
Zamislite sljedeći scenarij: ne morate više nositi novčanik, smijete u potpunosti zaboraviti svoje PIN-ove i više nikad ne trebate obavljati zamornu radnju unosa brojeva kartica pri online kupnji. Dovoljno je nasmiješiti se, staviti prst na senzor ili pogledati u kameru i – gotovo, plaćanje je obavljeno. Ako je to priča koju priželjkujete živjeti, slobodno se počnite veseliti, jer je u tijeku prava revolucija koja biometrijsku tehnologiju uvodi u naš svakodnevni život. Uz već relativno poznata rješenja poput skeniranja otiska prsta, oka ili lica pojavljuju se i nove biometrijske tehnologije, pa će se nečiji identitet u budućnosti moći potvrditi prepoznavanjem obrazaca koje stvaraju vene na ruci ili prstu, jedinstvenog otkucaja srca ili pak obrazaca ponašanja poput ritma tipkanja, hoda ili glasa.
Osim praktičnosti i brzine (samo se nasmiješite i proizvod je u košarici!) te metode jamče sigurnost i pouzdanost veću od klasičnih lozinki, PIN-ova ili sigurnosnih tokena. S obzirom na navedene prednosti, ne čudi što stručnjaci procjenjuju golemi rast ulaganja u razvoj biometrijske tehnologije, ali i njene primjene. Konkretno, istraživanje Juniper Researcha pokazalo je da će u 2025. biometrija biti upotrijebljena za potvrđivanje više od tri bilijuna transakcija što je čak 650 posto (!) više od 404 milijarde u 2020. Google Intelligence pak prognozira kako bi plaćanje pomoću biometrije na globalnoj razini do 2026. moglo doseći vrijednost od 5,8 milijardi dolara i više od tri milijarde korisnika.
Inovativna rješenja
Predvodnici rasta ovog tržišta su proizvođači pametnih telefona poput Applea, Googlea i Samsunga, divovi e-trgovine poput Amazona, ali i lideri u financijskom sektoru kakav je i, primjerice, Mastercard. Svi ti igrači nude sve sofisticiranija biometrijska rješenja koja su u skladu s potrebama potrošača (mlađe generacije su, recimo, predvodnici trenda korištenja biometrijske tehnologije), ali i zahtjeva regulatora kakva je, recimo, europska Direktiva o platnim uslugama poznata i kao PSD2. Također, kako bi zaštita bila podignuta na višu razinu i to bez kompliciranja korisničkog iskustva, biometrija se može kombinirati s drugim metodama provjere autentičnosti za što je dobar primjer, recimo, Mastercardov ID Check.
Naime, ta se značajka automatski aktivira svaki put kad banka želi potvrditi da je vaša kupnja doista vaša, uključujući i onda kada uoči potencijalno sumnjivu transakciju (npr., prvi put kupujete kod određenog trgovca ili se spremate platiti veći iznos nego što to obično činite) o čemu će vas obavijestiti putem svoje aplikacije. Nakon toga svoj identitet možete potvrditi, na primjer, otiskom prsta ili lica i odmah razriješiti nedoumicu, nema potrebe za odlaskom u poslovnicu ili telefonskim pozivom.
Mastercard može, na zahtjev trgovca, osigurati i dodatan sloj zaštite transakcije procesom tokenizacije. Naime, kako bi spriječili presretanje i krađu osjetljivih osobnih podataka u procesu transakcije, metodom tokenizacije zamjenjuju se podaci s vaše kartice drugim jedinstvenim brojem – tokenom. Taj broj koristi banka i trgovac, ali ne i haker – čak i ako ga se uspije dočepati – jer ga ne može upotrijebiti izvan specifične transakcije. Te je digitalne tokene moguće napraviti za različite uređaje, nisu ograničeni samo na pametni telefon već se mogu koristiti i u pametnim satovima ili sličnim uređajima. U svakom slučaju, trendovi pokazuju da je budućnost biometrije zajamčena baš kao i vaša laka i sigurna online kupnja koja doista postaje kupnja s osmijehom.
*Sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom