Zamislite ovo - primili ste poziv, a prikazani broj ukazuje da dolazi iz vaše banke. Odgovarate na poziv samo da bi vas dočekao hladan tuš - vaš je račun hakiran, a osoba s druge strane zahtijeva hitno djelovanje s vaše strane. Morate dokazati svoj identitet otkrivanjem osjetljivih informacija osobi na pozivu. Bez puno razmišljanja, slijedite svaku danu instrukciju. Kada se poziv završi, provjerite svoj bankovni račun samo da biste otkrili da sve izgleda normalno no tek onda shvaćate da je osoba na pozivu prevarant i morate brzo reagirati kako bi zaštitili svoj bankovni račun, a možda je već prekasno.
S druge strane, u tvrtki vam gori kontakt centar, sve više je komentara korisnika na društvenim mrežama koji prijavljuju kako su prevareni - i to u ime vaše kompanije. Što učiniti? Kako zaštiti svoje klijente, ali i reputaciju tvrtke?
Napadači često uključuju krivotvorenje ID-a poziva kako bi se činili uvjerljivijima žrtvi. Poznat broj na zaslonu vašeg telefona u startu ulijeva visoku razinu povjerenja - jedino što prevaranti očekuju je da odgovorite na taj poziv.
Krivotvorenje ID-a poziva je praksa u kojoj prevaranti manipuliraju telefonskim zaslonom kako bi se činilo da vas zove netko drugi. Različite vrste krivotvorenja uključuju i lažne e-mail poruke, web stranice i SMS poruke, koje sve imaju isti cilj - prevariti vas ili vaše klijente. Prevaranti često koriste taktike koje izazivaju strah ili odaju dojam hitnosti kako bi vas natjerali da podijelite osjetljive informacije ili kliknete na zlonamjerne veze. S takvim pozivima i porukama morate biti naročito oprezni. Ovakve prevare čine štetu svima - od prevarenih korisnika do kompanija u čije se ime prevaranti lažno predstavljaju.
Šanse da ste u ranijim mjesecima vidjeli kako i brojne hrvatske kompanije i banke upozoravaju svoje korisnike na potencijalne prevare su velike. Ponekad nam se čini da svaki dan proičitamo ili čujemo nešto slično u medijima. Za krajnje korisnike iznimno je važno biti na oprezu, a zadatak kompanija je učiniti sve što je u njihovoj moći da zaštitite svoje korisnike.
Na što sve obratiti pažnju i kako se zaštiti kao krajnji korisnik?
Ime prikazano na zaslonu vašeg telefona možda vam je poznato, ali što je s brojem s kojeg poziv dolazi? Ako imate osjećaj da broj ne odgovara prikazanom imenu na zaslonu - šanse za krivotvoreni poziv su prilično visoke.
Ako primite poziv s automatskom porukom koja od vas zahtijeva da slijedite upute, unesete određene brojeve ili odgovorite na pitanja s da ili ne, jednostavno prekinite vezu. Tretirajte ga kao spam poziv - bolje spriječiti nego liječiti.
Tvrdnja da je vaš bankovni račun pod napadom hakera prilično je stresna. Kada vas prevaranti dovedu u stanje straha i panike, lako vas mogu manipulirati da slijedite njihove upute. Dakle, budite oprezni sa zahtjevima koji traže hitno djelovanje s vaše strane, i dobro razmotrite tko bi mogao biti s druge strane poziva.
Suptilne razlike u načinu na koji se prikazuje ime kontakta na vašem zaslonu vrlo su važne. Na primjer, ako znate da je kontakt spremljen kao Ana Horvat, a dolazni poziv dolazi od ‘‘Anice Horvat“ - vjerojatno se radi o prevari.
Kako kao kompanija zaštiti svoje klijente da ne postanu žrtve prevare?
Razmotrite uspostavljanje pametnih rješenja za prevenciju lažnih poziva i poruka. Kompanija ASEE, kao digitalni partner vodećih banaka u regiji, nudi rješenje koje se zove Spoofing Protector, a koje za cilj ima preduhitriti prevarante i pomoći bankama i drugim kompanijama u zaštiti njihovih klijenata od ovakvih vrsta prevara. Ovo rješenje kombinira napredne tehnologije kako bi povećalo sigurnosne mjere i povjerenje u digitalnom prostoru te prevenrialo zlonamjerene poruke i pozive.