Osim što su važan dio Liderova poslovnog modela, poslovni skupovi koje osmišljavamo, sami ili u partnerstvu, dragocjen su signal stanja i raspoloženja u domaćoj poslovnoj zajednici. Odnosi se to i na ovu jesen koja, poslovno gledajući, protječe prožeta neizvjesnošću hoće li se, kada i koliko jako dogoditi globalno, regionalno ili naše domaće usporavanje gospodarskih aktivnosti. Da ne kažemo, daleko joj bila kuća, recesija.
Osjećamo da je dio tvrtki i pojedinaca svjestan, kako se to kaže, izazova. Pa pojačava aktivnosti na više strana kako bi što spremnije dočekao zahladnjenje. I kroz njega prošao u što boljoj formi, a kad opet nastupi faza ekspanzije – imao startnu poziciju bolju od konkurencije.
Frustrirajuća kombinacija
Kako to vidimo? Prije svega u odzivu na skupove koje pripremamo za ovu jesen ('Upravljanje potraživanjima', 'Compliance', 'Dan velikih planova', Konferencija o nabavi, Konferencija o kontrolingu, '48 sati' – susret gradonačelnika i poduzetnika, 'Žene u biznisu', HR konferencija...). Čak ako i uzmemo u obzir da Liderove konferencije iz godine u godinu stječu imidž najboljega što se na tržištu nudi, zbog čega raste broj sudionika na toj osnovi, opet ostaje dojam da je cijelo tržište neposrednog informiranja i educiranja u usponu.
Mnogo poduzetnika i menadžera ne ignorira signale iz Njemačke u kojoj je usporavanje jasno vidljivo. Spremni su odvojiti svoje vrijeme i vrijeme svojih zaposlenika za informiranje i educiranje. Treba donositi važne razvojno-investicijske odluke, a istodobno 'vojska' mora biti utrenirana da strategiju vodstva, uz maksimalnu fleksibilnost i angažiranost, provodi u zahtjevnim 'poslovno-klimatskim uvjetima'.
Strateški, okolnosti su frustrirajuće. S jedne strane, poduzetnicima se pali crvena lampica: uspori, ne zadužuj se, čekaj da oluja prođe! S druge strane, kapital nikad nije bio jeftiniji i na razne načine dostupniji. S treće pak strane, neumoljiva digitalna revolucija u svakoj djelatnosti donosi dramatične novosti. Pojavljuju se sasvim neočekivani izazivači, nepoznati konkurenti. U branšu ti uleti neka ekipa iz Poljske s aplikacijom koja ti iz temelja uzdrma poslovni model.
Svjesnost naprednog dijela poslovne zajednice vidimo, primjerice, prema zanimanju za 11. Liderovu konferenciju 'Dan velikih planova' (25. rujna). Očito smo pogodili izborom govornika i panelista, od kineskog makroekonomista Su Qingyja i kineske investitorice Jiang Yu, UniCreditova glavnog ekonomista za Srednju i Istočnu Europu Dana Bucşe do Davida Chinna iz McKinseyja. Pa su tu predstavnici hrvatske vlade i Sandra Švaljek, zamjenica guvernera HNB-a, i Ante Žigman, čelnik Hanfe.
Njima treba dodati po branšama pomno odabrane lidere iz realnog sektora: Ivana Čulu (Hrvatska pošta), Branka Roglića (Orbico), Slavka Vidovića (Infodom), Simonu Zavratnik (Petrokov), Petra Ćorluku (Violeta), Mirka Ervačića (Osatina grupa), Željka Kukurina (Valamar) i Roberta Kutića (Infobip).
Pažljivi poduzetnici i menadžeri u jednom danu dobiju na jednome mjestu veliku količinu vrlo vrijednih procjena i prognoza. Poduzetničko je odlučivanje poput vožnje Formule 1. Asistenti iz boksa obrađuju informacije i šalju ih vozaču. On će, na kraju, u velikoj brzini zanemariti desetke primljenih informacija, ali konačni će ishod uvelike ovisiti o one tri-četiri ključne kvalitetne koje je dobio i odabrao.
Rasni poduzetnici preuzimaju rizik
Da je dio tvrtki zreliji nego prije deset godina, vidimo i po odzivu na skupove o naplati potraživanja. Novi ovršni zakon pažljivo se analizira i timovi se na vrijeme pripremaju za moguće povećanje opsega posla. Jednako tako, ekipa je 'u letu' procesirala signal da jača potreba za stručnjacima za 'compliance', tj. usklađenost poslovanja. Imati odvjetnika koji će pokušati iščupati tvrtku kad je netko tuži stara je i nužna stvar. Napredni angažiraju stručnjake koji recenziraju svaku razvojnu ili poslovnu odluku. I na kraju, iskustvo kaže da unatoč prijetnjama recesije rasni poduzetnici ne zaustavljaju razvoj. Preuzimaju rizik. Bankari su, općenito, ljudi 'koji ti daju kišobran i zatraže ga natrag kad počne kiša'. No nedavno iskustvo dobavljača posrnulog Agrokora pokazuje da su se tvrtke koje su imale odlučno vodstvo, dobre proizvode, suvremenu tehnologiju i kvalitetne zaposlenike uspjele s bankama dogovoriti o reprogramima (uz mnogo muke, ali ipak jesu). Tako je i u recesiji.