Prošle je godine istraživačka i konzultantska kompanija Global Data suvereno zaključila da je budućnost morske hrane u laboratoriju i - polju. Drugim riječima, ljubitelji ribe i plodova mora u svojim omiljenim okusima moći će uživati jedeći biljke koje se prerađuju i serviraju tako da podsjećaju na svoju morsku braću.
Osim što konzumacija takozvanih 'morskih alternativa' smiruje savjest (ni jedno biće nije umrlo da bi jeli) te ima pozitivan utjecaj na okoliš, sjajna je investicijska prilika. Riblje alternative su, tvrde, posljednji hit u prehrambenoj industriji. Ili, ono što su biljni burgeri bili 2019., u ovoj, pandemijskoj 2021., biljna je morska hrana. Posljednjih nekoliko mjeseci, brojne su kompanije i start-upi krenuli u istraživanje tog tržišta kojemu se predviđa golemi bum. Brendovi ulažu silne dolare u istraživanje i razvoj ne bi li na tržište plasirali proizvode koji okusom podsjećaju na ribu ili plodove mora, ali imaju i jednako ili barem približno jednaku nutritivnu vrijednost.
Biljni rakovi, školjke i sirova tuna
Good Catch Foods je, primjerice, brend koji se reklamira kao 'real seafood taste' (pravi okus morske hrane), a prodaje biljnu tunu koja je 'napucana' biljnim proteinima (mahunarke) i omega 3 masnim kiselinama. Osnovana prije pet godina, kompanija je svoju ponudu koncem 2020. predstavila i na europskom tržištu (Nizozemska, Španjolska, UK) te kani postati liderom na tržištu biljnih alternativa ribi i mesu koje će, kako se procjenjuje, do 2025. vrijediti 7,5 milijardi dolara. Jak igrač na tržištu ribljih alternativa postaje i kompanija New Wave Foods u koju je, da bi stvar bila zanimljivija, uložio gigant u proizvodnji mesa i mesnih prerađevina Tyson Foods.
U siječnju ove godine, New Wave je prikupio dodatnih 18 milijuna dolara kako bi financirao proizvodnju biljnih kozica koji se proizvode od algi. Neprofitni news portal Sentient Media, osim spomenutih brendova, izdvojio je Gardein, brend koji, među ostalim, proizvodi 'bez-riblje riblje filete', Sophie's Kitchen koji nudi alternativu školjkama, jastozima i kozicama te Loma Linda koji prodaje konzerviranu tunu od soje. Zanimljivi igrači su i Ocean Hugger Foods koji tvrde da proizvode prvu svjetsku alternativu sirovoj tuni (navodno dušu dalo za veganski suši) te Ocean's Halo i Tofuna Fysh koji proizvode veganske riblje umake, jedan od omiljenih sastojaka u istočnjačkoj kuhinji. Ma koliko je u ovom trenutku teško zamisliti da bi išta moglo zamijeniti/imitirati okus ribe i plodova mora, kompanije već sada ulažu milijune u razvoj i marketinšku komunikaciju kako bi otklonile svaku vašu sumnju.