Mirsada Kudrić: Odgovornost i održivost utkane su u Boschev DNK
Mirsada Kudrić
Da bismo mogli stvarati tehnologiju koja poboljšava život, moramo biti odgovorni prema Zemlji i društvu, a proizvodi moraju biti održivi
Tvrtka Robert Bosch širokom ponudom tehnoloških rješenja usmjerena je prije svega na poboljšanje života potrošača, odgovornost i održivost.
Mirsada Kudrić, generalna direktorica te tvrtke za Hrvatsku, Sloveniju te Bosnu i Hercegovinu, smatra da gotovo nema dana u kojem se ne bi mogla upotrebljavati Boscheva tehnološka rješenja zato što je ta tehnologija funkcionalna, pozitivno utječe na okoliš i podiže kvalitetu svakodnevnog života.
Zašto su odgovornost i održivost među vašim temeljnim vrijednostima?
– Odgovornost i održivost nisu samo vrijednosti, utkane su u Boschev DNK reflektirajući naš etos 'Tehnologija za život'. Da bismo mogli istinski stvarati tehnologiju koja poboljšava život, moramo biti odgovorni prema Zemlji i društvu, a naši proizvodi i procesi moraju biti održivi.
Naša posvećenost manifestira se strateškim smanjenjem ugljikova otiska i ulaganjem u inovacije za energetsku učinkovitost i cirkularnu ekonomiju. Njegujemo kulturu odgovornosti u tvrtki potičući partnere na proaktivna održiva rješenja. U poslovanju i angažmanu s dobavljačima postavljamo visoke standarde jer vjerujemo da možemo ostvariti veći utjecaj potičući druge da slijede naš primjer. To je putovanje i obveza prema budućim generacijama.
Kako s pomoću tehnologije poboljšavate svakodnevni život?
– Boschevi električni alati, primjerice, olakšavaju rad jer su dizajnirani za energetsku učinkovitost i dugovječnost. Baterijskim sustavima smanjujemo potrebu za klasičnim gorivima, a nudimo i usluge popravka i recikliranja produljujući vijek proizvoda.
Rješenja poput dizalica topline i pametnih termostata drastično smanjuju potrošnju energije u domovima i naša tehnologija ključna je za transformaciju prema održivoj mobilnosti. Od sustava za električna vozila i softverskih rješenja za optimizaciju prometa do sustava za pomoć vozaču, omogućavamo čišći, sigurniji i učinkovitiji transport.
Kako je dostizanje ugljične neutralnosti utjecalo na tvrtkino poslovanje i ustroj?
– S više od 400 lokacija diljem svijeta Grupa Bosch od 2020. ukupno je ugljično neutralna u opsezima 1 i 2 Međunarodnog protokola o stakleničkim plinovima. To je bio monumentalan korak koji je duboko transformirao naše poslovanje. Suprotstavljanje klimatskim promjenama vidimo ne samo kao obvezu za svoju tvrtku već i kao priliku da inovativnim rješenjima i tehnologijama damo svoj doprinos zaštiti planeta. Ta tranzicija imala je višestruke pozitivne odjeke. Postali smo lideri u tom području i naš je primjer prepoznat.
To nas je potaknulo da budemo još ambiciozniji pa je do kraja 2023. približno 88 posto Boscheva volumena nabave bilo pokriveno dobavljačima koji su potvrdili usklađenost s Boschevim temeljnim načelima društvene odgovornosti i zaštite okoliša izjavom ili potpisivanjem Kodeksa ponašanja za poslovne partnere. Imamo jasnije definirane timove i procese posvećene održivosti, neprestano ulažemo u istraživanje i razvoj zelenih tehnologija, a održivost je postala integralni dio svake poslovne odluke.
Jesu li se uključili i vaši zaposlenici?
– Apsolutno. Iako su naše mogućnosti za direktne aktivnosti vezane uz ugljičnu neutralnost na lokalnoj razini (uredski prostori), donekle ograničene, naši kolege naši su najvažniji ambasadori te poruke. Primjer u tvornici autodijelova u Bambergu, u kojoj su zaposlenici predložili izolaciju zidova, rezultirao je smanjenjem potrošnje energije za grijanje za 40 posto i znatnim uštedama.
To pokazuje kako angažman i znanje zaposlenika mogu rezultirati inovativnim rješenjima. Iz svjetskih anketa o zadovoljstvu zaposlenika jasno vidimo da je naša posvećenost održivosti i odgovornosti segment na koji su iznimno ponosni, posebno mlađe generacije, koje upravo to ističu kao ključan kriterij pri odabiru poslodavca.
