Pandemija je pogodovala firmama koje su na svjetskom tržištu, posluju globalno i mogu prodavati preko interneta. U Hrvatskoj se dosta jasno osjetilo koje su firme sposobne da mogu biti izvoznici, a koje nisu, rekao je Matt Darko Sertić, direktor tvrtki Applied Ceramics i Sunceco. Popričali smo kratko na 33. susretu Liderovog Kluba izvoznika na krovnoj terasi zagrebačkog Rooftop Laterala o trenutnoj situaciji, potencijalnim prilikama i izazovima s kojima se suočavaju.
Odmah na početku razgovora uvijek ljubazan i za komunikaciju spreman Sertić, poduzetnik sa sisačko-američkom adresom, daje naslutiti kako je unatoč pandemijskom vihoru 'vrijeme' nad proizvodnjom poluvodičkih komponenti te solarnih fotonaponskih modula i baterija zapravo cijelo vrijeme vedro i sunčano. - Mi smo imali izvrsne rezultate, ne samo mi, nego i naše firme u Kaliforniji i Tajvanu jer je ovo bilo stvarno doba izvoza - osvrnuo se na dosadašnje izvozne rezultate osnivač Applied Ceramicsa, čije je sjedište u kalifornijskom Fremontu, a osim sisačke proizvodne podružnice, ured ima i na Tajvanu.
Optimizam kojim pršti Sertić mogao bi zavarati nepažljivog slušatelja jer to što su rezultati bili izvrsni ne znači nužno da put do njihova ostvarenja nije bio posut kamenčićima spoticanja. Gungule s dobavnim lancima nisu ih mimoišle, ali kad o tim problemima progovori naš sugovornik oni zvuče posve benigno i svakidašnje. - To su bili kratkoročni problemi da brod zapne u Sueskom kanalu ili da cijena po kontejneru ode gore, ali to se jednostavno prelije u konačnu cijenu. Tako da nismo osjetili neku bitnu štetu u tome. Nekad se moralo pričekati, nekada smo morali povećati naše zalihe, ali to je normalno. Svatko tko se bavi proizvodnjom je spreman za takve stvari - izjavio je Sertić dodavši kako nemaju problema ni s erupcijom cijena sirovina jer sami proizvode svoju sirovinu i, kako kaže, vertikalno su integrirani 'od praška do torte'.
Ipak, neke promjene su i više nego očite. Njegove tvrtke bilježe veliki porast potražnje, a tome svjedoče i drugi. - Imamo veliku potražnju za solarnim sustavima, servisiramo poluvodičku industriju koja je trenutno gladna svega, kao i sustave kojima trebaju baterije za pohranu energije za čime također vlada velika pomama na tržištu. Mi smo sa svjetle strane Mjeseca - tumači poduzetnik napominjući kako više ključno pitanje nije cijena gotovih proizvoda, već tko može proizvesti i isporučiti proizvode na vrijeme. To je dobra situacija za izvoznike ocjenjuje i dodaje kako unatoč visokim razinama na kojima su sada zapravo tek očekuju veliku navalu što se tiče potražnje.
Zdravko Krmek, s kojim Sertić dijeli direktorsku titulu u tvrtci Sunceco, pojašnjava kako je na europskom tržištu trenutna potražnja za baterijskim spremnicima oko 400 GWh godišnje, a kod nas je ponuda takvih proizvoda na razini od nula gigavat sati godišnje. - Sve se proizvodilo na Dalekom Istoku, u SAD-u i Japanu. Ovdje se nažalost dosad na tome nije radilo. Sad je prilika da i mi dobijemo proizvodnju baterija koje će osigurati da lanac dobave bude sigurniji i jeftiniji. Stoga smo se i pozicionirali baš u baterijama, one su budućnost - naglašava Krmek uz napomenu kako je Europski zeleni plan idealna prilika da se što više maksimalno zelenih proizvoda napravi u Hrvatskoj.