
Bjelovarsko-bilogorska županija postaje prava hrvatska atrakcija

Marcel Medak
Županija brojnih potencijala i prednosti: BBŽ se nada postati atraktivna turističko poduzetnička destinacija kontinentalne Hrvatske
Bjelovarsko-bilogorska županija posljednjih godina snažno ulaže u razvoj lječilišnog wellness turizma i gospodarstva, a posljednih nekoliko godina veliku ulogu u oblikovanju njezina turističkog identiteta ima Marcel Medak, direktor Turističke zajednice Bjelovarsko-bilogorske županije (BBŽ).
Medak iza sebe ima impresivnu karijeru: bio je ravnatelj Daruvarskih toplica, direktor privatne tvrtke Sunčane toplice, gradske tvrtke Daruc, kao i direktor za razvoj zdravstvenog turizma u Gitone Kvarner. Od 2011. do 2022. godine bio je predsjednik Zajednice zdravstvenog turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), bio je član Vijeća Hrvatske turističke zajednice (HTZ), a na međunarodnom planu od 2011. do 2017. predstavljao je grad Daruvar u Europskoj asocijaciji povijesnih termalnih gradova (EHTTA). Hrvatsku je zastupao u Europskoj spa asocijaciji (ESPA) ispred Zajednice za zdravstveni turizam pri HGK.
Kombinacija iskustva u turističkom menadžmentu s najviših pozicija, detaljnog poznavanja zdravstvenog turizma i međunarodnog djelovanja kroz brojne angažmane u raznim asocijama, čini ga više nego kvalificiranim sugovornikom za aktualne teme o u kontinentalnom turizmu. U razgovoru za Lider, Medak otkriva što sve čeka županiju u narednim godinama i zašto se Bjelovarsko - bilogorska županija sve više pozicionira kao sve atraktivnija destinacija za život, poslovna ulaganja i turizam.
Što Terme Bjelovar znače za razvoj turizma u županiji?
Terme Bjelovar najveći su infrastrukturni projekt u povijesti županije – vrijednost investicije iznosi 48 milijuna eura, a samo one će zaposliti stotinjak ljudi. Osim zatvorenog olimpijskog bazena i više manjih bazena za različite kategorije korisnika, kompleks će nuditi i vanjske bazene s atrakcijama te zabavnim sadržajima. Poseban naglasak stavljen je na održivo poslovanje – obnovljive izvore energije i prirodnu filtraciju vode. Projekt uključuje i turističko naselje Garden House s 35 apartmana i ugostiteljskom ponudom, oblikovanih u stilu tradicijske arhitekture našega kraja. Očekujemo da će terme značajno povećati interes gostiju i postati snažan generator razvoja lokalne ekonomije.
Koje još investicije možemo očekivati u sljedećem razdoblju?
U Podgariću, uz spomenik Nikole Džamonje, priprema se rekonstrukcija objekta Vila Garić u hotel s četiri zvjezdice, a u tijeku je najveća investicija rekonstrukcije Daruvarskih toplica. Obnavlja se komercijalni smještaj, bazenski prostori, gradi se potpuno novi objekt sportsko-rekreacijskog karatktera sa wellness inovativnom ponudom. U Velikoj Pisanici razvija se projekt SRC Kukavice koji bi trebao postati referentni centar za školu u prirodi središnje Hrvatske. U završnoj je fazi i projekt biciklističke staze od Bjelovara do Garešnice, duge 66 kilometara, koja će biti pandan istarskoj Parenzani i nova turistička kralježnica županije.
Spomenuli ste da je cilj do 2028. udvostručiti turističke brojke. Na čemu temeljite taj optimizam?
