Iako se naizgled čini da se globalna ekonomska situacija stabilizira, da inflacija jenjava, poslovni svijet još uvijek osjeća ‘repove‘ donedavnog vrhunca krize u svom poslovanju, a rat u Ukrajini i dalje traje.
U punom smo jeku s pripremama najveće Liderove konferencije Dan velikih planova koja se održava 15. godinu za redom, a ove će se godine održati 27. rujna u zagrebačkom hotelu Westin.
I ove godine na pozornici očekujemo predvodnike raznih industrija u Hrvatskoj, predstavnike javnog sektora i državnih institucija, od kojih ćemo iz prve ruke saznati što poduzetničku scenu i hrvatsko gospodarstvo u cjelini čeka u 2024. godini, kako se svi dionici gospodarstva suočavaju s postojećim i pripremaju na nadolazeće izazove te kakve su njihove prognoze i predviđanja za iduću godinu.
Jedan od njih je i Tomislav Miletić, direktor tvrtki P Automobil Import i C Automobil Import koje posluju u sastavu Emil Frey Grupe. Miletić smatra da izazovi s kojima se suočava automobilska industrija nisu samo nadolazeći, oni su već tu.
Koji su po vama ključni izazovi automobilske industrije u nadolazećem razdoblju i kako će se oni odraziti na vaše poslovanje?
– S jedne strane oni su tehnološke prirode kada govorimo o proizvodnji električnih automobila jer povećanje potražnje za tom kategorijom vozila stvara pritisak na proizvođače da razvijaju nove tehnologije i unapređuju svoje proizvode. To zahtijeva značajne investicije u istraživanje i razvoj, kao i izgradnju infrastrukture za punjenje električnih vozila, što u konačnici rezultira i većim cijenama gotovih proizvoda koje uvoznici i distributeri plasiraju na tržište. Paralelno, automatizacija i autonomna vozila mijenjaju način na koji se koriste automobili i utječu na poslovne modele. Tu su i tehnološke kompanije kao što su Tesla, Google i Apple koje sve više ulaze u automobilsku industriju, donoseći nove inovativne proizvode i usluge. Dodamo li tome i sve veću prisutnost kineskih proizvođača automobila, sve to stvara veću konkurenciju za tradicionalne proizvođače automobila i postavlja izazove u pogledu zadržavanja tržišnog udjela i privlačenja potrošača.
Na čemu je trenutno fokus potrošača prilikom odabira automobila?
– Istovremeno, dio potrošača sve više traži ekološki prihvatljive opcije, širu dostupnost povezane tehnologije i novih usluga mobilnosti poput ‘samouslužnih‘ automobila ili usluga dijeljenja putovanja. Drugi dio potrošača je, međutim, skeptičan u pogledu tehnološke tranzicije, poglavito prelaska na električna vozila, pogotovo ako cijene i korištenje (pritom primarno mislim na iskoristivost), ostanu limitirajući čimbenik.
Neupitno je da će se proizvođači i distributeri morati prilagoditi tim promjenama u potražnji i razvijati proizvode i usluge koje zadovoljavaju nove potrebe potrošača koje će dodatno biti definirane kroz sve stroža zakonodavstva i regulative u vezi s emisijama, sigurnošću i zaštitom potrošača. I proizvođači i sektor distribucije, svi će se morati prilagoditi novim trendovima i promijeniti svoje poslovne modele kako bi ostali konkurentni na tržištu. Ako to ne učine, na tržištu će se pojaviti novi igrači koji će ih potisnuti ne budu li adekvatno reagirali na izazove koji dolaze s ovim promjenama.
U kojim segmentima i u kojem razdoblju očekujete najveći rast i pad prometa te o čemu će to najviše ovisiti?
