
Učimo li 45 minuta na dan o umjetnoj inteligenciji?

umjetna inteligencija
Ne poznavati AI danas je kao da poduzetnik ne zna čitati i potpisuje ugovor znakom 'X', ne znajući što prihvaća
Britanska tvrtka IKAR Holdings imenovala je za člana Uprave (engl. board) sustav umjetne inteligencije (AI) koji je nazvala Ikonic. AI član Uprave dobio je i titulu – CAO (chief AI officer). Ikonic je već vodio neke od sastanaka Uprave holdinga.
Na Sveučilište primijenjene umjetnosti u Beču primljen je student po imenu Flynn. Nije riječ o čovjeku, nego o AI agentu koji je uredno položio sve što je trebalo za upis. Uprava fakulteta objašnjava da nigdje u njihovim pravilima ne piše da student mora biti ljudsko biće.
A startup Sensay prikupio je tri milijuna dolara početnoga kapitala kako bi turistički otok Sensay potpuno prepustio na upravljanje umjetnoj inteligenciji. U timu koji će upravljati otokom bit će 17 replika nekih od najutjecajnijih ličnosti u povijesti.
Ispunite test
Nema dana da se ne pojavi do jučer nezamisliva poduzetnička inicijativa temeljena na umjetnoj inteligenciji. Koliko god poduzetnik ili menadžer bio skeptičan prema tome da AI bude član uprave, student u Beču ili 'gazda' otoka na Filipinima, te primjere treba uzimati krajnje ozbiljno. Kad je o poslovnoj zajednici u Hrvatskoj riječ, revolucionarni eksponencijalni razvoj umjetne inteligencije, prema svemu sudeći, bit će najdalekosežnija disrupcija još od pretvorbe i privatizacije prije 35 godina.
Zato bi bilo mudro da svaki od nas, koliko god nam se to ne dalo, svaki dan odvoji bar 45 koncentriranih minuta za svladavanje osnovnih znanja o umjetnoj inteligenciji i potragu za primjerima ranoga korištenja AI-ja u našim branšama. Ne znati točno ispuniti osnovni test o poznavanju AI-ja (Perplexity npr. u dvije sekunde daje desetak pitanja, a ako ga zamolite, dat će i odgovore), krajnje je neodgovorno prema biznisu koji poduzetnik ili menadžer vodi.
Sad će mnogi reći da ionako imaju previše obveza u ovo vrijeme hlađenja ekonomije, da imaju informatičara koji se u to 'kuži', a već su im se javili i stručni konzultanti. Pustiti se na milost ili nemilost drugih, a da prvi čovjek tvrtke, koji donosi odluke, zapravo nema pojma o čemu mu ovi govore, pa ga često i 'vozaju', krajnje je neodgovorno. To je kao da vlasnik tvrtke ne zna čitati pa mu njegov pravnik donese ugovor koji gazda potpiše znakom 'X'.
Svaki poslovni lider, ili onaj tko bi to htio biti, mora biti svjestan da će netko od konkurenata, ako već nije, uvesti AI u poslovanje. Vjerovanje da ne može tamo neki stroj bolje poznavati naše kupce od nas koji smo u branši već desetljećima možda u kratkom roku može biti točno. Ali mnogi samouvjereni biznismeni zaboravljaju jednu sitnicu: tehnologija mijenja očekivanja potrošača.
Kad su se pojavili portali s površnim, recikliranim vijestima kod kojih je bilo najvažnije 'nabrijati' naslov i eto klikova, neki su izdavači bili sigurni da je publika pametna i neće nasjesti. Nažalost, s dolaskom novih generacija zaboravljeno je, osim kod možda deset posto publike (što je dobro za medije poput Lidera), kakva je nekad bila kvaliteta novinskih tekstova. Jednako kao što su zaboravljeni okusi nekadašnjeg povrća, čokolade ili mesa.
Budi brzi sljedbenik
Zato odgovorni i ambiciozni poslovnjaci moraju na vrijeme osobno naučiti unutarnji svijet umjetne inteligencije i kako spojiti iskustvo ljudske i umjetne inteligencije. Pa kad im dođu prodavači AI rješenja, da znaju što pitati i da traže primjere iz prakse. Prije nego što u panici što ne razumiju i kasne ulupaju velik novac u umjetnu inteligenciju, a zauzvrat ne dobiju obećane pogodnosti. Pa onda, da ne moraju priznati pogrešku, održavaju pogrešnu investiciju na životu. Viđeno mnogo puta, zar ne?
Naravno, uvijek ima poduzetnika i menadžera, bez obzira na godine, koji sa žarom i na vrijeme urone u svijet umjetne inteligencije. I koji bi najradije već sutra započeli projekte na granici fantastike. Da budu među prvima i da ugrabe megaprofite dok nova tehnologija ne postane infrastruktura. Pritom na umu imaju kako su se u Americi bogatili ulagači u željeznice. Ili na prijelazu stoljeća učipljeni u telekome. Savjet iz jednog od prošlih Lidera kaže da je mudro biti paranoičan u vezi s tim što donosi AI, ali ne treba reagirati prenaglo jer mnogi pioniri propadnu. Treba biti spreman pa reagirati dovoljno brzo da vas krdo ne pregazi. Tako rade uspješni brzi sljedbenici.
Može se na ove savjete odmahnuti rukom, ali da parafraziram onu poznatu uzrečicu o bavljenju politikom: 'Možete se vi ne baviti umjetnom inteligencijom, ali ona će se baviti vama.' Zapravo, već se uvelike bavi.