Prošlu godinu završili smo s 110.000 noćenja i 34.500 dolazaka. Plan nam je do 2028. doseći dvostruko više – a do 2033. godine 250.000 do 300.000 noćenja. Temelj za to su strateški dokumenti – master plan razvoja turizma, novi vizualni identitet i snažna promotivna kampanja sa sloganom Doživljaj više, koju smo pokrenuli od svibnja ove godine. Naši gosti danas su većinom domaći, a cilj je iskorak na tržište Zagreba, Slovenije, Austrije i Italije. Glavni aduti su nam na tom području, zdravstveni turizam, outdoor ponuda i eno-gastronomija. Cilj je pozicionirati Bjelovarsko-bilogorsku županiju kao snažnu wellness i outdoor destinaciju, sa izuzetnim gastronomskim potencijalom regije koja je uvijek bila multietničko područje, u kojem su se miješale hrvatska i češka kultura a ujedno je i bogata poljoprivrednim i prirodnim resursima. Imamo prvi biološki bazen u Hrvatskoj, pored brojnih bazena u županiji, imamo infrastrukturu za sve vrste ciklo tura, hodanje, trail, trčanje, jahanje konja, sve se to može naći na području županije uz brojne certificirane vodiče koji su tu da pomognu. A za ljubitelje eno i gastronomske ponude, brojni su objekti u koje putnici mogu svratiti i opustiti se uz (prema recenzijama), odličnu uslugu i sasvim korektnu cijenu naspram drugih destinacija.
Koje su ključne marketinške prednosti županije?
Ono što nas izdvaja je autentičnost i održivost. Novi vizualni identitet i slogan koje smo razvili u u suradnji s agencijom Logic Marketing, naglašavaju 3 ključne stvari: prirodu, zdravlje i obitelj, a to je upravo ono što sve više traže moderni turisti. U našoj županiji možete uživati u planinarenju ali i odlično osmišljenim ciklo stazama i šetnicama, te horses welcome punktovima. Osim toga, radimo na snažnom digitalnom iskoraku – centralna višejezična web-stranica, promotivni materijali i ciljane kampanje omogućili su nam će bolje pozicioniranje na domaćem i inozemnim tržištima. Želimo privući obitelji, ljubitelje prirode, zdravstvene turiste i parove koji traže mir i kvalitetu.
Koliki potencijal, uz turizam, imaju druge industrije u županiji?
BBŽ je jedna od najbogatijih regija u Hrvatskoj po šumskim resursima, što daje čvrstu bazu za razvoj drvne industrije. Na našem području posluju vodeće tvrtke poput Bjelina, Kronospana, Prime i drugih. Prehrambena industrija također ima dugu tradiciju i jak brend – od sireva tvrtke Zdenka, do konditorske proizvodnje u Koestlinu i pogona Dukata. Sve to pokazuje da nismo samo turistička, već i snažno industrijska županija.
Koje pogodnosti nudi županija potencijalnim investitorima?
Na raspolaganju je 20 infrastrukturno opremljenih poslovnih zona u gradovima i općinama diljem županije. Poduzetnici u tim zonama mogu računati na administrativne olakšice, poticajne mjere i različite povlastice. Uz to, tu su i poduzetničke potporne institucije koje pružaju podršku u razvoju poslovanja i širenju na međunarodna tržišta.
Kako vidite Bjelovarsko-bilogorsku županiju 2026. godine?
Ako se projekti realiziraju u predviđenim rokovima, BBŽ će postati nezaobilazna destinacija središnje Hrvatske. Bit ćemo prepoznati po održivom zdravstvenom turizmu, snažnoj outdoor i gastro ponudi, ali i kao privlačno mjesto za ulaganje u drvnu i prehrambenu industriju. Vjerujem da će kombinacija turizma i gospodarstva stvoriti dodanu vrijednost koja će privući i nove investitore i nove stanovnike.
