Hrvatska može odahnuti. Prvi Rafali su nam isporučeni i to je doista velika vijest. Jest da francuski borbeni avioni još nisu stigli u Hrvatsku i da se još uvijek nalaze u Francuskoj u hangaru jedne francuske vojne baze i da pripadnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva tek trebaju naučiti upravljati tim tehnološki vrlo naprednim zrakoplovima, ali - već imaju iscrtane kvadratiće i grb!
To je jedino što se računa. A jednom kad doista i dođu u Hrvatsku, a pretpostavlja se da će njihov dolazak biti u ozbiljnoj korelaciji s parlamentarnim izborima sljedeće godine, ti će borbeni zrakoplovi ne samo biti jamac sigurnosti Republike Hrvatske, nego će biti na korist čitavom društvu, pa i poduzetnicima.
Kako? Pa evo kako je to zamislilo Ministarstvo obrane Republike Hrvatske i objavilo u priopćenju na svojim stranicama 1. listopada 2023. godine.
- Ugovor o nabavi višenamjenskog borbenog aviona Rafale je strateška odluka i stvara dugoročnu političku i ekonomsku povezanost s državom i tvrtkom proizvođačem. Uvođenjem ovakvog sredstva visoke tehnologije neizravno se otvaraju i mogućnosti razvoja istraživačkih, znanstvenih i industrijskih segmenata društva na svim razinama, od škola, fakulteta do instituta te malih i srednjih poduzetnika - piše ministarstvo u priopćenju.
Drugim riječima, ako ste kojim slučajem mali ili srednji poduzetnik imate napretek mogućnosti razvoja vlastitih industrijskih segmenata i to zahvaljujući francuskim borbenim avionima, samo to još ne znate.
- Produbljivanjem strateškog partnerstva s Francuskom osigurana je obrambena i šira gospodarsko-industrijska suradnja – stoji na stranicama MORH-a.
Zasad je, doduše, ta industrijska suradnja vrlo jednostrana, odnosno izravnu korist od ovog posla imaju tek francuska poduzeća. Riječ je o Dassault Aviation, francuskom proizvođaču vojnih i komercijalnih zrakoplova, koji je inače podružnica je Dassault Grupe, MBDA France, vodećem europskom proizvođaču raketnih sustava protuzračne obrane i Safran Electronic & Defense, francuskoj tvrtki specijaliziranoj za elektroničke sustave i za softver za civilne i vojne primjene u pomorskom, aeronautičkom i svemirskom sektoru.
Jedina zasad izravna korist za hrvatske poduzetnike jest i bit će izgradnja hangara za Rafale na Plesu. Kako se Hrvatska obvezala izgraditi po jedan hangar za svaki avion ili jedan hangar za dva aviona, jer su postojeći hangari za MIG-ove premali, prestari i nemaju mogućnost da ih se zatvori, MORH je u investicijskom zamahu. No, tko te hangare gradi i po kojoj cijeni, nije baš najtransparentnije pa nije ni najjasnije tko je u toj priči – sretni dobitnik. Osim Ministarstva financija koje mora pronaći oko dvije milijarde eura za 12 zrakoplova i tko zna koliko još milijuna za hangare.
No, za MORH nema priče i oni čašu vide samo polupunom – čak i za male i srednje poduzetnike. Ako ne vjerujete da ćete i vi sami i vaš posao imati koristi od Rafala, pitajte MORH. Oni će sigurno znati objasniti!