
Hoće li uvođenje e-računa u poslovanje utjecati na porezne obračune?

E-račun donijet će prednosti, no u početku će to za poduzetnike koji su primijenili digitalizaciju značiti manje promjene u poslovanju
Piše: Darko Augustinović
Poduzetnici postaju sve svjesniji projekta Fiskalizacija 2.0 i svega što on donosi. U predloženome Nacrtu zakona o fiskalizaciji predviđeno je obvezno uvođenje e-računa u poslovanje poduzetnika za transakcije u tuzemstvu. Prelazak na e-račun trebao bi u tom dijelu eliminirati papirnate račune. U dijelu isporuka na zajedničko tržište Europske unije, izvoza i slično ne uvodi se obveza razmjene e-računa te se i dalje kao dokument koji se izdaje povezano s tim transakcijama zadržava račun.
Za neke će poduzetnike to značiti manje promjene u poslovanju s obzirom na to da su već uveli digitalizirana poslovna rješenja, ali za velik dio njih, osobito za manje poduzetnike i mikropoduzetnike, to će značiti znatno veću obvezu prilagodbe. U najmanjem dijelu to znači nabavu ili dogradnju informatičkih rješenja (softvera, eventualno hardvera) te vjerojatno izmjenu internih poslovnih procesa (npr. likvidaturu ulaznih dokumenata). Rok za uvođenje promjena je 1. siječnja 2026., zato je potrebno što prije pokrenuti aktivnosti u tom smjeru.
Pozitivni učinci
Uvođenje e-računa u poslovanje neće izravno utjecati na iznos PDV-a i drugih poreza koje tvrtke plaćaju, ali hoće na način obrade i pripreme podataka. Elektronički račun dokument je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu. Takav račun smatra se vjerodostojnom ispravom. Omogućuje digitalno zaprimanje podataka u informatički sustav, automatsku obradu i evidentiranje u poslovne knjige, kao i znatno automatiziranje izrade poreznih prijava. Za razliku od običnog računa čuva se u digitalnom obliku, što za poduzetnike znači da će imati obvezu uvođenja e-arhive.
Prema tome, uvođenje e-računa u poslovanje može u budućnosti smanjiti troškove i omogućiti efikasnije poslovanje, ovisno o tome koliko će poduzetnici provesti digitalizaciju i iskoristiti sve dostupne mogućnosti.
Obvezno uvođenje e-računa s jedne će strane rezultirati ukidanjem niza obrazaca koji se sada popunjavaju, odnosno koje su poduzetnici dužni voditi, i poreznih prijava koje predaju Poreznoj upravi. U tom kontekstu posebno se mogu istaknuti knjiga izdanih računa i posebna evidencija U-RA. Osim toga, ukida se obveza podnošenja prijave PPO, izvješća DON-H, evidencije PDV-F. Sve navedeno pozitivno će utjecati na administrativne obveze poduzetnika.
Više administriranja
S druge strane, ne treba zanemariti da se uvodi obveza podnošenja podataka u sustav e-izvještavanja za izdavatelje i primatelje e-računa. Tako će izdavatelji e-računa imati obvezu prijave podataka o transakcijama za koje nije bilo moguće izdati e-račun i podataka o njegovoj naplati. S druge strane, primatelji e-računa imat će obvezu dostavljati podatke o odbijanju računa.
Pri tome ne treba posebno naglašavati da su poduzetnici istodobno primatelji i izdavatelji računa te će morati dostavljati sve navedene podatke. Te će obveze zasigurno utjecati na neke poslovne procese u tvrtkama, osobito kad je riječ o obvezi povezanoj s dostavom podataka o naplati. Spomenute obveze zasigurno će utjecati na povećanje administrativnog opterećenja. Zato je važno što više automatizirati sustav.
Problemi na početku
U konačnici, u uvođenje softverskih rješenja za e-račune i fiskalizaciju poželjno je uključiti stručne osobe koje će osigurati da se poslovni događaji na pravilan način i u skladu s poreznim i drugim propisima prenesu u formu e-računa, što je zadatak koji u pojedinim djelatnostima može biti vrlo izazovan. Pravilno definiranje postavki e-računa na početku vrlo je važno s obzirom na to da se na to dalje nastavljaju evidentiranje u poslovnim knjigama te porezni obračuni, kao i pravilnost provedbe fiskalizacije e-računa.
Pogrešne postavke mogu rezultirati pogrešnom prijavom podataka i potencijalno pogrešnim obračunom poreza, što će Porezna uprava, u skladu s propisanim prekršajnim odredbama, sankcionirati. Stoga je bitno što prije započeti uvođenje i detaljno analizirati moguća rješenja te odabrati najbolja za pojedini slučaj. Na početku će to zasigurno značiti veći opseg posla za poduzetnike, ali prava korist od toga može se očekivati u budućnosti.