
Unconditional: 50 godina bezuvjetne predanosti ljubimcima i ljudima

Kupac je uvijek na prvom mjestu
Kompanija UNCONDITIONAL primjer je kako obiteljska tradicija uz znatiželju i hrabrost može prerasti u regionalnog lidera
Od prve male trgovine u Splitu do regionalnog lidera s gotovo 60 poslovnica ZOOCITYJA i strateškim partnerstvom s Fressnapfom – UNCONDITIONAL primjer je kompanije koja spaja obiteljsku tradiciju, agilnost i inovaciju, a 2024. proslavila je pola stoljeća uspjeha.
Kada je Vatroslav Varda 1974. otvorio jednu od prvih specijaliziranih trgovina za kućne ljubimce u bivšoj Jugoslaviji, nije mogao ni slutiti da će upravo time udariti temelje industriji koja će u idućih pedeset godina postati jedno od tržišta koje će najbrže rasti u regiji. Danas UNCONDITIONAL posluje u tri zemlje, a maloprodajni lanac ZOOCITY u dvije, zapošljavaju gotovo 500 ljudi i ostvaruju prihode veće od 60 milijuna eura.
Od obiteljskog sna do regionalnog lidera
Obiteljska priča uistinu je utkana u tvrtkin DNK. Osnivač Vatroslav Varda godinama je gradio poslovanje na iskrenom odnosu s kupcima i stručnim savjetima, a njegov sin Edvard već je u srednjoškolskim danima preuzimao prve odgovornosti. Godine 1999. postao je glavni nositelj poslovanja i započeo novo razdoblje rasta.
U međuvremenu je veleprodajno poslovanje prošireno suradnjom s renomiranim svjetskim brandovima poput Hill's Pet Nutritiona, Tetre, Bayera i Zoetisa, a od 2006. otvorena je i podružnica u Srbiji. Prekretnica se dogodila 2011. kupnjom lanca ZOOCITY kojom je UNCONDITIONAL ušao u maloprodaju i potvrdio vodeću poziciju u Hrvatskoj.
Rast u skladu s trendovima
Industrija kućnih ljubimaca u posljednja tri desetljeća raste od tri do pet posto na godinu, a UNCONDITIONAL rastao je i višestruko brže – učetverostručivši prihode i broj zaposlenih u posljednjih osam godina. Kupci sve više zahtijevaju hranu s visokim udjelom mesa, proizvode bez žitarica te pametne dodatke poput fontana za vodu ili interaktivnih igračaka. Kompanija pažljivo prati globalne trendove i testira nove formate trgovina, a u listopadu 2024. otvorila je prvu poslovnicu ZOOCITYJA u Sloveniji, u Mariboru, što označava početak maloprodajne ekspanzije na susjednu zemlju.
Strateško partnerstvo s Fressnapfom
Jedno od ključnih poglavlja u tvrtkinu razvoju svakako je joint venture sklopljen 2022. s njemačkom grupom Fressnapf, najvećim europskim lancem specijaliziranim za kućne ljubimce s više od 2600 poslovnica. Partnerstvo je donijelo vrijedne uvide u korisničko iskustvo i nove modele poslovanja te otvorilo vrata daljnjem rastu na regionalnom tržištu.
Izazovi koji su ojačali kompaniju
Kao i svaka dugovječna tvrtka, UNCONDITIONAL suočio se s kriznim trenucima. Spajanje ZOOCITYJA i Zoo Hobbyja u početku je donosilo mjesečne gubitke od gotovo 100.000 eura, a gubitak važnog ugovora 2017. gotovo je ugrozio opstanak. No upravo su transparentnost, upornost i spremnost na učenje omogućile da tvrtka iz toga izađe snažnija nego prije.
– Dva smo puta bili na rubu kolapsa, ali te su nas situacije naučile da se ne smije rasti na štetu ljudi i kupaca. Danas znamo da se najviše isplati ulagati u tim, u fer odnose i dugoročne odluke – ističe Edvard Varda.
Vrijednosti i kultura koje nose budućnost
UNCONDITIONAL njeguje četiri temeljne vrijednosti – znatiželju, brigu, samosvijest i pristup donošenju odluka System 2, inspiriran knjigom 'Thinking, Fast and Slow' Daniela Kahnemana. Taj model potiče promišljanje o dugoročnoj dobrobiti za sve dionike: kupce, zaposlenike i partnere.
Kultura kompanije počiva na transparentnosti i međusobnom povjerenju.
