SME EnterPRIZE: Poticanje održivosti među malim i srednjim poduzetnicima

Pokrenuta 2021. u povodu obilježavanja Generalijeve 190. obljetnice, ove godine 'SME EnterPRIZE' vraća se u drugom izdanju u više europskih zemalja, od kojih premijerno i u Hrvatskoj. Natječajem 'SME EnterPRIZE' Generali osiguranje promiče održivost malih i srednjih poduzetnika
Poticanje razvoja malog i srednjeg poduzetništva, posebno održivosti u poslovanju, fokus je Generali Grupe. Inicijativa 'SME EnterPRIZE', ugrađena u strateški plan 'Lifetime Partner 24: Poticanje rasta', promiče zeleniju i uključivu ekonomiju u skladu s Europskim zelenim planom i inicijativom 'Next Generation EU'. Prema zaključku Bijele knjige 'SME EnterPRIZE', koju je pripremila škola za menadžment SDA Bocconi School u suradnji s Generalijem, održivost znači mogućnost za rast malih i srednjih poduzeća pokazujući pozitivan odnos između održivosti i financijskih performansi jer održiva ponašanja mogu osigurati ključne resurse i prilike. Pokrenuta 2021. u povodu obilježavanja Generalijeve 190. obljetnice, ove godine 'SME EnterPRIZE' vraća se u drugom izdanju u više europskih zemalja, od kojih premijerno i u Hrvatskoj.
Nema alternative
Posljednjih se godina ističe da održivo poslovanje nema alternativu, što je pandemija kronavirusa i potvrdila, a tijekom odgovora na nju osnažena je i svijest o ulozi SME-a, odnosno malih i srednjih tvrtki, u kojima se u čak 96 posto slučajeva promijenila organizacija rada. Izvješće 'Focus SME' austrijskog Ministarstva za digitalne i ekonomske poslove, temeljeno na studiji WIFU-a (Wittner Institute for Family Business) objavljenoj u siječnju 2021. i drugim studijama, pokazuje kako se male i srednje tvrtke te tvrtke u obiteljskom vlasništvu bore s koronakrizom. Dotad se većina aktivnosti u tim tvrtkama uglavnom odnosila na kratkoročne mjere i inicijative iako inovativna digitalna rješenja imaju važnu ulogu.
Prema analizi provedenoj u nekim drugim članicama EU, primjerice u Francuskoj, male i srednje tvrtke rijetko provode strategiju održivosti usmjerenu na ekonomski, društveni i ekološki aspekt, nego radije naglašavaju ili ekološku ili društvenu dimenziju kako bi izbjegle ugrožavanje ekonomske održivosti, koja se smatra najvažnijim čimbenikom.
U Italiji 50 posto malih i srednjih tvrtki želi integrirati održivost u poslovanje, ali razlika između malih i većih tvrtki jest u tome što su manje usmjerene na poboljšanje dobrobiti radnika, a veće na sigurnost i zaštitu okoliša. Održivost je sve važnija i u španjolskim malim i srednjim tvrtkama, od kojih njih 45 posto ima strategiju zaštite okoliša, a 41 posto želi je prihvatiti. Iako je održivost dobila na snazi u njemačkim malim i srednjim tvrtkama, koje tu strategiju sve više provode, većini nedostaju strateški pristupi komunikacijama. Utjecaj klimatskih promjena na aktivnosti analizira 45 posto njemačkih malih i srednjih tvrtki, ali malo njih planira uvesti mjere povezane s održivim poslovanjem.
Razlike malih i velikih
U Europskoj uniji i Švicarskoj ima više od 25 milijuna malih i srednjih tvrtki, koje tvore 99,8 posto od ukupnog broja tvrtki koje zapošljavaju 100 milijuna radnika, ali dosad je samo 13 posto njih iz zemalja članica EU već prihvatilo strategiju održivosti, a 21 posto upravo je provodi. Čak 40 posto malih i srednjih tvrtki ima potencijal postati održivo, a 18 posto nije ni razmišljalo o provedbi strategije održivosti. Pristup održivosti malih i srednjih tvrtki još nije potpuno razvijen i treba poticaj. Budući da svaka tvrtka ima drukčiji utjecaj, za razvoj strategije održivosti trebalo bi pojedinačno identificirati najvažnije aspekte. Primjerice, što zakonodavstvo zahtijeva kad su u pitanju minimalni ekološki kriteriji za sudjelovanje na natječajima i u javnim ponudama, ili što kupci zahtijevaju za ulazak u certificirane lance vrijednosti, ili što kreditne institucije traže u pristupu održivom financiranju. Primjeri se mogu odnositi na smanjenje emisije stakleničkih plinova, razinu učinkovitosti u korištenju energije i sirovina, upotrebu recikliranih materijala i drugo.
Korak po korak
Uzimajući u obzir ograničene kompetencije i vještine kao i ekonomska, financijska i vremenska ograničenja malih i srednjih tvrtki, provedba strategije održivosti može zahtijevati uvođenje modularnog pristupa utemeljenog na pojednostavnjenom akcijskom planu.
Neki oblici upravljanja održivošću mogli bi pomoći u definiranju najvažnijih koraka: formalizacije tvrtkinih temeljnih načela i vrijednosti, prihvaćanja politike održivosti, izrade povelje o obvezama prema dionicima.
Prihvaćanje strategije održivosti nužno je potaknuti i u hrvatskim malim i srednjim tvrtkama, a Generali osiguranje to upravo čini tako što prvi put u Hrvatskoj organizira natječaj 'SME EnterPRIZE' za klijente u malom i srednjem poduzetništvu. Tvrtke će se moći natjecati u tri kategorije: 'Dobrobit zaposlenika', 'Okoliš' i 'Zajednica', a prijave trebaju podnijeti do 5. lipnja.