Komentari

Kako su diskriminirani poduzetnici pobijedili dubrovačku vlast

U Dubrovniku se turiste s kruzera ne smije organizirano dovoziti do stare jezgre grada. Zbog toga su se putničke agencije obratile sudu

U Dubrovniku nikako da riješe problem prijevoza turista na Pile, najprometniji dio grada na zapadnom ulazu u staru jezgru, u kojem je mnoštvo restorana, kafića, trgovina i poslovnih objekata. Tu turiste dovoze s kruzera, za razliku od onih koji preko agencija odsjedaju u Dubrovniku jer te agencije nemaju tzv. vinjete pa ih njihovi prijevoznici ne mogu prevesti do Pila.

Možda će se sad nešto riješiti nakon što je nedavno Visoki upravni sud (VUS) ukinuo čl. 8.b. stavak 2. točka 5. Odluke o zaustavljanju i parkiranju turističkih autobusa i osobnih automobila, kategorije M1 kapaciteta 7 + 1 i 8 + 1 kojim se favorizira tzv. međunarodni promet, odnosno prijevoznici koji prevoze turiste s kruzera.

Naime, u tom članku stoji da vinjetu mogu ishoditi: turističke agencije, vlasnici vozila; pravne ili fizičke osobe, obrtnici, kojima je dodijeljena koncesija Lučke uprave (LU) Dubrovnik u svrhu organiziranog prijevoza putnika s brodova na kružnim putovanjima na Pile. Oni koji nemaju koncesiju od LU-a nemaju ni vinjetu za Pile pa ne mogu ni dovesti turiste i parkirati ondje svoje autobuse.

Javni interes

Davno sam o tome pisao, ali vidim da je taj problem baš težak kamen oko vrata svakoj dubrovačkoj vlasti, kao da ne može izbjeći diskriminaciju putničkih agencija koje nemaju ugovor s LU-om Dubrovnik. Zato su neki poduzetnici, odnosno putničke agencije, od VUS-a zatražili ocjenu zakonitosti spomenute odluke dubrovačkih gradskih otaca (tj. čl. 8.b) jer smatraju da je diskriminatorna zato što ograničava korištenje vinjeta samo na prijevoz putnika s brodovima na kružnim putovanjima u međunarodnom prometu, isključujući domaći promet.

Smatraju da je navedeno ograničenje protivno stečenim pravima, poduzetničkim i tržišnim slobodama iz članka 49. Ustava te nema racionalne osnove za ograničavanje korištenja vinjeta u domaćem, unutarnjem prometu.

Tvrdnje putničkih agencija o ograničavanju izdavanja vinjeta dubrovačko poglavarstvo odbacilo je smatrajući da je cilj Odluke bio na prikladan, proporcionalan i sustavan način omogućiti prijevoz većeg broja turista. A taj broj ponajviše generiraju brodovi na kružnim putovanjima u međunarodnom prometu iz Luke Gruž na Pile, a takvom odlukom bi se zadovoljio javni interes u smislu minimalnog opterećenja prometne infrastrukture i rješavanja problema prometnih gužvi i zagađenja, što je legitiman cilj lokalne vlasti.

VUS je ocijenio da je prigovor turističkih agencija koje ne surađuju s kruzerima i nemaju koncesiju od LU-a ipak osnovan te da je riječ o diskriminaciji lokalne vlasti prema njima. Podsjetimo, lokalna vlast smatra da je navedeno ograničenje u javnom interesu jer se njime rješava problem prometnih gužvi i zagađenja, što je legitiman cilj.

Međutim, i samo Poglavarstvo u svom očitovanju navodi da veći broj ljudi generiraju upravo kruzeri, pa je nejasno na koji način navedeno ograničenje može pridonijeti efikasnijem rješavanju prometnih gužvi, očuvanju prometne infrastrukture, poboljšanju javnog prijevoza i smanjenju zagađenja.

Diskriminacija očita

Iz citiranih odredbi Odluke može se zaključiti, navodi VUS, da prijevoznici s pravom na vinjetu po povoljnijoj cijeni mogu ostvariti veći broj dolazaka na Pile, gotovo neograničeno, čime se i gostima s kruzera omogućuje povoljniji pristup Pilama, odnosno ulazak u grad, a takvi uvjeti otežani su domaćim gostima.

'Polazeći od navedenog, Sud ocjenjuje da je navedenim ograničenjem, bez opravdanog razloga, prijevoz putnika u domaćem prometu stavljen u nepovoljniji, diskriminirajući položaj u odnosu na takav prijevoz putnika u međunarodnom prometu' (tj. prometu kruzera), stoji u VUS-ovoj presudi.

Ne treba biti pravni stručnjak da bi se složio s VUS-om, ali politika je taj gorući dubrovački problem godinama rješavala na taj način. Sad kad je to VUS praktično zabranio, svi akteri će biti prisiljeni sjesti za stol i potražiti pravednije rješenje.

 

POST SCRIPTUM

Predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija Županijske komore Dubrovnik Daniel Marušić je 3. ožujka u Dubrovačkom dnevniku naveo primjere koji su se događali u 2023. i 2024. Kaže da ne postoji mogućnost da se na Pile dovede gost koji boravi u Dubrovniku i koji više troši od onog s kruzera jer su svi slotovi rezervirani za kruzerske goste. 'Onda taj gost s kruzera dođe u grad na nekoliko sati, ali nositelji vinjeta koji ga dovode na Pile imaju neograničen broj dolazaka i mogu bukirati Pile unaprijed mjesecima pa i godinama', objasnio je Marušić situaciju.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju