Konferencijske vijesti
StoryEditor

Kako postati velika tvrtka i kontinuirano inovirati?

27. Veljača 2015.
Piše:
lider.media

- Crni labud u plavom oceanu prije svega je korisna konferencija, a dokazali su to prošlogodišnji sudionici koji su nam posvjedočili o uspjehu nakon promjene svojih poslovnih modela - istaknuo je na početku druge konferencije o inovativnim načinima poslovanja glavni urednik Lidera Miodrag Šajatović.

Okupljene je u program konferencije koja se održava u Hypo centru uveo Vedran Antoljak, glavni partner u Sense Consultingu, postavivši  pitanje kako postati velika tvrtka i kontinuirano inovirati? Pokazao je to na primjeru krave. Osim tradicionalnih načina zarade od sira, mlijeka, mesa i kože, predstavio je i neke druge inovativne poslovne modele poput praćenja života krava na farmama ‘cow cama‘ – tvrtke koja uspješno posluje već deset godina, te ‘cowparade‘ – koncepta baziranog na umjetnosti.- Drugačiji poslovni modeli mogu poremetiti etablirane industrije, a jednom kada se poremećaj dogodi, nema povratka. Veličina danas nije bitna jer internet sve omogućuje – istaknuo je Antoljak napomenuvši kako tijekom zadnjih 10 godina, 73% novih tvrtki na list 500 najuspješnijih duguju svoj uspjeh inovacijama poslovnog modela koje su transformirale postojeće industrije ili stvorili nove.

-    Polako ulazimo u četvrtu eru inovativnosti koja prepoznaje inovaciju poslovnog modela kao ključnu polugu. To znači da nakon prve ere usamljenog izumitelja, druge ere korporativnih laboratorija te treće ere startupova, u četvrtoj eri inovativnosti korporacije će imati veću ulogu nego ikad prije - kaže Antoljak.

Ističe kako startupovi nisu samo manja verzija korporacija. Dok kod startupova poduzetnici traže inovativne poslovne modele, propituju dijelove postojećih lanaca vrijednosti i propituju nove pristupe industrije ili sektora; kod korporacija menadžeri izvršavaju ustaljeni poslovni model, optimiziraju ga menadžerskim alatima, te se fokusiraju na rast produktivnosti.

Inovacije poslovnog modela mogu uvelike pomoći korporacijama doći do tržišta koje su povijesno izgledala neisplativim, ili da profitabilno komercijaliziraju tehnologije koje imaju tržišni  potencijal, ili pak da se obrane od napada naizgled manjih tvrtki.

Antoljak postavlja pitanje može li korporacija istovremeno izvršavati postojeći i pronalaziti novi poslovni model? Izgleda da neke korporacije to mogu - primjeri za to su Google, Starbucks, Disney, Tesla…

Antoljak daje tri savjeta što moraju izgraditi korporacije kako bi mogle dugoročno opstati na vodećim pozicijama:1.    Napadački mentalitet: U tvrtki bi trebali imati tim provokatora i đavoljih odvjetnika ili futurologa čiji zadatak je pronači ahilove pete postojećeg poslovnog modeli ili ga pokušati potpuno oboriti. Primjer je Ferrero. Što trebam učiniti kako bi poremetio moj postojeći poslovni model?2.    Agilnost: To znači prihvatiti da nemamo odgovore na svako pitanje. Imaš ideju, nisi siguran u rezultat ali si spreman prihvatiti rizik, te napraviti brz prototip. Inteligent Fast Failure. Biti spreman eksperimentirati. Brzo napraviti novi proizvod/uslugu (prototip) te ga rano ponuditi klijentima kako bi dobili povratnu informaciju. 3.    Pogriješiti je OK: Pri tome ne misli na menadžment CRAP već na prihvaćanje pogreške kao dijela svakodnevnog poslovanja. Instuticionaliziranje uvjerenja i ugradnja istog u DNA organizacije kao ključnog faktora svakog istraživanja, propitivanja i traženja novih stvari. Važno je znati prepoznati pogrešku, prihvatiti je, te moći njome upravljati.

Na kraju, opstat će samo one korporacije koje će aktivno pronalaziti načine i modele kako najbolje iskoristi svoju kravu, tj. one koje će biti spremne značajno redefinirati vlastiti core business. A za sve ostale će se pobrinuti Charles Darwin.

U nastavku konferencije prvi poslovni slučaj Ciklopee, tvrtke specijalizirane za usluge visokotehnološkog prevođenja predstavio je Mladen Stojak.

-    Naš poslovni model nije postojao kao neki gotov recept, on je evoluirao kroz vrijeme – ističe Stojak, napomenuvši kako se radi o industriji  koja globalno vrijedi između 35- 40 milijardi dolara, a najviši udio drži Europa, zatim Sjeverna Amerika pa Azija. Glavni pokretač branše je globalna trgovina, i bilježi stabilan godišnji rast od 10-15 posto i taj trend će se nastaviti.S druge strane, industriju obilježavaju jako velika fragmentiranost i konkurentnost – 26.000 tvrtki u cijelom svijetu.

-    Iako nismo dio neke seksi industrije, na tržištu smo već 12 godina – ne postoji idealna ideja kako se pozicionirati u ovom poslu: postoji strategija diferencijacije i strategija niskih cijena. Ono što soi mi zapamtili, i to zato što nas je malo i boljelo je vezano uz samu kulturu organizacije odnosno odgovora na pitanje kako promijeniti stav prema uspjehu, kako se ne bojati etabliranih igrača na tržištu – kaže Stojak.

-    Prvi koncept je kopiranje najboljih, no potrebno je i žrtvovati nešto – mi smo to napravili u slučaju dobrog automobila i uložili u razvoj – ističe te dodaje kako je Ciklopea odlučila razvijati sustav za upravljanje poslovnim procesima jer na tržištu nije postao adekvatan sustav koji odgovara njihovim potrebama, kako bi se uspostavila kontrola nad razvojem internih procesa.

-    Tržište treba promatrati široko, sve što je potrebno je hrabrost, znanje i dobar plan – smatra Stojak otkrivši kako su godišnji prihodi Ciklopee iznad razine od millijun eura, operativno posluju u tri ureda u 2 države te imaju 18 zaposlenih i 60 partnera.

28. travanj 2024 10:35