Komentari
StoryEditor

Autoprijevoznici su poštovali sporazum, ali bio je nezakonit

16. Svibanj 2022.
autoprijevoznici, autobusi, busevifoto Shutterstock

Visoki upravni sud nedavno je potvrdio kaznu autoprijevoznicima koju je lani odredio AZTN. Sporazum koji su potpisali autoprijevoznici bio je suprotan Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja iako su oni tvrdili da taj zakon nije mjerodavan u njihovu slučaju

Pročitao sam zanimljivu presudu Visokoga upravnog suda (VUS) Republike Hrvatske kojom je odbačena tužba nekoliko autoprijevozničkih tvrtki u Međimurju protiv Agencije za tržišno natjecanje (AZTN). Ukratko, vlasnici autobusa potpisali su sporazum o podjeli linijskog prijevoza, pa iako su ga smatrali džentlmenskim, njime su gušili tržišnu utakmicu, što je suprotno Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja (ZZTN).

AZTN ih je prije godinu dana kaznio dosta visokim novčanim kaznama, pa su tvrtke (u presudi su samo inicijali tvrtki, pa ih nećemo navoditi iako pretpostavljam o kojima je riječ) odlučile tužiti AZTN VUS-u. Iz presude je razvidno da autobuseri ne skrivaju potpisivanje sporazuma, ali sporno im je to što je AZTN prilikom donošenja rješenja primijenio ZZTN, a ne, kako autoprijevoznici smatraju, Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (ZPCP).

Prema njima, trebalo je primijeniti čl. 40. ZPCP-a, u kojem piše da dva ili više prijevoznika mogu ugovoriti zajedničko obavljanje prijevoza kao kooperaciju i za to dobivaju dozvolu nadležnog tijela koja glasi na sve prijevoznike. Dalje piše da je u ugovoru obvezno navesti koji od prijevoznika je u određenom razdoblju odgovoran za održavanje prijevoza na liniji.

No u AZTN-u smatraju da u ovom slučaju nije riječ o zajedničkom obavljanju poslova i o tome da su se dogovorili da svaki od potpisnika ugovora preuzme odgovornost na linijama u određenom razdoblju.

Nije suradnja, nego podjela

Kao dokaz AZTN ističe članak 6. sporazuma autoprijevoznika. U njemu je navedeno da je cilj sklapanja Ugovora podjela tržišta javnoga linijskog prijevoza putnika u Međimurskoj županiji, s time da su točno definirani omjeri autoprijevoznika A, B i C u obavljanju javnoga linijskog prijevoza putnika na svim njihovim linijama. No, istodobno navedeni poduzetnici obvezali su se trajno obustaviti prijevoz na onim linijama i u onim vremenima kada prometuje tvrtka D.

Drugim riječima, neprometovanjem na određenim linijama koje kontrolira tvrtka D narušeno je tržišno natjecanje jer je time izbjegnuta tržišna utakmica koja bi stanovništvu omogućila izbor kvalitetnije i/ili jeftinije usluge prijevoza, odnosno umjesto suradnje autoprijevoznici su podijelili tržište.

To znači da nije ispunjen uvjet iz članka 40. ZPCP-a, u kojem piše, kako je već navedeno, da je u ugovoru obvezno navesti koji je od prijevoznika u određenom razdoblju odgovoran za održavanje prijevoza na određenoj liniji. U ovom slučaju tvrtke A, B i C su svjesno prepustile tvrtki D neke linije, pa nisu ni odgovorne za njih, što znači da nema ni zajedničkog obavljanja prijevoza, nego je riječ o podjeli tržišta. Pritom ne treba smetnuti s uma da su potpisnici sporazuma definirali i cijene prijevoza. koje su iste za sve, bez obzira na to tko je autoprijevoznik.

Da je riječ o podjeli tržišnoga kolača, a ne poslovnoj suradnji temeljenoj na tržišnim pravilima, smatraju u AZTN-u i zato u toj agenciji nisu primijenili odredbe ZPCP-a, ocijenivši da je riječ o kršenju članka 8. ZZTN-a. U tom članku piše da su zabranjeni svi sporazumi između dva ili više neovisnih poduzetnika, odluke udruženja poduzetnika i usklađeno djelovanje koji kao cilj ili posljedicu imaju narušavanje tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu, a osobito oni kojima se, između ostalog, izravno ili neizravno utvrđuju kupovne ili prodajne cijene, odnosno drugi trgovinski uvjeti te dijele tržišta.

Primjer drugima

VUS je, dakle, prihvatio AZTN-ove argumente o pravilnoj primjeni Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, pri čemu je praktično utvrđeno da u konkretnom sporazumu autoprijevozničkih tvrtki nisu prepoznati elementi Zakona o prijevozu u cestovnom prometu iako su autoprijevoznici bili uvjereni da je sve urađeno u skladu sa zakonom. Štoviše, kako stoji u presudi VUS-a, autoprijevoznici su se korektno držali tog sporazuma, zapravo podjele tržišnoga kolača, ali su zapravo kršili tržišna pravila.

Mislim da je ovo dobar primjer i drugim tvrtkama, bez obzira na djelatnost, da u sličnom situacijama obrate pozornost na to krše li svojim sporazumima tržišno natjecanje.

POST SCRIPTUM

Taj je sporazum potpisan u veljači 2011., a već sljedeće godine AZTN je odredio kazne autoprijevoznicima, koje je poslije, nakon tužbi protiv AZTN-a, potvrdio i VUS. No Ustavni je sud vratio postupak na početak jer su AZTN, a kasnije i sudovi, propustili priliku objasniti, odnosno utvrditi zašto se u konkretnom slučaju primijenio ZZTN, a ne ZPCP. Nakon toga je AZTN iznio dokaze u korist primjene ZZTN-a, što je sada prihvatio VUS.

25. travanj 2024 05:51