Financije

Financijsko posredovanje: Nije dobro ako miriše na egzotični otok

Dogodi li se prijevara, potrebno je dokumentirati svu komunikaciju, potvrde uplata i transakcija te slučaj prijaviti Hanfi i policiji

Mnogi nemaju dovoljno znanja kako upravljati velikim financijskim transakcijama. Zbog toga je najbolje potražiti pomoć stručnjaka koji će voditi i savjetovati ulagača te mu pomagati i kod važnih investicijskih odluka. A da bi se odabralo stručnjaka, brokera, potrebno je ipak uložiti vrijeme i istražiti ponudu.

Komu, naime, nisu poznati filmovi o Wall Streetu koji nimalo ne idu na ruku brokerima jer ih stavljaju na zao glas zbog pohlepe i nemoralnosti?! Potrebno je stoga pažljivo birati i angažirati brokera čija se licencija može provjeriti u registru Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa).

Prema Odjelu brokerskih poslova Hrvatske poštanske banke, odabir pravog brokera ovisi o ciljevima klijenta, pa preporučuju inicijalni razgovor kako bi se odredio tip usluge i na temelju toga odredila ponuda. Primjerice, navode da je važno je li riječ o trgovanju na domaćem ili na više stranih tržišta jer svi brokeri ne nude pristup svim tržištima ili svim vrstama vrijednosnih papira.
 
Nadalje, želi li klijent sâm zadavati naloge putem web-platforme ili će zadavati naloge brokeru koji će ih izvršavati za njega. Neki ulagači preferiraju trgovati u pokretu služeći se samo mobitelom, istaknuli su, a drugi očekuju napredne alate s dijagramima, indikatorima i vijestima povezanim s nekim vrijednosnim papirom, tako da se svakako treba informirati ima li broker kvalitetnu i funkcionalnu platformu za trgovanje. Također, ako ulagač planira često trgovati, recimo unutar dana, važna će biti visina transakcijskih naknada.
 
– Za dugoročne ulagače druge karakteristike mogu biti važnije. Dobar broker treba biti lako dostupan te pružiti klijentima sve potrebne informacije i kvalitetnu uslugu. Podrazumijeva se prije sklapanja ugovora provjeriti ima li broker sve potrebne licencije za usluge koje pruža, a ako se planira koristiti trgovinskom platformom, preporučuje se pogledati iskustva njezinih korisnika. Broker mora imati diplomu iz financija, ekonomije ili srodnog područja te položen ispit za obavljanje poslova brokera i/ili investicijskog savjetnika pri Hanfi, koja u Hrvatskoj vodi registar brokera, investicijskih savjetnika i vezanih zastupnika. Registri su dostupni na njezinoj internetskoj stranici – iznose brokeri u HPB-u.
 
Svjedoče i sve većem broju prijevara: u pravilu je riječ o stranim online 'brokerima' koji obećavaju veliku i brzu zaradu kako bi privukli žrtve da im uplate novac. Učestale pozive i oglase na portalima o dobroj zaradi treba ignorirati ili prijaviti policiji, upozorili su, a u Hrvatskoj brokerska društva nadzire i licencira regulator, kojem se klijent može obratiti ako sumnja na prijevaru. Dodali su da ugovor treba sklapati isključivo s licenciranim brokerima, po mogućnosti u Europskoj uniji, koje je lako provjeriti u registrima pružatelja usluga te izbjegavati platforme registrirane u 'egzotičnim' zemljama i poreznim oazama.

Provjera, provjera, provjera

Danas tržište nudi zaista golem izbor brokera, napominje Tomislav Ružić, izvršni direktor financijskih tržišta u Raiffeisen banci, odnosno razne mogućnosti trgovanja financijskim instrumentima putem raznih internetskih stranica gdje investitori mogu na jednostavan način ulagati svoj novac u određene financijske instrumente. Bilo da je riječ o trgovanju dionicama, fondovima (exchange-traded fund, ETF) ili kupnji nekih strukturiranih proizvoda poput certifikata ili trgovanja vrstom imovine (dionice, strane valute, indeksi, zlato i nafta), a da ne postanete vlasnik te imovine (contract for difference, CFD).
 
