
Digitalno investiranje: Kad utihnu ljudi, probude se algoritmi

Tzv. trading-platforme i robosavjetnici nisu zamijenili brokere, ali poremetili su ili, bolje, demokratizirali tržište kapitala
Investiranje u financijske instrumente nikada nije bilo dostupnije i lakše. S razvojem financijskih aplikacija koje nude usluge ulaganja u dionice, ETF-ove i druge instrumente tržištu kapitala može se priključiti svatko. Među prvima je te usluge počeo nuditi Revolut, iz kojega su nam poručili da mogućnost ulaganja u dionice s vrlo malim iznosima i bez provizije znatno demokratizira pristup tržištima kapitala. Prije su postojale visoke ulazne zapreke koje su zahtijevale velik početni kapital i transakcijske naknade.
– Uklanjanjem tih zapreka Revolut omogućuje široj publici, uključujući onu s manjim raspoloživim kapitalom, da počne ulagati. To može izazvati promjenu investicijskih navika, pri čemu sve više ljudi počinje ulagati kako bi povećalo svoju imovinu, čak i manje iznose. Nadalje, izostanak provizija potiče eksperimentiranje i diverzifikaciju portfelja zato što su troškovi kupnje i prodaje različitih imovina znatno manji – kažu nam iz Revoluta.
Strateško ponašanje ulagača
U toj aplikaciji bilježe raznoliko ponašanje korisnika, od početnog istraživanja preko redovitih obrazaca do dugoročnih strategija uz upotrebu alata koje nudi platforma.
– Revolut svojim alatima za praćenje i analizu potiče strateško ponašanje jer korisnicima omogućuje da prate izvedbu svojih ulaganja i prilagode strategije prema svojim financijskim ciljevima. Nedavni tržišni podaci pokazuju da je tijekom pada tržišta većeg od deset posto većina korisnika iz Europskoga gospodarskog prostora, odnosno njih 97,6 posto, zadržala svoje pozicije. Milenijci i ulagačice pokazali su se otpornijima. Mnogi su iskoristili pad za kupnju, pri čemu je pojačana potražnja za dionicama poput Nvidije, Applea i Tesle. Također se pojavila tendencija diverzifikacije prema europskim dionicama i državnim obveznicama. Nakon objave o pauziranju carina iz SAD-a zabilježen je znatan porast trgovinske aktivnosti. Sve to pokazuje da Revolutovi korisnici sve češće zadržavaju pozicije tijekom pada tržišta, strateški kupuju kad cijene padnu i diverzificiraju svoje portfelje – kažu nam iz Revoluta.
Što se tiče korisnika aplikacije, najviše je prošle godine, naglašavaju revolutovci, ulagala generacija Z.
Nadobudna generacija Z
Samo u toj generaciji broj investicijskih računa porastao je za više od 40 posto, a broj otvorenih računa za 254 posto u usporedbi s godinom prije, 2023. Podaci pokazuju i da je investicijskih aktivnosti manje među korisnicima starijima od 55 godina.
– Iako su i starije generacije na platformi, velik rast broja računa i njihove vrijednosti jasno pokazuje da je generacija Z lani bila pokretačka snaga širenja Revolutovih investicijskih usluga – navode nam iz toga britanskog fintecha.
Ipak, ne moramo ovisiti samo o strancima. I Hrvatska ima svog konja za utrku na tržištu digitalnih platformi. Riječ je, naravno, o Geniusu, Interkapitalovoj inovaciji koja donosi revoluciju u percepciju ulaganja.
– Ulaganje ne mora biti kompleksno i rezervirano za pojedince sa znatnim iznosom na računu. Danas je to opcija za svakoga, bez stresa i komplikacija. Ljudi sve više shvaćaju da ulaganje nije 'nešto za druge', nego nešto o čemu bi svatko trebao razmišljati, bez obzira na iskustvo ili iznos kojim raspolaže. Genius demistificira cijeli proces, ne morate pratiti makroekonomske vijesti, burze i trendove. Uz pravi plan i strategiju investiranje može biti potpuno pasivno – govori nam predsjednica Uprave InterCapital Digital Wealth Managementa Ivana Drlje.
Minimalni troškovi
Genius je tu, nastavlja, da olakša put i preuzme brigu.
– Edukacija je ključ, samo zato smo tu najaktivniji na tržištu. Našu besplatnu online radionicu 'Genius Caffe', koju održavamo svaki četvrtak u 18 sati, prošle su već tisuće polaznika. Traje približno dva sata i cilj joj je prihvatljivim i jednostavnim riječima objasniti osnovne koncepte ulaganja. Naš je krajnji cilj da ulaganje postane jednako uobičajeno kao štednja u banci, samo s većim potencijalom za rast vrijednosti u duljem roku – dodaje Drlje.
