
Sustav ePorezna stvara velike probleme računovođama i poduzetnicima

računovodstvo kalkulator
Računovođe prijavljuju probleme nakon prve faze Digitalne transformacije Porezne uprave. U Poreznoj pak tvrde da problemi nisu tako veliki
Nakon što je novi sustav ePorezna pušten u rad 12. svibnja, javili su nam se iz tvrtke Bilić – savjetovanje tvrdeći da je, suprotno planiranome, računovođama i kompanijama sada još više otežano komunicirati s Poreznom upravom. Iz Hrvatske obrtničke komore (HOK) pak tražili su obustavu slanja opomena iz Porezne uprave zbog pogrešne evidencije o (ne)plaćanju poreznih obaveza.
Podsjetimo, od 8. svibnja od 16 sati do 12. svibnja do 8 sati poduzetnici i građani nisu mogli koristiti elektroničke usluge i servise Porezne uprave (primjerice slati JOPPD obrasce) zbog planiranih radova na provedbi projekta Digitalne transformacije. Cilj projekta je izgradnja novog informacijskog sustava koji će moći odgovoriti zahtjevima suvremenog digitalnog poslovanja te olakšati i učiniti još dostupnijim elektroničke usluge i servise građanima, poduzetnicima i drugim tijelima državne uprave.
Obustava elektroničkih usluga Porezne uprave trajala pet sati duže nego što je najavljeno (do 12. svibnja do 13 sati), međutim, nakon što su ponovno bile dostupne, laicima se činilo da nema nikakvih promjena za građane i poduzetnike, s obzirom da su one bile najavljene. U Poreznoj su nam tada objasnili da je to tek prva faza u kojoj su promjene vidljive za 3600 službenika Porezne uprave, a ne za građane i poduzetnike (njih 1,9 milijuna) koji će se morati još malo strpiti.
Međutim, u Bilić – savjetovanju nam tvrde da promjene ipak ne vide samo službenici Porezne, nego itekako i računovođe i kompanije, ali ne kao unapređenje, već kroz niz konkretnih problema u svakodnevnom radu. Te tvrdnje iznose na temelju iskustva krajnjih korisnika.
Drukčija slika
- Bez prethodne edukacije, bez testiranja sa strukom i bez jasnih uputa, realnost na terenu pokazuje da je stanje bitno drukčije. U stvarnosti, novi sustav ePorezna, pušten u rad 12. svibnja, donio je poteškoće u osnovnim funkcijama, lošu preglednost, netočne obračune te znatna operativna kašnjenja. Korisnici su dobili sustav koji ne funkcionira ni u temeljnim svakodnevnim funkcijama. Novi sustav ePorezna donio je uz brojne tehničke probleme i nepraktično, neintuitivno korisničko sučelje. Knjigovodstveni uredi dnevno troše sate na pokušaje izvršenja osnovnih obaveza, prijavljujući greške, dok usluga prema krajnjim korisnicima trpi – kažu u Bilić – savjetovanju.
Dodaju da računovođe i svi korisnici ePorezne svakodnevno trpe zastoje u radu, gubitak vremena, nemogućnost izvršavanja obveza te ozbiljne funkcionalne poteškoće koje su izravna posljedica nespremnog i nedovoljno testiranog sustava. Podsjećaju da se projekt 'Digitalna transformacija Porezne uprave' financira iz EU fondova, a njegova je vrijednost 56,6 milijuna eura. Tim projektom najavljeno je da će svi procesi biti pojednostavljeni i ubrzani, s većom učinkovitošću te smanjenjem opterećenja poreznih obveznika. Posebno napominju da nije bilo prethodne komunikacije sa strukom koja ga koristi svakodnevno, niti edukacije.
Međutim, u Poreznoj upravi smatraju da problemi nastali uvođenjem novog sustava nisu tako veliki. Kažu da su od puštanja novih funkcionalnosti u rad, uz najavljene privremene nedostupnosti, zabilježeni pojedini tehnički izazovi i funkcionalne poteškoće na koje se odmah reagiralo.
- U suradnji s izvođačem sustava, isporuke ispravaka provedene su 29. svibnja i 9. lipnja 2025., a nova isporuka dorada zakazana je za 7. srpnja 2025. Korisnicima se kontinuirano pruža podrška putem redovitih kanala komunikacije. Odbacujemo tvrdnje o 'potpunoj nefunkcionalnosti sustava' jer ključni servisi ePorezne rade stabilno. Istovremeno, svjesni smo kako se modernizacija ovako opsežnog sustava ne može odvijati bez povremenih izazova u radu. Upravo zato kontinuirano pratimo prijave korisnika i implementiramo korekcije, a u taj proces uključeni su i predstavnici strukovnih zajednica, uključujući Sekciju računovođa Hrvatske obrtničke komore te Inicijativu profesionalnih računovođa Hrvatske – kažu u Poreznoj upravi.
Neregistrirano plaćanje
A da problemi ipak nisu bezazleni svjedoči i zahtjev Hrvatske obrtničke komore da se obustavi slanje opomena iz Porezne uprave zbog pogrešnih podataka. Naime, predstavnici Sekcije računovođa Hrvatske obrtničke komore i Inicijative profesionalnih računovođa jučer su ponovno prijavili greške sustava e-Porezne Središnjem uredu Porezne uprave i Apisu. Tvrde da od 12. svibnja (kada je pušten u rad) portal e-Porezna ne funkcionira u dijelu porezno - knjigovodstvene kartice te predaje zahtjeva za preknjiženje ili predaje/nadopune poreznih prijava na dobit, što dnevno izaziva velike poteškoće u radu. Predstavnici računovođa dostavili su čitav niz komentara, ali i prijedloga Središnjem uredu Porezne uprave i predstavnicima Apisa te je održano više sastanaka na kojima se raspravilo o svakom pojedinom komentaru ili prijedlogu. Zatraženo je, među ostalim, da se ubuduće prije puštanja produkcije pojedinih dijelova nove e-Porezne (koja treba biti dovršena do 30. lipnja 2026. godine) obavezno u testiranja uključe predstavnici računovodstvene struke.
- Gotovo da smo u dnevnoj e-mail komunikaciji te smo izvijestili Središnji ured i Apis o pogrešnim opomenama koje su dočekale porezne obveznike, kao i o padu sustava e-Porezna. Razumijemo da ovo nije jednostavan proces, ali za porezne obveznike i za računovođe ovo je enormni pritisak s više strana – izuzetno je frustrirajuće te oduzima dragocjeno vrijeme svima kad te Porezna obavijesti da si dužan nešto što si platio, a u njihovom se sustavu to ne vidi. Pojedinim referentima dostavljamo scanove izvoda na email da bi dokazali plaćanja u roku, a pojedini dugovi su stvoreni i jer se zahtjevi za preknjiženje nisu proveli na strani Porezne uprave iako su predani prije nekoliko tjedana - komentirala je predsjednica Sekcije računovođa HOK-a Đurđica Mostarčić te dodala da su računovodstveni uredi, članovi HOK-a, već od 16. svibnja redovno obavještavani i o predanim zahtjevima i o sadržaju samih sastanaka.
Naglasila je da cijela ova situacija stvara veliki problem u radu posebno jer je u pitanje dovedena točnost podataka Porezne uprave.