Pri odabiru brokera treba obratiti pozornost na nekoliko ključnih stavki poput licencije ili odobrenja za rad od svoga nacionalnog regulatora (npr. Hanfa, Komisija za vrijednosnice i burzu Sjedinjenih Američkih Država – ​Securities and Exchange Commission SEC, britanski financijski regulator Financial Conduct Authority). Licencirani broker će prema Ružiću na svojoj stranici jasno istaknuti svoj puni naziv, adresu i licenciju regulatora te će sredstva klijenta biti pohranjena na odvojenim računima od računa brokerskog društva. Za malog ulagača vrijedit će i sustav zaštite ulagača, što znači da su njegova potraživanja, ako društvo nije u stanju ispuniti svoje obveze, osigurana u skladu sa zakonom.
 
– Dobro je usporediti naknade za trgovanje jer niža naknada znači veću dobit za investitora te dodatno utvrditi da ne postoje neki skriveni troškovi poput naknade za korištenje platforme. Potrebno je provjeriti nudi li budući broker kvalitetnu platformu s grafikonima, indikatorima ili vijestima te nudi li one financijske instrumente kojima želite trgovati (dionice, obveznice, ETF-ovi, investicijski fondovi). Obratite pozornost jesu li načini uplate sigurni, jesu li isplate brze i transparentne, je li dostupna i stručna korisnička podrška. Ukratko, kod odabira brokera regulacija, troškovi trgovanja i pouzdanost platforme najvažniji su za početnike, a iskusnijim trgovcima mogu biti važniji brzina izvršavanja naloga i dostupni alati.
 
Dobrog brokera čini pouzdanost, povoljni troškovi trgovanja, tehnološka podrška i korisnička usluga. On ulijeva povjerenje, štedi novac i omogućuje učinkovito trgovanje. Mora ispunjavati zakonom propisane uvjete naobrazbe, imati položen ispit za obavljanje poslova brokera i/ili investicijskog savjetnika te dobar ugled. Važno je dobro provjeriti brokera, posebice one iz trećih zemalja koji često imaju registrirano sjedište na egzotičnim otocima koji su poznati po slabijoj regulaciji – ističe Ružić.
Tomislav Ružić, izvršni direktor financijskih tržišta u Raiffeisen banci:

Tomislav Ružić

Poziva da se ne donose ishitrene odluke, ne uplaćuje dodatni novac, kod prijevara traži natrag svoj novac te o svemu obavijesti regulatora. Napomenuo je da se broker razlikuje od investicijskog savjetnika po tome što broker posreduje u trgovanju: obavlja kupnju i prodaju vrijednosnih papira u ime klijenta te obično zarađuje proviziju za svaku transakciju, a investicijski savjetnik daje profesionalne savjete o ulaganju, planiranju imovine i strategiji.

Je li doista besplatno

Odabir pravog brokera počinje razumijevanjem vlastitih potreba, slaže se Ivan Stojanović, broker i investicijski savjetnik u OptimTraderu, pa investitori trebaju znati žele li aktivno trgovati ili pasivno dugoročno ulagati, zanima li ih domaće ili strana tržišta, u koje instrumente žele ulagati: dionice, ETF-ove, obveznice, opcije ili derivate. Pri tome dugoročni pasivni investitor imat će nešto drugačije potrebe od investitora koji ulažu u dionice ili tradera koji svakodnevno otvaraju i zatvaraju pozicije.
 
– Za odabir brokera važne su regulacija i licencija. Ako to dobro provjerite, sigurno nećete biti među onima o kojima svako malo čitamo da su žrtve financijske prijevare i obmane. Broker mora biti pod nadzorom legitimnoga regulatornog tijela (Hanfa u Hrvatskoj, BaFin u Njemačkoj, ESMA u EU-u, SEC/FINRA u SAD-u). Broker sa sjedištem u jednoj državi članici EU-a može pružati svoje usluge u bilo kojoj drugoj članici EU-a uz prethodnu notifikaciju regulatoru u toj zemlji. Potrebno je usporediti troškove transakcija, konverzije valuta, vođenja računa i skrivenih naknada.
 
Najvažnije je da brokerska kuća ne pruža usluge trgovanja besplatno i ako imate takve usluge neke fintech-institucije, zapitajte se jeste li možda vi proizvod. Besplatno zvuči primamljivo, ali često se na drugi način plaća znatno više u odnosu na klasičnu brokersku proviziju. Za aktivne ulagače bitni su alati intuitivno i stabilno sučelje, kvalitetni alati za analizu i pristup tržišnim podacima. Potrebna je ujedno brzina i kvaliteta odgovora brokera te dostupnost na jeziku korisnika, a kontaktiranje izvan radnog vremena korisnici cijene jer se, recimo, američko tržište otvara u 15.30 po našem vremenu – upućuje Stojanović.
 
Dobar broker, prema njegovu mišljenju, na mrežnoj stranici detaljno navodi naknade, uvjete trgovanja i rizike bez dvosmislenosti. Važno je također dulje prisustvo na tržištu, pozitivne recenzije, izostanak skandala, odvojeni računi klijenata, osiguranje depozita prema zakonskim okvirima, edukacija i podrška klijentima.

Kada nastaju teškoće

Brokerski zastupnik u Hrvatskoj mora imati minimalno VSS, najčešće ekonomskog ili financijskog smjera, Hanfinu licenciju nakon položenoga stručnog ispita, no Stojanoviću svaki dodatni međunarodni certifikat diže reputaciju brokera i brokerske kuće. Napominje da investitori često zaborave da je broker samo posrednik, ne i savjetnik i da je odgovornost za ulaganje uvijek na klijentu, ali, naravno, i na odabiru brokera.
Ivan Stojanović

Ivan Stojanović

– Prijevare se događaju zbog neznanja i naivnosti, najviše lijenosti da se bar malo educira u financijskoj pismenosti. Pohlepa ima velik udio jer svatko voli čuti kako zaraditi od 100 do 200 posto u nekoliko mjeseci umjesto deset posto na godinu u duljem roku. Bar jednom na mjesec dobijem poziv s pitanjima poput: 'Zašto se više ne mogu ulogirati u svoj profil?, 'Kada će mi vratiti novac?', 'Zarađivao sam dok sam uplaćivao.' i sl. A sve počne pozivom nekog 'brokera' koji nudi stručno znanje o tržištu i obećava zaradu jer on zna kada će nešto rasti i pasti.
 
No, brokeri ne zovu druge da ulažu na njihove savjete, to što ste vidjeli u američkim filmovima o Wall Streetu kod nas ne postoji niti je dopušteno. Problemi počinju kad se da zahtjev za isplatu. Od toga trenutka više nemate pristup svom profilu, nitko vas više ne zove, ne znate komu se obratiti. Još je gore ako vas zovu, što čine da bi vas ocijedili do kraja, pa tobože treba platiti neki porez da bi se dobila isplata. I tek tada osoba čini ono što je trebala na samom početku: istraživati i provjeriti brokera. Ali tada je kasno! Ako je broker bio nereguliran i sa sjedištem izvan EU-a, povrat sredstava može biti vrlo težak ili nemoguć – upozorava Stojanović.
 
U slučaju prve sumnje na prijevaru rekao je da je potrebno provjeriti sve pojedinosti u vezi s brokerom, a ako sumnja nije otklonjena ili se pojavila neka prepreka, potrebno je odmah prekinuti daljnju komunikaciju i prijenose sredstava. Dogodi li se prijevara, potrebno je dokumentirati svu komunikaciju, potvrde uplata i transakcija te slučaj prijaviti Hanfi i policiji. 
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju