Komentari
StoryEditor

Zoran Stanković: Dolazi godina jeftinog novca i skupih sirovina

28. Prosinac 2019.
Zoran Stanković
Piše:
piše Zoran Stanković
[email protected]
Mnogo naših ključnih sirovina, poput mlijeka u prahu, šećera, tune i kakaa, već je poskupjelo ili će sigurno poskupjeti

U Atlantic Grupi zadovoljni smo jer možemo reći kako s istekom 2019. zatvaramo jednu za nas iznimno uspješnu godinu, obilježenu nastavkom rasta prihoda i profitabilnosti u većini poslovnih segmenata i tržišta te dezinvestiranjem 'non-core' djelatnosti. Kad govorimo općenito o okružju u kojem poslujemo, valja primijetiti da godina koja je na izmaku nije bila lišena izazova, a onu koja je pred nama smatram još izazovnijom. Naime, očekujem da će se na trend nedostatka kvalificirane radne snage, koji vlada već dulje zbog velikog iseljavanja iz Hrvatske i ostalih regionalnih zemalja, nadovezati velika poskupljenja mnogih sirovina i repromaterijala. Tomu će se pridružiti dodatna koncentracija maloprodajnih lanaca, pogotovo na regionalnim tržištima na kojima je udio malih privatnih trgovina još visok, a to će pratiti daljnji porast udjela diskontera u ukupnoj maloprodaji i sve veći pritisak privatnih robnih marki velikih maloprodajnih lanaca.

Rast diskontera i privatnih robnih marki

Izazovi s radnom snagom već su utjecali ne samo na povećanje troškova zaposlenika nego i na cijene svih usluga koje su radno intenzivne i šire od toga, a očekujem da će se to nastaviti. Vjerujem da bi ukidanje kvota za strane radnike djelomično ublažilo taj pritisak, ali ne bi ga potpuno uklonilo, zato to ne vidim kao dugoročno rješenje. Prije bih ga tražio u većem smanjenju poreza na dohodak kombinacijom smanjenja niže stope poreza na dohodak i ukidanjem više. Takva mjera omogućila bi da se neto plaće povećaju bez dodatnog opterećenja poslodavaca, a znatno bi utjecala i na povećanje konkurentnosti Hrvatske u odnosu na ostale regionalne zemlje te istodobno smanjila motivaciju za iseljavanjem iz nje.

Kad govorimo o cijenama sirovina i repromaterijala, mnoge su naše ključne sirovine, poput mlijeka u prahu, šećera, tune i kakaa, već poskupjele ili će sigurno poskupjeti. Cijena sirove kave kao ključne sirovine trebala bi biti malo povoljnija nego ove godine, no taj će utjecaj biti anuliran snažnijim dolarom.

Osim povećanja udjela diskontera na maloprodajnom tržištu i njihovih robnih marki, očekujemo daljnje povećanje udjela privatnih robnih marki u tradicionalnim maloprodajnim lancima. U takvom je okružju presudna snaga Atlanticovih brendova. Naši ključni brendovi –​ Grand kafa, Barcaffe, Cedevita, Donat Mg, Cockta, Argeta, Smoki, Najlepše želje i Farmacia – svaki u svom segmentu i na sebi najvažnijim tržištima drže stabilne pozicije i usredotočit ćemo se na održanje njihove stabilnosti i daljnji rast. Riječ je o brendovima s vrlo dugom tradicijom i visokom kvalitetom, jedinstvenog okusa, recepture, sastava te potrošačke lojalnosti, zbog čega su dio obveznog asortimana svih naših kupaca.

Ulaganja u čokoladu i Argetu

Očekivano usporavanje realnih stopa rasta BDP-a u Hrvatskoj, globalna gospodarska kretanja i niske stope rasta na nekim od nama važnijih tržišta izvan regije (npr. Njemačka, Austrija, Rusija) samo se nadovezuju na te izazove. Iako Atlantic Grupa gotovo dvije trećine svojih prihoda ostvaruje izvan Hrvatske, ona je i dalje naše najveće pojedinačno tržište, zato je logično da o njemu znatno ovisimo.

S obzirom na to da ulazimo u godinu parlamentarnih izbora, poučen dosadašnjim iskustvom, ne očekujem relevantne Vladine mjere koje bi bolje adresirale navedene izazove. Vjerojatnije je da će godina u koju ulazimo biti puna kompromisa koji bi i kratkoročno i dugoročno mogli imati negativne posljedice. U tom kontekstu velika ovisnost o turizmu također nosi veliki upitnik kad je riječ o održivosti nastavka rasta broja turista i njihovih noćenja te se nadam da ćemo prepoznati imanentne nedostatke dominantnog modela ponude, prije svega u smislu odnosa između cijena i sadržaja koji nudimo.

Iako je trenutačno okružje takvo da je jednostavnije nabrojiti izazove, od pozitivnih elemenata svakako treba istaknuti očekivani nastavak razdoblja niske cijene financiranja i stabilne kune u odnosu na euro. S optimizmom mogu reći da takvu, ne osobito svijetlu, godinu Atlantic Grupa dočekuje iznimno stabilna, likvidna, profitabilna i nisko zadužena, a nakon provedenih dezinvestiranja i još fokusiranija. U godini koja je pred nama planiramo povećati ulaganja u promidžbu proizvoda, ali i u njihovo poboljšanje, te razvoj novih. To će pratiti i kapitalna ulaganja u povećanje kapaciteta i modernizaciju naših tvornica, pri čemu će se iduće godine najviše pojedinačno ulagati u proizvodnju čokolade i Argetu. Ulagat ćemo još više napora u snažnu internacionalizaciju Argete i Donata te ćemo, kao što je vidljivo i iz nekoliko važnih ugovora o distribuciji velikih svjetskih brendova novijeg datuma, ostati fokusirani na jačanje distributivnog poslovanja.

Standardizacija poslovnih procesa

Nastavit ćemo ulagati u svoje zaposlene, i u uvjete koje imaju i u njihovo napredovanje te razvoj, kako bismo zadržali najbolje, ali i privukli nova znanja ondje gdje nam nedostaju. Pokrenuli smo također, u suradnji s konzultantima, veliki projekt unapređenja i standardizacije ključnih poslovnih procesa s konačnim srednjoročnim ciljem maksimalne standardizacije svih važnijih informacijskih sustava i usporedno radimo na nizu inicijativa u digitalizaciji poslovanja koje će nam omogućiti efikasnije poslovne procese i kvalitetniji, brži i pouzdaniji uvid u naše poslovanje i poslovno okružje.

Vjerujem da nas sve o navedeno u kontekstu našega poslovnog fokusa stavlja u odličnu poziciju da se suočimo s opisanim izazovima koje iduća godina neupitno donosi. To smo, uostalom, i dokazali rastući u godinama koje su bile i izazovnije od ove. Ako se pak među izazovima pruži i neka prilika za snažniji iskorak, uključujući, između ostalog, novu akviziciju, bit ćemo spremni iskoristiti je. 

24. travanj 2024 04:48