Jedan od najapstraktnijih dijelova ESG-a društvena je komponenta, koja ima nekoliko dimenzija, a sve su one izuzetno teško mjerljive i samim tim teško će i izazovno biti o njima izvještavati, zaključak je to drugog dijela ESG konferencije u organizaciji tjednika Lider.
Društvena odnosno socijalna komponenta tiče se kriterija koje nerijetko moraju definirati sami lideri kompanija, zato trebamo inkluzivne lidere. Što je i kakvo je inkluzivno liderstvo prezentirala je Dijana Kobas Dešković iz tvrtke Spona Code, koja je govorila o izazovima koji se događaju na radnim mjestima, a kako se s tim izazovima tvrtke nose određuje lider ili liderica na čelu kompanije. Navodeći izazove navele je nekoliko primjera, kao onaj o usklađivanju majčinstva i karijere, o trendu nižih plaća za žene na istim pozicijama kao i za muškarce, te o razlikama u plaćama između uprave i radnika. Sve su to neujednačene prakse o kojima treba progovarati, smatra Kobas Dešković, dodavši da je dio te priče i ona o neprivilegiranim skupinama što je ipak više tema u SAD-u, nego u Europi.
- Lideri definiraju svrhu, ciljeve i smjer, pa tako i o ovim pitanjima koji su ključni kad pričamo o održivosti - rekla je Kobas Dešković.
Nakon uvodnog izlaganja na panelu koji se također odnosio na socijalnu komponentu ESG-a, govorili su Andrea Čović Vidović iz hrvatskog predstavništva Europske komisije, Ivan Bilać iz ECCOS inženjeringa i Lara Šubić Šuša iz Selectia. Kako pristupiti izvještavanju o S komponenti: o vlastitoj radnoj snazi, o radnoj snazi u lancu vrijednosti te o utjecaju na društvo, nije jednostavno i bit će izazovno, složili su se sudionici panela.
- Europska komisija je itekako regulirala to područje i ta društvena pitanja se mogu odgovoriti kroz naše direktive, od pitanja o transparentnosti o plaći, udjela žena u upravljačkim odborima, poštivanja ljudskih prava u poslovanju vlastite kompanije, ali i u radu s dobavljačima. Ako postoji nešto što je preapstraktno, oko nekih se pitanja mogu tvrtke izuzeti, ali to bi trebao biti izuzetak - rekla je Čović Vidović kojoj je jasno da je riječ o kompleksnim pitanjima, a ne toliko apstraktnim.
Bilać izdvaja S komponentu kao pitanje koje se odnosi na njihove djelatnike, njihove korisnike, njihove partnere i dobavljače kao i na društvo.
- Mi smo tehnološka tvrtka i pokušavamo svojim djelatnicima dati sigurna radna mjesta da imaju balans privatnog i poslovnog života. Na sličan način biramo partnere, a osim toga imamo i sponzorstva i donacije s kojima brinemo o društvenoj komponenti - rekao je Bilać koji je kasnije priznao da postoje određene razlike u plaćama i da se to pitanje rješava.
Šubić Šuša već pričala kako Selectio pruža podršku poslodavcima u S komponenti i to već19 godina kroz dodjelu certifikata Poslodavac partner.
- Mi smo počeli podržavati poslodavce po društvenim pitanjima i prije uvođenja S komponenti, a moram priznati da u ovih 19 godina vidimo veliki pomak u društvenoj komponenti. Daleko smo dogurali od 2005. Mi danas potičemo organizacijsku kulturu koja utječe i na svoj ljudski kapital i na zajednicu - rekla je Šubić Šuša dodavši da je svjesna da je teško pratiti ta pitanja kad je tržište malo i radne snage nedostaje, ali nije nemoguće.
Ključno pitanje je u ovom trenutku zašto sve ovo, zapitala se retorički Čović Vidović iz EK i odgovorila u ime institucije koju predstavlja da je cilj prije svega podići svjesnost o važnosti održivog kontinenta.
- Obzirom da vidimo koliko se o ovom pitanjima razgovara diljem kontinenta, znači da nam je ovo sve važno, pa i S komponenta. Društvo nije nacionalno pitanje, to je pitanje od krucijalne važnosti za cijelu EU, za naše jedinstveno tržište i već smo jako puno postigli, premda još nismo vidjeli sve te izvještaje koji se tek trebaju početi pisati - zaključila je Čović Vidović.