– Ako imamo mišljenje, možemo se razilaziti; ali ako iznesete argumente, spremni smo ih poslušati i promijeniti odluku. To je način na koji gradimo odnose i razvijamo ljude – kaže Varda.
Iskustvo kupca i zaposlenika
U UNCONDITIONALU svjesni su da se kultura kompanije odražava u svakodnevnom ponašanju svakog zaposlenika. Strateški ciljevi mogu se postići na mnogo načina, ali razliku donosi ono kako se postižu – a taj 'kako' uvijek počinje od odnosa. U prodaji se često govori kako je kupac uvijek na prvom mjestu. No razlika između slogana i stvarnosti leži u kulturi – u načinu na koji zaposlenici međusobno surađuju, odlučuju i žive vrijednosti kompanije iz dana u dan. Upravo zato u kompaniji UNCONDITIONAL slogan 'Kupac na prvom mjestu' nije samo inicijativa već i način poslovanja. Kupac za njih nije samo krajnji kupac, onaj koji ulazi u trgovinu ili veleprodajni partner. Za njih je kupac i kolega, tim ili partner unutar kompanije.
Svojim krajnjim kupcima žele ponuditi najkvalitetnije proizvode i najbolje iskustvo i odlične cijene. Prema internim kupcima – zaposlenicima i timovima koji zajednički rade na stvaranju vrijednosti za krajnjega kupca – jednako je važno njegovati povjerenje, usklađenost i razumijevanje. Razgovor s krajnjim kupcem bit će iskren, stručan i koristan tek kad iza njega stoji osnažen i znanjem potkovan zaposlenik. Način na koji se odnose jedni prema drugima unutar tvrtke preslikava se i izvan kompanije.
Kontinuirano učenje
Živimo u vremenu brzih promjena i neizvjesnosti. To od nas traži da stalno učimo, razvijamo nove vještine i prilagođavamo procese. Brzo rješavanje problema i fleksibilnost nisu samo interne kvalitete – one su presudne za to da kupac u svakom trenutku dobije najbolje moguće iskustvo.
– Znamo da nije moguće pružiti najbolju potporu kupcima bez onih koje kupci svakodnevno susreću, naših zaposlenika. Zato smo ponosni na to što je i učenje dio naše kulture. Novi proizvod, promjena na tržištu i svaka povratna informacija kupca za nas su prilika da rastemo i razvijamo se. Vjerujemo da zaposlenik koji razumije može i preporučiti, a zaposlenik koji je siguran u svoje znanje može i savjetovati – ističu u tvrtki UNCONDITIONAL i dodaju da im kupci dolaze jer vjeruju da će dobiti najbolji savjet i iskrenu preporuku, a to se može graditi samo na temelju kontinuiranog učenja.
Edukacije, navode, ne služe samo tome da bi zaposlenici znali više, nego i da bi se osjećali samouvjereno, podržano i spremno pomoći. Kad se zaposlenik osjeća kompetentno, to se odmah vidi – u tonu glasa, u načinu komunikacije i povjerenju koje se stvara, zato ističu:
– Kupac na prvom mjestu naš je mentalni okvir koji nas vodi u svakom kontaktu, u svakoj odluci i u svakom projektu. Naš uspjeh ne proizlazi samo iz inovacija ili širine asortimana, već iz sposobnosti da krajnje i interne kupce vidimo kao partnere kojima želimo svaki dan pružiti najbolje.
Kratkoročni i dugoročni ciljevi
Do kraja 2025. UNCONDITIONAL planira ostvariti gotovo 60 milijuna eura prihoda, a do 2028. – 100 milijuna eura uz 800 zaposlenika. Širenje u Sloveniji i razvoj internetske trgovine važni su koraci te ujedno dokaz da višekanalni (engl. omnichannel) pristup postaje standard.
– Želimo nastaviti okupljati dobar tim i dobre ljude, pružiti im priliku da rastu i ostave svoj pečat. Kupac uvijek mora biti na prvom mjestu – poruka je Edvarda Varde za sljedećih pedeset godina.
Tvrtka UNCONDITIONAL primjer je kako obiteljska tradicija uz znatiželju i hrabrost može prerasti u regionalnog lidera. A s obzirom na dosadašnje rezultate i planove jasno je da će i u idućih pedeset godina ostati među najistaknutijim igračima – ne samo u industriji kućnih ljubimaca nego i među najboljim hrvatskim poduzećima.


