Konferencije i edukacije
StoryEditor

Damir Odak: Problem Europske unije je ovisnost o SAD-u i Kini

09. Travanj 2025.
Financijski forum. Damir Odak: EU između dogme i pragmefoto Boris Ščitar
Od 10 zemalja s najskupljom strujom za industriju osam su članice EU, a nakon njih Švicarska i Ujedinjeno Kraljevstvo

Damir Odak,  član upravnog odbora za reviziju ECB-a, prije svoje prezentacije upozorio je prisutne da govori samo u svoje ime, ne u ime ECB-a. Prema njegovoj ocjeni, svijet je ispočetka pogrešno shvatio što Trump želi postići uvođenje carina ostatku globusa.

- Od siječnja 2025. godine svaki dan nova iznenađenja stižu iz Washingtona. Čudi ponašanje tržišta kapitala. U Americi ništa, u Kanadi ništa, u Meksiku dionice lagano porasle na dan kad je najavio carine. Nisu mu vjerovali, krivo su ga razumjeli. Mislili su da se radi o nekim taktičkim rješenjima, ali radi se o nečem drugom. Europa i SAD su zadnjih 20 godina najsporije rastuća velika gospodarstva. U 20 godina se težište svjetskog gospodarstva pomaknulo sa sredine Atlantika na sredinu Pacifika. Amerika sad pokušava promijeniti taj trend – rekao je Odak.

Kako je ocijenio, SAD ima problem sporog rasta i deficita, a Trump ne pokušava smanjiti dug nego ga usporiti i ne opteretiti gospodarstvo dopunskim porezima. Razlog izostanka kredibilnosti njegove inicijalne najave je Kanada.

- Kanada je u odnosu na SAD treći svijet. Izvoz SAD-a u Kanadu je 1 posto BDP-a. Uvoz je energija, sirovine i poluproizvodi. Svi znamo da se takvoj zemlji ne nameće carina. Čak 70 posto američke prerađene nafte je kanadska, to je tehnološki zadano, ne može se zamijeniti shell naftom – upozorio je Odak.

Problem EU-a je ovisnost o SAD-u i Kini. Uvoz iz Kine u EU je 23 posto ukupnog, a iako je tek oko 2,4 posto BDP-a Europe, radi se o nizu proizvoda koji su nužni za normalno funkcioniranje gospodarstva, jer nisu dostupni iz drugih izvora po usporedivim cijenama. Strateška ovisnost EU o Americi je prvenstveno u sferi obrane. Odak je iznio podatak da je izvoz EU-a 2022. u SAD bio 22 posto ukupnog izvoza i više od dva posto BDP-a EU.

- Očuvanje transatlantskog odnosa kao temelja svjetske gospodarske hegemonije više ne funkcionira.  Odnos sa SAD je važan za EU, ali za odnos je potrebno dvoje. Ako jedan neće, nema pomoći. Gospodarska dinamika EU biti će određena konkurentnošću i komplementarnošću s Azijom. Ako bi se trendovi zadnjih četvrt stoljeća nastavili do 2050 EZ bi se sveo na pola kineskog BDP-a. Za prekid tog trenda potrebno je naći ravnotežu u slobodnoj trgovini s Azijom. To je daleko teži zadatak od natjecanja s nabijanjem carina – kazao je.

Prednosti Azije, posebno Kine u odnosu na SAD i EU sve su veće. Odak je izračunao da za proizvodnju čeličnog profila od 10 kilograma u EU je potrebno izdvojiti 222 dolara za energiju i rad, u Kini 69, a u Indiji 28.

- Petnaest najskupljih država na svijetu sve su članice EU. Samo četiri imaju manje od 46 posto javnih prihoda u BDP-u. Od 10 zemalja s najskupljom strujom za industriju osam su članice EU, a preostale dvije su Švicarska i Ujedinjeno Kraljevstvo – kazao je Odak.

Na okruglom stolu ‘Globalni šokovi i financijski sektor – kako upravljati rizicima u doba volatilnosti?‘ razmatralo se kako će najavljene carine utjecati na financijske tokove i investicijske odluke i kako će se hrvatske tvrtke tome prilagoditi.

image

Financijski forum.
Okrugli stol: Globalni šokovi i financijski sektor.
Buga Nanković, Marko Čižmek, Andrej Krvavica, Ksenija Puškarić.

foto Boris Ščitar

Andrej Krvavica iz tvrtke GrEco Croatia uvjeren je da će biti promjena, iako se još ne vide posljedice.

- Zasad se još ne vide na osiguravateljskom i reosiguravateljskom tržištu. Još osjećamo posljedice prethodnih promjena koje su se događale. Sigurno će biti utjecaja i mijenjat će se uvjeti osiguranja, bit će više uvjeta isključenja – rekao je Krvavica.

Marko Čižmek iz Valamara ohrabrio je prisutne najavom dobre sezone. Valamaru je knjiga bookinga puna, ali i dalje treba biti oprezan, kao što nas je naučila pandemijska godina.

- Knjiga bookinga izgleda dosta dobro i snažno, ali kola mogu krenuti nizbrdo. Sjetimo se 2020. godine, imali smo najbolji booking ikada, a znamo svi što se dogodilo. Najave za sezonu su dobre, iskustva sa zimske sezone iz njemačkog tržišta je da se interes nije značajno ohladio – kazao je Čižmek.

Buga Nanković iz Bina Istre iznijela je podatke investicija ove tvrtke, a također je izrazila nadu da će najavljeno uvođenje novog sustava naplate na autoceste donijeti bolju protočnost prometa.

 - Očekujemo da će najavljeni free flow sustav donijeti povećanu protočnost vozila. Tunel je završen prošle godine, trenutno imamo tri aktivna gradilišta, u rekonstrukciji smo stare cijevi tunela. Puštanje obnovljene stare cijevi će biti polovicom godine – rekla je Buga Nanković.

09. travanj 2025 15:37