Nove smjernice Europske unije o korištenju umjetne inteligencije (UI) i podataka u obrazovanju i osposobljavanju utjecati će na nas i naše podučavanje, pa će tako alati UI biti korisni i učenicima i nastavnicima, a kako prilagoditi i prihvatiti nove alate s pristupima kao što su otvoreni ispiti i ocjenjivanja na Regionalnom razvojnom forumu ‘Obrazovanje u fokusu‘ 24. travnja govorit će Keith Quille s Tehnološkog Sveučilišta u Dublinu kojim smo ususret Foruma razgovarali o tome kako će UI utjecati na obrazovni sustav.
Umjetna je inteligencija nezaobilazna tema gotovo svake konferencije i razgovora u proteklih godinu dana pa ne čudi da o njoj govorimo i u obrazovanju. Mislite li da je umjetna inteligencija postala glavna tema samo zbog pojave ChatGPT-a ili je riječ o trendu koji postoji već neko vrijeme?
– Mislim da je to bio veliki akcelerator rasprave tako da je sam po sebi pozitivan pokretač promjene. UI u obrazovanju je već neko vrijeme u fokusu, a nedavno je radna skupina Europske komisije, čiji sam član i sam bio, razvila smjernice o korištenju UI i podataka u obrazovanju i poučavanju koje su zamišljene prije eksplozije velikih jezičnih modela (LLM) tako da se sve to na neki način kuhalo dugi niz godina, a LLM-ovi su bili posljednji katalizator.
Koje konkretne primjene UI vidimo u obrazovnom sustavu i kako one mijenjaju način učenja i poučavanja?
– Najvidljivija upotreba UI trenutno je korištenje LLM-a za poučavanje, učenje i ocjenjivanje. Riječ je samo o alatu koji generira tekst, i iako je vrlo dobar u onome što radi, on na neki način odvlači pažnju s onoga što dolazi. UI može imati mnogo dublji utjecaj na učenike pa im tako može pružiti i personalizirano učenje. S druge strane, zamislite da UI odabire smjerove učenika ili sadržaj koji gledaju, to je već osjetljiviji slučaj upotrebe. Velik dio mojih istraživanja odnosi se na obrazovnu UI pa tako razvijam sustav UI za uvodne tečajeve programiranja koji mogu identificirati učenike koji su u riziku od neuspjeha ili odustajanja. Ovakve aplikacije dolaze pa se vjerojatno i obrazovne tvrtke koje se bave UI kreću prema ovakvoj primjeni.
Koliko će se promijeniti provjere znanja?
– Stvarno se nadam da će se promijeniti. Govorim tu o LLM-u jer je on doista katalizator promjena. U većini promjena nastavnog plana i programa u Irskoj u ovom trenutku je UI visoko na radaru, a ocjenjivanje zauzima središnje mjesto. Ja bih počeo od središta pa dok većina ispita obično potiče površinsko učenje napamet, otvoreno ocjenjivanje može dovesti u nepovoljan položaj one učenike kojima su opsežnija pitanja teža. Računalne se škole danas sve više usmjeravaju na ocjenjivanje procesa, a ne ocjenjivanje proizvoda.
Kakav je trenutni stav društva prema korištenju UI u obrazovanju i kako se u tom kontekstu može poboljšati prihvaćanje ove tehnologije?
– Ovo je dosta škakljivo pitanje. Postoji podjela kada je riječ o UI u obrazovanju. Postoji tabor onih koji ju potpuno odbacuju i tabor pristaša koji će ju nastojati što više koristiti. Osobno mislim, baš kako EU smjernice naglašavaju, da postoji sredina. Smjernice predlažu male korake za integraciju novih alata, a praćenje njihovih učinaka je pravi put za dalje. Mi stvarno ne znamo dugoročne učinke (pozitivne ili negativne) tako da sam oprezan.
Kako bi se moglo osigurati osposobljavanje i edukacija nastavnika da budu u stanju koristiti alate umjetne inteligencije u svom radu?
– Ovo je iznimno važno. Moramo pravilno podržati učitelje, a nisam siguran da smo to do sada postigli. Mislim da se dosadašnje profesionalno učenje usredotočuje na ‘vau čimbenike‘ generativne UI, a ne bavimo se time ‘kako rade‘. Ne kažem da nastavnici moraju tehnički razumjeti kako LLM rade, međutim, s toliko pogrešnih predodžbi, mislim da se javlja potreba. Ispravljanje pogrešnih predodžbi od iznimnog je značaja jer nastavnici moraju shvatiti da su još uvijek stručnjaci te da bi im ovakvi alati trebali samo pomoći.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom zajednicom županija