
Digitalna šminka pomladila 45 godina stare programe vjernosti

Plastične kartice vjernosti u zadnje vrijeme sve više ustupaju mjesto svojim digitalnim verzijama na pametnim telefonima
Doći na blagajnu nekog trgovačkog lanca a da vas blagajnica ne pita imate li njihovu karticu vjernosti, danas je gotovo nemoguće. Svaka kupnja bilježi se na takve kartice, a trgovci vam obećavaju da ćete, kad skupite dovoljno bodova, na sljedeću kupnju dobiti popust. Donedavno plastične kartice, zbog kojih često morate imati novčanike s obiljem pregrada kako biste se lakše snašli među njima, sve više ustupaju mjesto svojim digitalnim verzijama na pametnim telefonima. No svrha je ostala ista: naviknuti kupca da redovito kupuje u tom trgovačkom lancu. I potroši više.
Povijesno gledano
Programi vjernosti nisu novost u poslovanju trgovaca. Njihovi korijeni sežu u 18. stoljeće kad su američki trgovci počeli izdavati bakrene žetone stalnim kupcima koji su ih mogli zamijeniti za robu. Međutim, moderni koncepti programa vjernosti ipak su nešto novijeg datuma, a zanimljivo je da prvi takav program nije pokrenuo trgovac. Naime, početkom 80-ih godina zrakoplovna kompanija American Airlines lansirala je svoj program 'AAdvantage' postavivši temelje za sve buduće programe vjernosti. Prava revolucija toga marketinškog modela dogodila se 90-ih godina kada su se programi proširili na maloprodaju. Britanski trgovački lanac Tesco pokrenuo je 1995. program 'Clubcard' transformiravši način na koji britanski trgovci pristupaju odnosu s kupcima. U isto vrijeme u Sjevernoj Americi različiti trgovački lanci počeli su eksperimentirati s kartičnim sustavima koji su pratili kupovne navike i nagrađivali redovite kupce.