
Biraj zeleno, smanji otpad od hrane

Nestlé u sklopu raznih inicijativa utječe na smanjenje otpada od hrane, smanjujući i negativan utjecaj klimatskih promjena na okoliš
Kompanija Nestlé kao najveći svjetski proizvođač hrane i pića snažno djeluje i nadahnjuje ostale na akciju smanjivanja utjecaja klimatskih promjena na prehrambenu industriju. Klimatske promjene također su jedan od najvećih rizika za budućnost njezina poslovanja, zato rješavanje tog problema zahtijeva žurnu reakciju.
Stoga je Nestlé definirao plan prema kojem namjerava prepoloviti emisije stakleničkih plinova do 2030. i postati ugljično neutralan do 2050., i to uz nastavak rasta poslovanja. To je temelj njegova plana Net Zero Roadmap. Strategija održivog i odgovornog poslovanja kompanije nosi naziv Creating Shared Value ('Stvaranje zajedničke vrijednosti'), a cilj je iskoristiti snagu i moć hrane da bi se poboljšala kvaliteta života za današnje i buduće generacije.
Zajedno za spas planeta
Globalni prehrambeni sustav u kritičnom je trenutku: klimatske promjene ubrzavaju iscrpljivanje prirodnih resursa i uništavaju prirodne ekosustave na koje se Nestlé oslanja u proizvodnji hrane. Na ključne sustave funkcioniranja planeta nužne za budućnost hrane i poljoprivrede istodobno utječu prehrambene i poljoprivredne aktivnosti. Zbog toga Nestlé djeluje diljem planeta uspješnom nabavom potrebnih sastojaka i potporom zajednicama u kojima posluje priređujući akcije smanjenja otpada od hrane. Otpad od hrane podrazumijeva i rasipanje svih resursa potrebnih za proizvodnju i transport hrane.
Hrana bačena na odlagališta znatno povećava i emisiju stakleničkih plinova te negativno utječe na okoliš, zato je jedan od Nestléovih glavnih ciljeva spriječiti nastanak gubitaka i otpada od hrane, što se može dogoditi bilo gdje između proizvodnje i konzumacije. Kako bi to spriječila, kompanija je u svojim proizvodnim pogonima diljem svijeta uvela niz tehnoloških i edukativnih inicijativa kako bi smanjila gubitke i otpada od hrane za oko 50 posto do 2030., što je i dio strateškog plana održivosti Net Zero Roadmap.
Nestlé surađuje s poljoprivrednicima, znanstvenicima u poljoprivredi, istraživačima i neprofitnim organizacijama diljem svijeta kako bi smanjio gubitak i otpad od hrane. Međutim, rad na prevenciji ne staje u trenutku kad je proizvod proizveden, nego se konkretne mjere provode u cijelome lancu – pametno se planira i dobro usklađuju proizvodnja i prodaja. Tako Nestlé interno minimizira istek rokova i smanjuje količinu proizvoda koji se više ne mogu staviti na tržište. Na taj način nastoji osigurati da se zahvaljujući ispravnom planiranju što više toga kupi odnosno proda i ne baci. Tako se fokusira na prevenciju, a ne samo na smanjenje posljedica.
Aktivan u Hrvatskoj i regiji
Iako u Hrvatskoj nema vlastiti proizvodni pogon, Nestlé organizira konkretne akcije za smanjenje otpada od hrane. Uspostavio je standardiziran sustav doniranja hrane svaki mjesec. Najvažnije je bilo osigurati da se daruju količine koje se vjerojatno neće stići prodati mnogo prije isteka roka kako bi se hrana na vrijeme dostavila krajnjim korisnicima. Da bi u tome uspio, morao se interno organizirati i uspostaviti blisku i stalnu suradnju između zaposlenika koji planiraju i prate zalihe, logistike koja mora pravodobno odraditi dostavu hrane i zaposlenika u korporacijskim poslovima koji su poveznica s primateljima donacije.
To nije jednostavan posao jer Nestlé u u Hrvatskoj posluje kao dio regije jugoistočne i istočne Europe, koja obuhvaća 11 tržišta, odnosno zemalja, i ima oko 7600 zaposlenika. Dio zaposlenika s kojima se to trebalo odraditi nije u Hrvatskoj i donacijama se nije bavio sustavno, zbog čega je velik izazov bio uspostaviti sustavan, funkcionalan i brz način rada. Nestléu je to bilo važno i zbog toga što interne procedure za kvalitetu nalažu da proizvode s rokom trajanja kraćim od mjesec dana ne smije donirati. Proizvodi koje daruje imaju dulji rok trajanja jer planira na vrijeme i svaki mjesec. Osim toga, važno je bilo pronaći partnere – primatelje donacija koji doista mogu osigurati da hrana dođe do onih kojima je najpotrebnija.
