Ida - Film koji bez upiranja prstom slika slojeve patnje

Smješten u 60-e godine prošlog stoljeća, 'Ida' prati istoimenu protagonisticu, mladu poljsku redovnicu odraslu u samostanu koja prije polaganja zavjeta odlazi posjetiti jedinu živuću rođakinju, tetku Wandu.
Od nje saznaje da je dijete ubijenih Židova te zajedno odlaze u potragu za istinom: gdje su, i kako, za vrijeme rata ubijeni njezini roditelji?
'Ida' je film koji nije uvijek lako voljeti. Pawlikowski (pohvalno) izbjegava oslanjanje na klasični determinizam identiteta, ali i emotivnost u izlaganju, pa krajnji rezultat na trenutke djeluje pretenciozno u minimalizmu i distanciranosti. Ne treba, međutim, brzati sa zaključcima. Film bez upiranja prstom slika slojeve patnje, konfuzije, krivnje u zemlji koja se do danas nije uspjela do kraja suočiti sa zločinima vlastitih građana za Drugoga svjetskog rata – ali i zbunjenost i nesigurnost koja ostaje mlađim naraštajima.
Posebno je izazovan otvoreni kraj u kojem se Ida naizgled vraća u sigurnost samostana nakon nekoliko dana života u (doslovno) tetkinim cipelama. On nemilosrdno šamara poljsku stvarnost jer povlači pitanje: je li uopće (i kako je) moguće pripadati ustanovi izgrađenoj na ideologiji milosrđa, a ne dignuti glas protiv strahota koje su se dogodile? Crno-bijela fotografija filma sugerira kako je odgovor odavno dan: prošlost je o tome rekla svoje, dugom šutnjom. No tišina ne može više (nikad) biti opcija.
Redatelj: Pawel Pawlikowski
Ida, Poljska, Danska, Francuska, Velika Britanija, 2013.
Uloge: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik
Ocjena: 4/5