Što je s potporama na području Bjelovarsko-bilogorske županije? Poznato je da županija sama isto sudjeluje u raznim oblicima pomoći i potpora turističkim subjektima
U našoj županiji događa se jedan turistički boom za što su primarno zaslužni dionici turističke ponude, naši subjekti (OPG-ovi, restorani, hoteli, vlasnici vikendica za odmor itd) ali značajan doprinos svemu tome daje zajednički kako Bjelovarsko-bilogorska županija tako i Turistička zajednica BBŽ uz pomoć Hrvatske turističke zajednice. Sredinom ožujka ove godine raspisan je po četvrti put javni poziv za projekt podizanja kvalitete pružatelja usluga smještaja, kroz koji se sufinanciralo 110 tisuća eura, odnosno 50 posto prihvatljivih troškova, što ukupno predstavlja ulaganje od čak 220 tisuća eura netto u kvalitetu turističke ponude u županiji. Radi se o rekordnom iznosu, a interes koji je poziv izazvao potvrđuje ispravnost ulaganja – pristiglo je čak 48 prijava. Broj prijavljenih i zainteresiranih samo pokazuje da je ovaj javni poziv dobro osmišljen i da je dao veliku lepezu mogućnosti napretka brojnih pružatelja usluga smještaja. Pojedinačni projekti mogli su ostvariti potporu do 6 tisuća eura, a najveći broj njih odnosio se na opremanje i uređenje postojećih smještajnih kapaciteta, ugradnju solarnih elektrana i dizalica topline, kao i nabavku sauna i hidromasažnih kada. Raspisan je i javni poziv za potpore regionalnim i lokalnim događanjima, na koji je pristiglo 36 prijava. Ukupno će se kroz ovaj program sufinancirati 65 tisuća eura, odnosno 50 posto prihvatljivih troškova, što predstavlja ukupno ulaganje od 130 tisuća eura neto.
Kakve su projekcije za ovu godinu, možete li već sad izići s nekim brojkama što se tiče rezultata dolazaka/noćenja?
Prema dosad ostvarenim rezultatima više je nego izvjesno da će 2025. biti na razini prošle 2024. godine uz napomenu da je najveći smještajni objekt Daruvarske toplice izvan tržišta zbog rekonstrukcije. Smanjeni kapacitet je nadomješten otvaranjem novih kuća za odmor i apartmana. U ukupnom sedmomjesečnom turističkom prometu u 2025. u evidenciji gostiju eVisitor prednjače domaći gosti, s ostvarenih 31.431 noćenja i 10.799 dolazaka. Što se tiče stranih gostiju, od siječnja do srpnja 2025. godine, prema nacionalnom sustavu evidencije gostiju eVisitor ostvareno je 5.711 dolazaka i 27.182 noćenja. U istom razdoblju 2024. godine bilo je zabilježeno 6.082 dolazaka i 25.243 noćenja stranih gostiju, što je smanjenje u 2025., u odnosu na 2024., za šest posto u dolascima i povećanje od osam posto u noćenjima.
Slijedeća 2026. godina će biti pokazatelj investicijskih ulaganja prvenstveno u zdravstveni turizam i očekujemo rast od min 20% turističkog prometa iz 2024. godine.
Kroz svoju bogatu karijeru Marcel Medak pokazao je da zna povezati lokalne projekte sa globalnim trendovima u turizmu. Njegovo iskustvo vođenja bolnica, toplica i hotelskih sustava, kao i djelovanje u domaćim i međunarodnim strukovnim udruženjima, čine ga jednim od najupućenijih stručnjaka u području zdravstvenog i kontinentalnog turizma u Hrvatskoj.
Bjelovarsko-bilogorska županija, s ulaganjima u turizam, drvnu i prehrambenu industriju te razvijenom poduzetničkom infrastrukturom,nije samo kontinentalna destinacija– ona postaje ozbiljan investicijski i razvojni centar. Kako naglašava Medak, cilj je jasan: do 2028. godine udvostručiti broj turističkih dolazaka i istovremeno privući nove ulagače i stanovnike, čime će županija postati jedna od najdinamičnijih regija u središnjoj Hrvatskoj.