U srži je, naravno, tehnologija, a automatizacija tom domaćem fintechu omogućuje da usluge nudi svima za minimalne troškove, što je prije bilo nezamislivo. Ipak, koliko god tehnologija i algoritam bili u fokusu, stručnjaci su i dalje tu, prate tržišta i definiraju te prema potrebi prilagođavaju krovnu strategiju, kaže nam Drlje, dodajući da algoritam zatim unutar zadanih okvira dodatno optimira i rebalansira portfelje.
Uza sve to, naravno, veliku ulogu ima personalizacija, pa svaki Geniusov korisnik prolazi skup pitanja kako bi aplikacija procijenila njegov profil i dodijelila mu najbolju strategiju u skladu s njegovim preferencijama, znanjem, mogućnostima.
– Ukratko, Genius kombinira ljudsku stručnost i snagu tehnologije čineći ulaganje dostupnim, transparentnim i prilagođenim svakomu, bez potrebe za velikim znanjem ili angažmanom – objašnjava Drlje.
Od 50 eura na mjesec
Baš kao Revolutovi korisnici, i Geniusovi su šaroliki, pa tako ima onih koji ulažu pedeset eura na mjesec do onih s ozbiljnim iznosima. Ima i potpunih početnika, kojima je to prvo iskustvo s ulaganjem, ali i onih iskusnih i aktivnih koji dio svoje imovine žele uložiti dugoročno i pasivno.
– U odnosu na stare dane primjetna je dob. Sve je više mladih, pa je tako gotovo 25 posto klijenata u skupini do 30 godina, a čak 60 posto mlađe je od 40 godina, što je velika razlika u odnosu na tradicionalno upravljanje imovinom. To je i logično jer digitalizacija, jednostavnost pristupa s pomoću mobilne aplikacije, transparentnost, sve su to trendovi koji privlače mlađe generacije – navodi Drlje koja pritom naglašava da je im je raznolikost i cilj jer svima žele pokazati da ne moraju biti eksperti, pratiti tržišta ili trošiti sate na analize.
Genius je prva hrvatska aplikacija te vrste pa upravo ona postavlja temelje za druge. No nije riječ o brokerskoj aplikaciji jer ne nudi dnevno trgovanje dionicama, nego dugoročno investiranje pod kontrolom stručnjaka i algoritama koji personaliziraju strategiju za svakoga klijenta.
– Vjerujemo da takve aplikacije općenito mijenjaju tržište jer klijenti sada dobivaju više za manju cijenu. Profesionalno upravljanje, diverzifikacija i optimizacija portfelja dostupni su svakomu. Klijent ne mora trošiti sate na praćenje vijesti, tržišta, trendova i njegova personalizirana strategija uvijek mu je transparentno prikazana i dostupna u mobilnoj aplikaciji. Brokerske kuće nude uslugu izvršenja transakcije, to je drugo.
Samostalno trgovanje i dalje je tu za one koji žele biti aktivni na tržištu, stalno pratiti zbivanja i pokušavati pobijediti tržište, ali za većinu ljudi to nije ni cilj ni želja. Dakle, Genius je baza, nešto što svatko treba imati za dugoročnu štednju i ulaganje, a aktivno trgovanje, ono koje servisiraju brokerske kuće, više je za one s iskustvom i vremenom – objašnjava Drlje napominjući da je svima zajednički trend koji teži digitalizaciji, jednostavnosti, transparentnosti i troškovnoj efikasnosti.
Regulativni izazovi
Naravno, ne treba vjerovati da će takve aplikacije zamijeniti brokere i financijske stručnjake, no gotovo će sigurno imati sve važniju ulogu u svijetu ulaganja. Digitalne platforme nude prednosti poput pristupačnosti, niskih troškova i praktičnosti, što privlači velik broj ulagača, osobito mlađih i onih s ograničenim kapitalom.
No dok je Genius hrvatska aplikacija prilagođena hrvatskom tržištu, one strane imaju problema s regulatorima, točnije regulativnim izazovima, u različitim europskim zemljama. Revolut im je doskočio pa je počeo prilagođavati proizvode i usluge, surađivati s regulatorima te pratiti financijsku regulativu.
Uza sve to, naravno, ne smije se zaboraviti ni na transparentnost prema korisnicima i poštovanje pravila GDPR-a. Upravo je zato važno što imamo i domaće aktere koji će donijeti inovacije u financijski sektor kako na kraju ne bismo ovisili samo o stranim opcijama i pridonijeti digitalnoj financijskoj pismenosti u Hrvatskoj.