Nadalje, striktniji ekološki standardi EU mogli bi dodatno opteretiti marže s planiranom zabranom prodaje novih automobila s unutarnjim izgaranjem od 2035. - komentirao je Borovac.
Prednosti i dalje postoje
S druge strane, njemački proizvođači sve više ulažu u softverska rješenja i autonomnu vožnju, što bi moglo otvoriti nove izvore prihoda, dodaje Borovac. - Također, snažni brendovi bi ipak trebali pružiti određenu zaštitu te pomoći proizvođačima ublaže krizu. Iako postoji ovisnost o Kini, njemački proizvođači imaju globalno prisustvo i mogućnost kompenzacije slabije potražnje na jednom tržištu širenjem na druga. Osim toga, ogromni planirani rezovi bi dodatno mogli smanjiti troškove pa je tako plan Volkswagena zatvoriti barem tri tvornice u Njemačkoj i otpustiti desetke tisuća zaposlenika - naglašava Borovac.
Stoga, ako vjerujete u dugoročnu otpornost njemačke automobilske industrije i njihovu prilagodbu promjenama, trenutne cijene mogu predstavljati priliku za ulaganje, ocjenjuje Borovac. - No, oprez je potreban zbog mogućnosti daljnjih kratkoročnih pritisaka na zarade i samu neizvjesnost - poručuje fond menadžer ICAM-a.