– Samo prošle godine donirali smo oko 40 tona proizvoda, uključujući hranu za kućne ljubimce, a ove smo godine do srpnja donirali 60-ak tona. Osim što smo pomogli onima kojima je pomoć potrebna, napravili smo i dobru stvar za okoliš: 2024. uništili oko 60 posto manje hrane u odnosu na godinu prije – riječ je o oko 25 tona manje uništene hrane. Izračunamo li da prosječna obitelj u Hrvatskoj pojede oko pet kilograma hrane na dan, oko 25 tona hrane bilo bi joj dovoljno za četrnaest godina – istaknula je Helena Radić Bosanac, voditeljica korporativnih poslova kompanije Nestlé za Hrvatsku, Sloveniju i BiH, i dodala da su iznimno ponosni na to što su potpisnik dobrovoljnoga sporazuma 'Zajedno protiv otpada od hrane' Ministarstva poljoprivrede.
Lani su ostvarili sve ciljeve na koje su se obvezali, a Ministarstvo je uvrstilo Nestléove inicijative u bazu dobre prakse. Taj je sporazum kompaniji omogućio dodatnu vidljivost, ali i da se strukturira – od praćenja napretka, izvještavanja do širenja suradnje s drugim dionicima.
Edukacija građana i zaposlenih
– Druga je stvar kojom se bavimo edukacija građana, ali i vlastitih zaposlenika o tome kako smanjiti otpad od hrane u kućanstvu. Znatan postotak tog otpada nastaje u kućanstvima, a oko 10-ak posto zato što potrošači/građani ne znaju razliku između 'najbolje upotrijebiti do' i 'upotrijebiti do'. Drugi je razlog taj što problem otpada od hrane u kućanstvima nastaje zapravo već na prodajnome mjestu, u trgovini ili na tržnici, ondje gdje kupujemo hranu. Edukacija je dio naše inicijative 'Biraj zeleno' koja obuhvaća radionice kuhanja od ostataka hrane, edukacije mladih ljudi koji se školuju za kuhare i ciljane komunikacijske kampanje. 'Biraj zeleno' naša je inicijativa za edukaciju građana, ali i svojevrsna platforma za suradnju koja ulazi u šestu godinu provedbe. Kad smo počelu provoditi inicijativu, tema otpada od hrane nije bila toliko zastupljena u javnom prostoru, tek sada postaje mainstream, što mi je jako drago i rekla bih da je to potvrda da takve akcije imaju smisla – istaknula je Radić Bosanac.
Sve više inicijativa i suradnji
Svake godine kompanija je imala drukčiji pristup i razvijala inicijativu – od digitalne kampanje preko kuhanja u studentskoj menzi od ostataka hrane do besplatnih radionica kuhanja za građane, edukacije budućih kuhara, povezivanja teme otpada od hrane s nagradnim igrama koje njezin trade-marketing organizira u trgovinama... Uz to je uvijek uključivala različite, ali relevantne partnere. Prošle godine povezala se s Centrom za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj u Zagrebu čiji srednjoškolski kulinarski smjer, na kojem se školuju budući kuhari i kuharice, radi prema načelu zero food waste. Uz osiguranje pomoći za obnovu kulinarskoga kabineta Centra koji je stradao u potresu za učenike završnih razreda osigurala je radionice o kuhanju prema načelu zero food waste koje im je održao ambasador 'Biraj zeleno', chef Mario Mandarić, koji karijeru i pristup kuhanju temelji na smanjenju otpada od hrane. Ove godine povezala se sa znanstvenom zajednicom, Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom čiji su stručnjaci nedavno sudjelovali na edukativnom događaju za građane na tržnici Dolac s ambasadorom inicijative, chefom Mandarićem. Posjetitelji su mogli kušati jelo koje je pripremio s državnim tajnikom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva Zdravkom Tušekom i članicom Uprave kompanije Nestlé Adriatic Atanom Škalko.
Prevencijom protiv posljedica
– 'Biraj zeleno' više je od inicijative – to je poziv da se zaustavimo i razmislimo zašto bacamo hranu te se zapitamo: 'Može li biti drukčije?' Kad vidimo koliko se ljudi okupilo na Dolcu, znamo da postoji volja za promjenom nabolje. Naša je odgovornost da tu volju podupremo znanjem, alatima i inspiracijom. 'Biraj zeleno' radi na prevenciji, ne samo na smanjenju posljedica – navela je Radić Bosanac.
Poruka Nestléove inicijative 'Biraj zeleno' jest da male promjene u svakodnevnom ponašanju mogu imati utjecaj, a edukacija mora biti sustavna jer se ništa ne mijenja preko noći.
Tekst nastao u suradnji s kompanijom Nestlé.