Kako geslo 'Tehnologija za život' utječe na vaša rješenja u mobilnosti, energetici i industrijskoj tehnologiji?
– Geslo 'Tehnologija za život' duboko je ukorijenjeno u svaki dio našeg poslovanja. To znači da razvijamo tehnologije koje su ne samo inovativne nego i konkretno poboljšavaju kvalitetu života ljudi i čuvaju resurse za buduće generacije. Kad je riječ o mobilnosti, usmjereni smo na elektrifikaciju, digitalizaciju i autonomnu vožnju. Cilj je sigurnija, čišća, učinkovitija i dostupnija mobilnost.
Razvijamo stoga napredne sustave za električna vozila i rješenja za autonomnu vožnju. Na području energetike povećavamo učinkovitosti uz što manju potrošnju energije, s naglaskom na obnovljive izvore. Snažno smo posvećeni razvoju vodikove tehnologije, uključujući elektrolizatore, kako bismo omogućili dekarboniziranu opskrbu energijom. U industrijskoj tehnologiji primjenjujemo principe industrije 4.0 za digitalizaciju i automatizaciju proizvodnih procesa. To rezultira većom učinkovitošću, smanjenjem otpada, boljim iskorištavanjem resursa i održivijim poslovanjem.
S pomoću kojih svojih proizvoda smanjujete utjecaj na okoliš? Koje inovacije pripremate?
– Naša je temeljna filozofija da proizvodi moraju trošiti što manje energije i resursa, biti dizajnirani za dugotrajnost te pogodni za recikliranje i ponovnu uporabu. U sektoru mobilnosti to su komponente za električna vozila, primjerice pogonski sustavi, baterijska tehnologija, zatim sustavi za gorive ćelije na vodik, napredni sustavi za pročišćavanje ispušnih plinova, softverska rješenja za optimizaciju prometa.
U sektoru energetike tu su visokoučinkovite dizalice topline, kotlovi na biomasu, pametni sustavi za upravljanje energijom u zgradama te tehnologije za proizvodnju i skladištenje vodika. Naše su inovacije kontinuirane i razvijaju se u svim područjima u kojima djelujemo. Bosch je tvrtka koja nevjerojatno mnogo ulaže u istraživanje i razvoj.
Jedan je od primjera takvih projekata Dryad Silvanet, mreža bežičnih senzora na drveću koja detektira CO/CO2 u ranoj fazi tinjanja šumskih požara, zbog čega omogućava brzu reakciju i smanjenje štete. U 2023. investirali smo 7,3 milijarde eura u istraživanje i razvoj. Taj je iznos 7,4 posto Boscheva ukupnog prometa, odnosno prihoda, što nam omogućava da ostanemo na čelu tehnološkog napretka i da neprestano stvaramo nova, održivija rješenja za budućnost.
Kako provodite kružno gospodarstvo?
– Provođenje kružnoga gospodarstva integralni je dio naše strategije održivosti i ogleda se u ESG izvještaju naše tvrtke. Naši inženjeri od samog početka razvoja proizvoda razmišljaju kako se materijali mogu ponovno upotrijebiti ili reciklirati. To uključuje odabir izdržljivih materijala, modularni dizajn i osiguravanje da se dijelovi mogu lako rastaviti i sortirati za recikliranje. Osiguravamo i dostupnost rezervnih dijelova i softverske nadogradnje te nastojimo maksimalno produljiti korisni vijek svojih proizvoda nudeći usluge obnove i popravka za određene proizvode.
Na primjeru BSH logističkog centra u Fürthu, iz kojega se na godinu isporuči oko 18 milijuna rezervnih dijelova, primjenjujemo tri stupa: smanjenje veličine pakiranja, ponovnu uporabu postojećih materijala i uvođenje višekratnih kutija. Smanjenjem veličine kutija smanjuju se potrošnja materijala i rizik od oštećenja.
Nekorištenjem novog pakiranja za vraćene dijelove, već popravkom i ponovnom uporabom postojećega, te ponovnom uporabom vizualno oštećenih kutija u kojima sadržaj nije ugrožen znatno smanjujemo otpad. U Fürthu se sada na godinu upotrebljavaju 54 metričke tone manje materijala za punjenje i gotovo 12 metričkih tona manje kartona. Razmatramo i razvijamo poslovne modele koji podupiru kružnost, kao što su 'proizvod kao usluga' (product-as-a-service), što potiče proizvođača da dizajnira izdržljive i popravljive proizvode.
Sve to ubraja se u stalan proces poboljšanja, ali duboko smo posvećeni tomu da Bosch bude predvodnik u tranziciji prema kružnom gospodarstvu zato što je smjer održivosti za nas u Boschu imperativ.
Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Robert Bosch.
