Drugi dio desete međunarodne konferencije u kontrolingu obilježili su pojmovi servitizacija i segmentacija. Megatrend u svijetu, ali i izazov za sve menadžere i kontrolere zvani servitizacija je pojam koji se koristi kada poduzeća unapređuju svoju ponudu pa umjesto proizvoda nude i usluge dizajnirane zahvaljujući izvornom proizvodu.
Ovaj pojam je predstavio i objasnio Ronald Gleich, jedan od voditelja ICV – Think Tanka. Gleich je govorio o prilikama, prijetnjama, ali i preprekama povezanim sa servitizacijom kao novim načinom razmišljanja koji omogućuje stvaranje jedne cjeline.
‒ Moramo promijeniti razmišljanje i moramo razmišljati o product plusu. Ponuda usluga mora biti individualizirana te ne samo da moramo nuditi pojedine usluge nego i pakete usluga kako bi zadovoljili klijenta kojem ujedno uz proizvode pružamo i podršku ‒ rekao je Gleich.
Prednosti i za kupce i za proizvođače
Gleich je prikazao servitizaciju na temelju četiri tvrtke kao primjera ovog trenda. Riječ je o tvrtkama Zerox, General Electric, MAN i Rolls Royce koji uz one usluge koje ih čine prepoznatljivim u svoje poslovanje dodali i pakete usluga povezanih s osnovnom djelatnošću, ali ih nadopunjuje kao tvrtku. Tako recimo kompanija koja se bavi printanjem Zerox nudi paket usluga i kopirnih strojeva koje naplaćuju po broju stranica. General Electric je uložio u povezane strojeve te su kupili tvrtku koja nudi usluge u oblaku, a MAN I Rolls Royce nude brojne usluge u području motornih vozila.
Prema riječima predavača, postoje različite prednosti i za kupce i za proizvođače. Prvo, kupcima servitizacija pomaže da povećaju novčani tok te da se posvete prema svom temeljnom biznisu. Dakle kupci se mogu fokusirati na marketing i slično jer će provider podnijeti dio odgovornosti.
Prednosti koje Gleich iznosi za proizvođače su do pet puta veća profitablnost, povećanje tržišne vrijednosti kao i povećanje marže.
Gleich je napomenuo da su oni u Think Tanku osmislili šest faktora koji su važni za implementaciju ovakve strategije. Ti faktori su dakle definiranje CPI-a za strateško upravljanje, osmišljavanje prikladne organizacijske strukture, uspostava primjerene prodajne strukture kao i osmišljanje inovacijskog procesa koji će biti usklađen sa servitizacijom. Nadalje, kako je govornik naglasio, važno je pronaći vanjske partnere jer su potrebne kompetencije koje određene tvrtke nemaju, ali je vrlo važan i dobar kontroling sustav koji će se pobrinuti da cijeli proces uspješno prođe.
Naglasio je da su analize pokazale da se mora razmišljati o svim procesima kontrolinga, uključujući strateško planiranje, izračun ulaganja, troškove računovodstva i slično i tu se moraju definirati zahtjevi koji će odgovarati na sve faze servitizacije.
Segmentiraj ili ćeš propasti
Potrebno je zapitati se kakva je trenutna situacija u odjelu kontrolinga i kakve zahtjeve želite postići. Gleich i njegov tim su definirali pet uloga koje kontroling ima u kontekstu servitizacije.
Kako je rekao, kontroler mora biti zadužen za operativni uspjeh, analizirati sve podatke, mora biti poslovni partner, upravljati te biti agent provjere, a svaka od ovih uloga ase mijenja u pojedinoj fazi procesa.
Nakon zanimljivog predavanja o servitizaciji na scenu je stupio Martech stručnjak tvrtke Escape Miroslav Varga koji je objasnio važnost segmentacije i zamke u analizi podataka.
– Segmentiraj podatke ili ćeš propasti – rekao je nadodajući da ljudi ne bi trebali raditi analizu na cijelom skupu podataka jer je to uistinu nepotrebno i zamarajuće. Također je naglasio i da se vrlo često radi analiza na krivom skupu podataka.
Najvažnije točke Varginog izlaganja bili su da se prestane miješati korelacija i klauzalnost te da je puno važnije i bolje koristiti segmentaciju umjesto izračunavati prosjek. Varga je naglasio da se zaključci ne trebaju prebrzo donositi a ono što je najvažnije je prevesti svoje rezultate analize na jezik razumljiv svima.
Važne teme održivost i psihičko zdravlje
Posljednji dio konferencije započeo je predavanjem Denisa Petrovića, člana Uprave u austrijskoj kompaniji Vienna-Gruppe koji je pričao o budućnosti kontrolinga koji će postaje jednako vrijedan poput menadžmenta. Na temelju informacija i analiza i predviđanja, može se operativno upravljati poduzećem, a to znači, rekao je, da su se spojili strateški i operativni kontroling procesi.
– Bez integrativnog kontrolinga nemate šanse, ne kao odjel kontrolinga, nego kao poduzeće – rekao je Petrović.
Ipak neke od najvažnijih tema u poslovanju današnjice u održivost i psihološko zdravlje pa su tako na kraju konferencije o kontrolingu predavanja održali i Slaven Kartelo, partner tvrtki PwC Hrvatska koji je govorio o promjenama koje će poslovanju donijeti Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti te Gordana Kastrapeli koja je govorila o važnosti empatije na radnom mjestu.
Kartelo je objasnio da će za poduzeća koja nemaju nikakva ulaganja u održivost krediti biti skuplji, a kako je Europska komisija upravo ovaj tjedan izglasala Direktivu onaj tko napravi dobru strategiju može bez problema čekati njeno stupanje na snagu.
– Europska će unija ulagati u one koji se drže održivosti, drugima će biti teže – rekao je Kartelo iznoseći podatke da je 86 posto zaposlenika u istraživanju reklo da želi raditi u tvrtki koja se drži ESG-a i održivosti, a kako je danas teško pronaći kvalificirane radnike važno je pratiti njihove želje.
Kastrapeli je zaključila ovu jubilarnu konferenciju o kontrolingu naglašavajući da su komunikacija i ljudski pristup za koje se dugo smatralo da im nije mjesto u biznisu itekako važni.
– Idemo dati šansu učenju empatije kako bi bili bolji u poslovanju – pozvala je Kastrapeli sve okupljene goste konferencije.