Ubrzani tehnološki napredak i digitalizacija u bitnome su utjecali na pojavu novih oblika organizacije poslovnog prostora, a jedna je od takvih ideja upravo koncept coworkinga. Ovaj koncept podrazumijeva poslovanje u radnom prostoru opremljenom kompletnom infrastrukturom, prilagođenom širokom spektru djelatnosti koji dijeli više poslovnih korisnika istih ili različitih djelatnosti. Prihvatljiv je za poduzetnike, freelancere, startup timove, manje tvrtke ili timove većih korporacija koji rade na daljinu i sve one koji prepoznaju taj način poslovanja kao prikladan za svoju djelatnost i način funkcioniranja.
Zanimljivo je da su mnoge danas velike kompanije svoje poslovanje započele upravo koristeći ovaj model, a među njima su Uber, Instagram, Facebook, Spotify i drugi. Većina coworking prostora nema klasično radno vrijeme od 9 do 17 nego znatno duže (neki čak od 0 do 24), čime se omogućava fleksibilnost njihovim korisnicima.
Prednosti i nedostaci
Prednosti coworkinga su pristupačne cijene zbog mogućnosti odabira paketa koji odgovara individualnim potrebama korisnika, smanjenje fiksnih troškova, povećanje produktivnosti, potencijal za umrežavanje, olakšana razmjena iskustava i ideja s ostalim coworkerima. Njegovi korisnici također ističu ležernu i istovremeno motivirajuću atmosferu, kreativno okruženje i osjećaj zajedništva.
S druge strane, nekoliko je potencijalno negativnih strana coworkinga, primjerice manjak privatnosti, buka u radnom okruženju, otežano čuvanje poslovnih tajni te prekidi u radu s drugima. Pri odluci o tome je li ovaj koncept poslovanja prihvatljiv za nas osobno, bitna je i samoprocjena ovisno o tome smatramo li se ekstrovertima ili introvertima. Zbog otvorenosti prostora i visoke razine interakcije vjerojatno nije prikladan za introverte.
A kako je kod nas?
Jedna od reprezentativnijih lokacija u Zagrebu, kad je coworking u pitanju, svakako je Lauba – Kuća za ljude i umjetnost.
- Prednost coworking modela zasigurno je ušteda novca za najam, nije nužno unajmiti cijeli ured, već u nekoj kreativnoj sredini imati svoj stol, kutak potreban za poslovne aktivnosti. Zahvaljujući brzom razvoju informacijskih tehnologija i društvenih mreža, koncept dijeljenja prostora doživljava svoj procvat, kako diljem svijeta, tako i u Europi. Coworking, kako i sam naziv naglašava, orijentiran je na rad i radno mjesto odnosno, konkretnije, na izgradnju zajednice radnika koju prvenstveno tvore nezavisni profesionalci (freelanceri), poduzetnici, mikropoduzeća te svi oni koji imaju potrebu za uredom, a nemaju ga.Mladi poduzetnici sve više su zainteresirani za nove modele poslovanja, ali relativno loša situacija u državi i nedostatak financijske potpore u vidu co-working koncepta još uvijek su prisutni. Vodeći se svjetskim trendovima, Zagreb danas ima popriličan broj coworking prostora, počevši od Laube, pa sve do Hub385, BIZkoshnica, Impact Zagreb, Regus, AlgebraLab i mnogih drugi - rekao je Vedran Kaligarić, event menadžer u Laubi.
Studentska perspektiva
Iz razgovora sa studentima koji razmišljaju o poduzetničkoj karijeri i samozapošljavanju proizlazi da im je ideja o coworking modelu vrlo privlačna. Takav stav temelji se prvenstveno na činjenici da se uglavnom radi o moderno uređenim prostorima sa svom potrebnom infrastrukturom, a k tome i cjenovno prihvatljivijem modelu najma uredskog prostora. Osim toga, zbog protoka ljudi i ideja otvara se mogućnost da u tim prvim poduzetničkim koracima potraže potporu od kolega koji u tom prostoru također rade.
Iz studentske perspektive ovakav model rada može se usporediti s učenjem u fakultetskoj knjižnici. Atmosferu u kojoj i drugi kolege uče (dakle posvećeni su istom cilju) smatraju vrlo poticajnom. Takva očekivanja imaju i od ovog novog koncepta. Stavljaju naglasak na fleksibilno okruženje, koje omogućuje bolju interakciju s ljudima i ležerniji pristup te smatraju da coworking po većini karakteristika više odgovara njihovom životnom stilu i načinu na koji bi u budućnosti u poslovnom svijetu htjeli funkcionirati.
Trend ili potreba?
Jedan od neočekivanih problema koji je u zadnje vrijeme, nadamo se privremeno, zaustavio uzlazni trend korištenja ovakvih prostora, zasigurno je i prisutna pandemija. Međutim, ona je utjecala i na najam uvjetno rečeno klasičnih uredskih prostora s obzirom da se je jedan velik dio rada prebacio na online model poslovanja. Za očekivati je da se po završetku pandemije ovaj uzlazni trend nastavi, pogotovo u segmentu malih poduzetnika i freelancera koji su zasićeni radom od kuće, a ne žele se vezati dugoročnim skupim ugovorima najma samostalnih ureda.
Koncept coworkinga osim što je trend, svakako je i potreba. Oni koji su se za njega odlučili tvrde da je coworking i više od toga - za njih je to lifestyle.