Kako svijet postaje sve povezaniji, a poduzeća se šire globalno, uloga nabave postaje sve važnija. Rukovoditelji nabave zadnjih su se godina morali suočiti s nevjerojatnim scenarijima. Od pandemije do rata u Ukrajini, velikih i konstantnih promjena u lancima opskrbe, cijena energenata i kroničnog nedostatka radnika, sve to je stvorilo zaista izazovno okruženje za poslovanje brojnih kompanija.
Kako se sektor nabave nosi sa svim izazovima koji se pojave na putu, koliki je izazov ESG i kakva je budućnost nabave? O svemu tome smo razgovarali s Brankom Žibretom, partnerom i upravnim direktorom u konzultantskoj tvrtki Kearney.
Prije svega, možete li nam reći koji su trenutno najveći izazovi s kojima se susreće sektor nabave?
Sektor nabave je sa jedne strane izložen tradicionalnim izazovima kao redovno osiguravanje opskrbe potrebnim inputima, odličnim poznavanjem i praćenju razvojnih trendova nabavnih kategorija i dobavljača. Tu slijedi usavršavanje operativnih procesa i principa rada. I to sve u svojstvu pozitivnih utjecaja na smanjenje troškova i u zadnje vrijeme i vrcanjem utjecaja na podizanje vrijednosti.
Ali tu dolazi sada jedan široki spektar novih razvojnih trendova i rizika. Vodeći razvojni trend je na području generativne umjetne inteligencije, digitalizacije i obrade podataka. To sa jedne strane nosi veliko olakšanje rada, ali je potrebno sa druge strane uložiti napor i resurse da se nabave uhvate sa tim razvojem. Sljedeći veliki izazov je ESG. Mi znamo da opskrbni lanci u globalnom prosijeku uzrokuju 80 posto CO2, nabave u prosijeku kupuju oko 40 posto CO2 emisija. Na nabavama je pritisak da u sljedećim periodima aktivno sudjeluju u inicijativama za smanjenje CO2 i sa druge stane na ostalim područjima ESG, kao sto je briga za okolinu, prava radnika, socijalna pitanja i ostala područja održivosti. Tu su onda i rizici geopolitike, inflacije, kursni rizici, borba za talente, regulacija, prava potrošača. Spektar izazova na razini koju sektor nabave do sada još nije iskusio.
Koji globalni trendovi najviše utječu na nabavu i kako se ona mijenja u skladu s njima?
Nabava mora aktivno držati korak sa svim tim izazovima. Mi kažemo da moraju nabavni direktori postati neke vrste dirigenata koju aktivno sudjeluju i imaju indikativu u svim koracima kreiranja vrijednosti jedne kompanije, ne samo u nabavnom segmentu. Govorimo da moraju biti aktivni u procesu detekcija potražnje kupaca, u razvoju proizvoda, u logistici. A zato su potrebna znanja.
Koliko je važno praćenje tih trendova za ostvarivanje međunarodne konkurentnosti?
Nasa istraživanja ukazuju da regionalni nabavni direktori kao glavne rizike prepoznaju operativne. No mi znamo da je globalni fokus na financijskim, ESG kibernetskim rizicima. Tu su izazovi ulaganja u umjetnu inteligenciju. Ako nabava neće slijediti globalne trendove, to će značiti jak gubitak međunarodne konkurentnosti pojedinačne kompanije
Održivost nam je sve važnija, kako će prema vašem mišljenju zelena tranzicija utjecati na nabavu?
Od nabave se traži da je jedan od voditelja u procesu zelene tranzicije. Transparentnost, mjerenje učinka i mjere za povećanje su danas već sastavni dio nabava u procesu zelene tranzicije.
Prema vašem mišljenju, što očekuje nabava u budućnosti? Što mislite da će se promijeniti?
Nabava će u punoj mjeri koristiti umjetnu inteligenciju i automatiku u procesima rada u svim koracima. Jednostavne operacije će biti automatizirane. Zaposlenici će biti fokusirani na aktivnosti koje će biti najkompleksnije i donositi najveću vrijednost. Biti će uspostavljena produktivna suradnja između ljudskog faktora i umjetne inteligencije. Pred nabavnim direktorima i njihovim odjelima je put učenja, investicija u razvoj i jačanja pozicije unutar kompanije da bi mogli utjecati na sve korake u procesu kreiranja vrijednosti.
Više o ovoj temi moći ćete slušati na 18. Konferenciji o nabavi u organizaciji HUND-a i tjednika Lider na kojoj će sudjelovati i Branko Žibret. Stalna godišnja konferencija želi unaprijediti nabavnu profesiju kroz razmjenu znanja i iskustva te razmjenu najbolje etičke prakse. Cilj je poboljšanje statusa nabavne funkcije u kompanijama koji se provodi kroz ostvarenje doprinosa dodanoj vrijednosti kompanija. Konferencija će se održati 26. listopada u hotelu Hilton Garden Inn Zagreb i online, a detalje možete saznati na linku.