– Prije svega, tu je Internet gdje će sve veći broj potrošača tražiti ne toliko mogućnost kupnje automobila, koliko mogućnost usporedbe cijena i funkcija. Ovaj segment može doživjeti značajan rast, posebno ako se pružaju sigurne i transparentne usluge internetske kupnje automobila te ako se sektor distribucije kvalitetno prilagodi novim zahtjevima. Zatim, tu su usluge dijeljenja putovanja, poput samouslužnih automobila, usluga dijeljenja putovanja i usluga prijevoza na zahtjev (npr. Uber) koje bilježe rast popularnosti. S povećanjem potražnje za električnim vozilima, distribucijski segment za električne automobile može doživjeti značajan rast. Veći izbor električnih vozila, širenje infrastrukture za punjenje i ukidanje prepreka poput cijene i dosega vozila mogu utjecati na rast prometa u ovom segmentu. Tradicionalni trgovci odnosno distributeri koji prodaju nove i rabljene automobile doživjet će ‘Darwinovu‘ evoluciju jer će njihov rast ili pad prometa ovisiti o njihovoj sposobnosti pružanja kvalitetne usluge, prilagodbi novim trendovima i uspješnom upravljanju svojim poslovanjem.
Sam rast, odnosno pad prometa će ovisiti o različitim čimbenicima, prije svega o ekonomskom okruženju (rast BDP-a, kamatnih stopa i razini zaposlenosti, itd.), potom tehnološkom napretku (elektrifikacija, automatizacija i povezanost vozila) koji mogu pružiti nova iskustva vožnje i utjecati na promet u određenim segmentima. U obzir treba uzeti i regulativne mjere, poput subvencija za električna vozila ili dodatnih poreza na štetne emisije vozila, koje pak mogu utjecati na potražnju i promet u određenim segmentima. Na sve može utjecati i promjena u potrošačkim sklonostima prema električnim vozilima, autonomnoj vožnji, uslugama dijeljenja putovanja ili internetskoj kupnji.
Očekujete li stabilizaciju nabavnih cijena i dobavnih lanaca te utjecaj pada stope inflacije na vaše poslovanje u idućoj godini?
– Stabilizacija nabavnih cijena i dobavnih lanaca ovisi o mnogo čimbenika, uključujući globalne ekonomske okolnosti, političke (ne)stabilnosti, prirodne katastrofe i regionalne tržišne uvjete. Teško je precizno predvidjeti kada će točno doći do stabilizacije, jer su ovi čimbenici vrlo dinamični i promjenjivi. Što se tiče inflacije i njezinog utjecaja na poslovanje sljedeće godine, također je teško dati precizne prognoze jer ona ovisi o mnogim faktorima, uključujući monetarnu politiku, potražnju i ponudu, troškove inputa i vanjske čimbenike kao što su cijene energenata i trgovinske politike.
Ipak, oprezno možemo najaviti stabilizaciju nabavnih, posljedično i prodajnih cijena, primarno pod utjecajem konkurencije, što najbolje pokazuje primjer Tesle koji je u proteklom razdoblju smanjio cijene nekih svojih modela i na taj način natjerao i ostalu konkurenciju da se ‘trgne‘. Kočnica inflacije, ujedno i bržeg rasta vjerojatno će i dalje biti rast kamatnih stopa, što povećava troškove financiranja i otežava pristup kreditima za tvrtke, financiranjima za kupce. Sve to može negativno utjecati na potrošačku potražnju, usput rezultirati smanjenom prodajom i prihodima za mnoge tvrtke, uključujući i prodaju automobila.
Koji su planovi tvrtki kojima upravljate te Emil Frey grupe koji će obilježiti iduću godinu?
– Novi, tehnološki napredniji modeli brendova Peugeot, Citroën i DS Automobiles koji će na naše tržište doći tijekom sljedeće godine zasigurno će obilježiti iduću, ali i godine koje dolaze. Stabilizacija nabavnih lanaca, trebala bi omogućiti pravovremeno i tržišno prihvatljivo pozicioniranje novih, ali i postojećih modela. Ulaganja u digitalizaciju u proteklom razdoblju pokazuju sve veće rezultate, a sinergijski učinci razvoja mreže distributera omogućit će bolju kvalitetu usluga krajnjim kupcima. Što se pak Emil Frey Grupe tiče, sljedeće godine proslavit ćemo 100. godišnjicu osnivanja ove švicarske obiteljske tvrtke koja se u proteklom razdoblju aktivno pozicionirala ne samo na zapadnoeuropskim, nego i na tržištima srednje Europe.
Ne propustite priliku za druženje s najuspješnijim poduzetnicima, prijavite se na vrijeme za sudjelovanje na 15. Danu velikih planova koji se održava 27. rujna u kristalnoj dvorani hotela Westin Zagreb. Više informacija možete pronaći na poveznici.