Pišu: Donatella Pauković i Roko Kalafatić
Gotovo svaka druga riječ danas jest ili obuhvaća digitalizaciju, pa tako i u slučaju nabave. Koje su sve prednosti i benefiti digitalizacije nabave objasnio je na Liderovoj konferenciji o nabavi Igor Radojković, direktor sektora nabave, logistike i upravljanja nekretninama Hrvatskog Telekoma na primjeru njihovog poslovanja.
– Što se tiče HT-a, donedavno smo kompletnu komunikaciju s vendorima imali putem e-mailova i svi ugovori su bili potpisivani manualno te nije bilo digitalizacije. Nisu postojali ni katalozi za narudžbu najjednsotavnijih usluga i cijeli business intelligence je ovisio o manualnom radu. Danas smo razdvojili proces nabave na dva procesa – source to contract i procure to pay – te uveli digitalne alate za svaki pojedini blok – rekao je Radojković.
Potpuno transparentan proces nabave
Za nabavu koriste i alat Celonis koji pokazuje efikasnost u tijeku cijelog procesa nabave i na temelju toga detektiraju u kojim stvarima nisu dovoljno dobri. Tako su otkrili četiri područja unutar kompanije gdje im proces nabave traje najdulje te otkrili glavne mjere i korake da to vrijeme skrate.
– Kao dio Deutsche Telekom Grupe, postoje minimalni KPI-jevi koji moraju biti zadovoljeni i uspoređujemo se s drugim zemljama kako bismo bili što bolji. Uvidjeli smo da smo lošiji u potražnji, ugovaranju i distribuciji, odnosu prijenosu iz nabave u operativnu nabavu te smo shvatili smo da tu postoje mogućnosti za poboljšanjem – rekao je Radojković.
Uz automatizaciju dijela nabave u HT-u su izbjegli nedoumice je li što isporučeno, što im je podiglo efikasnost. U digitalizaciji nabave također se bave i robotizacijom.
– Međutim, s obzirom na specifičnost industrije, ne možemo reći da će sutra robot raditi analizu nabave, ali radi se i na tome, barem kod jednostavnih, taktičnih nabava. Kroz korištenje umjetne inteligencije mogli bismo doći do najpovoljnije cijene nabave – dodao je Radojković.
Najveću prednost u korištenju naprednih alata za povećanje efikasnosti nabave, istaknuo je Radojković, bila je to što im je cijeli proces nabave postao potpuno transparentan te se uvijek zna čiji je što zadatak.
– Implementacijom pojedinih mjera želimo doći do naših KPI-jeva da bi ukupna nabava bila efikasnija i brža na zadovoljstvo vendora, kao i na naše zadovoljstvo – zaključio je Radojković.
‘Vrlo je važno biti osoba koja ima odgovore‘
Na današnjoj 17. Liderovoj konferenciji o nabavi u suradnji s Hrvatskom udrugom nabavne djelatnosti, o nabavnim vještinama potrebnim za tržište u promjeni govorio je Mariusz Geraltowski, predsjednik PSML-a.
Ulogu predsjednika udruge je preuzeo još 2015. godine, otkada ju uspješno transformira u učinkovitu platformu za suradnju i rješavanje kritičnih poslovnih izazova. Prije toga bio je na izvršnim pozicijama u nabavi u pet blue chip korporacija. Tijekom svojih 28 godina iskustva u domeni nabave, bio je odgovoran za višemilijardne troškove, obavljao lokalne, regionalne i globalne uloge.
Geraltowski je strastven u razvoju talenata i vještina za budućnost. Kao takav, pokrenuo je program Top Young 100 čiji je cilj ubrzati rast diplomanata s visokim potencijalom i program IT Dialogue koji uključuje međutržišne igrače u preispitivanje pravila angažmana kako bi bolje podržali program digitalne transformacije.
– Živimo u teškim vremenima u kojima ništa nije sigurno, ali bitno je da razmišljamo dugoročno. U nabavi se ovih dana sve više susrećemo s dobavljačima koji ne isporučuju robu zbog problema u opskrbi, a nerijetko ta roba završi kod boljeg kupca – rekao je Geraltowski i kroz jednu vlastitu anegdotu ispričao da je u nabavi, ali i biznisu vrlo važno biti čovjek koji uvijek ima odgovore, unatoč teškim vremenima.
Suradnja s Googleom i Microsoftom
Danas nekoliko faktora utječe na funkciju nabave. Digitalne smetnje, volatilnost potražnje, pritisak cijena, nestašice i poremećaji u opskrbi te klimatske promjene i energetska tranzicija samo su neki od izazova s kojima se kao sektor suočavamo iz dana u dan, smatra Geraltowski.
– U našem programu koji traje 12 mjeseci, studenti postaju digitalni agenti koji rješavaju brojne poslovne slučajeve, sudjeluju u radionicama i rade na konkretnim primjerima s kojima će se vjerojatno susretati u budućnosti.
Stvaramo vrhunske stručnjake u suradnji s najboljim kompanijama poput DPD-a, DHL-a, Orbica i mnogih drugih. Digitalni talenti s kojima radimo moraju razumjeti digitalnu tranziciju, ali i mi moramo razumjeti njih jer je riječ o generaciji koja će neminovno preuzeti poslovnu scenu – komentirao je Geraltowski.
Objašnjavajući važnost razvoja edukacije o nabavi, napomenuo je da su njihove Dialog IT radionice dobar primjer upoznavanja nabave s IT sektorom koji danas surađuju sve više, a to dokazuje i činjenica da PSML surađuje s tvrtkama kao što su Google, Dell, Microsoft i brojni drugi.
– Mislimo da je bitno da ljudi zaposleni u nabavi razumiju sve IT procese. Ne gledamo na to kao natjecanje, ali moramo biti dio razgovora – zaključio je.