Modnim je dizajnerima nova mantra postao ‘wireless’

Digitalizacija življenja već je odavna uobičajen suputnik suvremenog nomada: sva sila čipova i senzora već se dobrano uvukla u baš sve pore i kutke života, čak i na ono što svakodnevno nosimo. Tako i naše tijelo sve više postaje svojevrsnom platformom za nove modno-tehnološke interakcije.
Aplikacije u modnom dizajnu jako su napredovale i sve su raznovrsnije. Modnim je dizajnerima nova mantra ‘wireless’, pa su tako jakne ili odijela sa senzorima, videohaljine ili polimerske sandale već modni ‘mainstream’, a ne više avangarda raznoraznih modnih gurua. Pozicioniranje pametne tehnologije u svakodnevne modne predmete jedan je od trendova s najvećim potencijalom potražnje.
Društvena revolucija Kad je prije petnaestak godina na tržište lansiran Nokijin mobitel koji je dizajnirao slavni japanski modni dizajner Kenzo Takada, i najobičniji su smrtnici dobili osjećaj da si mogu priuštiti tu vrhunsku tehnološku igračku, k tome korisnu. Kenzo i dalje žari i pali tržištem, za razliku od Nokije, koja je posljednjih godina pomalo posustala, no čini se kako se polako vraća na globalnu scenu. Ali i neki drugi pametni proizvodi nekih drugih pametnih proizvođača tehnologije osvajaju srca. Majka svih majki ove priče Googleove su naočale, priča s primjesom nove socijalne revolucije, primjer preobrazbe naočala iz potrebe i modnog dodatka u funkcionalno sučelje koje mijenja dosadašnji odnos prema privatnosti i intimnosti.
Manekenke s naočalama A majka svevremenskih ‘wrap’-haljina Diane von Furstenberg dizajnirala je spomenute globalne ‘džozluke’ te ih uprizorila na prestižnom i mondenom New York Fashion Weeku tijekom svoje revije u dvorani The Tents Lincoln Centra.
Google je, naime, dopustio manekenkama (bez nogometaša) da nose njegove ‘očale’ koje nisu samo novo tehnološko dostignuće nego i modni dodatak jer se nude u tri boje: narančastoj, bijeloj i tirkiznoj. Googleov suvlasnik Sergey Brin prošetao je pistom s Furstenbergovom i, pokazujući to modno-tehnološko čudo zvano projekt Glass, izjavio: ‘Ljepota, stil i udobnost jednako su važni kao i posljednje tehnološko dostignuće.’
Upravo je modna dizajnerica Diane von Furstenberg velika pobornica najnovijih tehnoloških novotarija, ta, kažu, nikad nije bez svog iPada. Dizajnirala je, naravno, i posebnu torbicu za sve svoje spravice.
Iskorak estetike Slična se priča dogodila na drugom kraju svijeta, na pariškome Tjednu muške mode na kojem su južnokorejski tehnološki div Samsung Mobile i poznati dizajner muške odjeće Juun.J objavili detalje suradnje čiji je cilj spojiti inovativnu tehnologiju i visoku modu. Spomenuti J.J., nadahnut tradicionalnim idejama i konceptom ulične kulture, kreirao je kožnata kućišta za Samsungove tablete Galaxy Note 10.1 2014.
Predstavljena su na pariškoj modnoj pisti kao dodaci kolekciji muške odjeće tog dizajnera. Samsung Mobile tako je prvi put iskoračio u svijet muške mode.
I Hrvatska u tome konja za utrku ima: makarska dizajnerica Marina Obradović, poznata stručnoj publici kao Marina design, uspostavila je suradnju sa Samsungovim Galaxyjem Note 3, odnosno hrvatskom premijerom toga globalnog gadgeta.
– Samsungova suvremena tehnologija i moj dugogodišnji stil rada koji se zasniva na minimalističkom dizajnu završili su vrlo lijepom suradnjom utemeljenom na sličnom promišljanju estetike i inovativnom pristupu koji je oduvijek bio moje nadahnuće te način pristupanja dizajnu – izjavila je Obradovićeva.
Hlače pišu Kombinacija mode i tehnologije jesu i hlače Beauty and the Geek nizozemskoga dizajnerskog dvojca Erika de Nijsa i Tima Smita, namijenjene pravim kiberovisnicima koji se ni seknunde ne odvajaju od svojih elektroničkih platformi. Ti ‘geekovi’ na prednjem dijelu za njih dizajniranih hlača, odmah ispod pojasa, imaju u tkaninu integriranu funkcionalnu tipkovnicu i zvučnike, a miš je u stražnjem džepu. (Ovdje je svaka aluzija posve isključena jer je riječ o populaciji kronično cijepljenoj na bilo kakvu duhovitost). Kako bilo, te bi hlače trebale stajati oko dvije tisuće kuna, a s obzirom na to da je ugrađena tipkovnica (koja se ne može skinuti ako se ne nosi) potpuno fleksibilna, nisu teške za nošenje. U stražnji desni džep ide spomenuti miš (elektronički) koji je s hlačama povezan elastičnom vrpcom i s računalom komunicira bežično.
Dizajner i izumitelj Alexander Reeder kreirao je pidžamu koja komunicira s pametnim telefonom i očitava stadij sna. Informacije šalje na mobitel partnera/partnerice čak i ako je na drugoj strani globusa. Na daljinu se mogu poslati čak i zagrljaji jer su dizajneri i ‘grunfovi’ Ryan Genz i Francesca Rosella napravili majicu koja senzorom ‘hvata’ temperaturu tijela i otkucaje srca, stvarajući romantičan osjećaj dodira i topline. S pomoću mobilne aplikacije informacije se šalju prema željenoj udaljenoj osobi koja tako prima zagrljaj pun emocije, ma gdje bila. Ako pak nema istu majicu Hug Shirt, na mobitel će dobiti ‘smajlić’. A i to je nešto.
Udobno, a pomodno Dizajnerica Kerri Wallace izradila je komplet Motion Response namijenjen sportašima koji s pomoću ugrađenih dioda mijenja boju tkanine ovisno o temperaturi tijela i srčanim otkucajima. Spektar boja kreće se od tirkizne do crne i sportašu prikazuje intenzitet vježbanja. Nadalje, dizajnerica Helen Storey i kemičar Tony Ryan kreirali su atraktivnu haljinu koja ne otkriva onečišćenje, ali sprečava njegove posljedice. Poprskana je posebnim sprejom koji sadržava i titanijev dioksid koji služi kao katalizator opasnih kemikalija. Spoj tehnologije i dizajna propituje i suvremena elektronička haljina kuće Sharewear čiji su dijelovi spojeni magnetima, pri čemu svjetiljka baca različito svjetlo.
Rabi se i nanotehnologija, pa se tako dizajner Tine Beez u izradi odjeće koristi pametnim materijalima koji se prilagođavaju temperaturi ili poboljšavaju cirkulaciju, pri čemu su i dalje jednako udobni za nošenje.