Vrsna u istraživačkom zapažanju i biranju motiva koje prenosi na grafičke listove, Nevenka Arbanas danas je među najvažnijim grafičarima naše suvremene likovne scene. Mnogi je zovu i prvom damom hrvatske grafike.
Ona strastveno istražuje sve mogućnosti koje pruža list finoga papira i na njemu fiksirani otisak klasičnih grafičkih tehnika poput bakropisa, akvatinte, linoreza. Ipak, kroz grafičku prešu stariju od stotinu godina najčešće je propustila zbroj svih tih tehnika, spojivši ih u kombinacije. Na izložbi u Muzeju Turopolja u Velikoj Gorici profesorica Nevenka Arbanas predstavlja svoja ‘Sjećanja’, izbor novih grafika i grafičkih listova koji se reflektiraju na autoričin doživljaj djetinjstva. Posebno su živa sjećanja na obiteljska okupljanja u Donjoj Lomnici, gdje je često provodila školske praznike.
Zanat i mašta
Nevenka Arbanas prisutna je na hrvatskoj likovnoj sceni punih četrdesetak godina. Kao umjetnica, ona je poput čuvarice blaga, stalo joj je da se razvija i traje ljepota grafičkih otisaka bakropisa, linoreza, litografije. No nije rob tradicionalne tehnike.
Baš suprotno, zna da je zanatsko znanje ključ koji otvara nove mogućnosti, oslobađa maštu. Zanat pomaže da se od tih klasičnih formi krene u inovaciju i istraživanje mogućih postupaka kojima je otisak ishodište, a krajnji su rezultat mnogostruko presloženi motivi. Nove grafike s ove izložbe izvedene su kombinacijama svih mogućih tehnika koje mogu prenijeti autorsku misao na papir.
Osnovna tema jednom je skladana u lirskim tonovima osebujne mekoće, primjerice akvatinte u boji, da bi se drugi put razigrala u linearnosti bakropisnih poteza gušćih i slobodnijih formacija.
Tragovi života
Stare fotografije, pisma, mjenice i ugovore umjetnica je utkala u slojeve živo obojenih grafičkih listova. Među nakupinama boje pronaći ćemo djedovu fotografiju iz doba kad je kao vojnik služio tijekom Prvoga svjetskoga rata u Galiciji te obiteljske prizore i portrete. Dio osobne biografije samo je likovni predložak, matrica i polazište za prevođenje u grafički jezik razvijen do najvećega bogatstva.
Sklonost Nevenke Arbanas prema eksperimentu i velikom formatu upoznali smo i ranije. Sada je pokazala na jednom mjestu male i velike formate, probrala je građu i iznijela pred publiku svoje doživljaje. Poput raskošne barokne kolorature u tom će se raznobojnom sazvučju razigrati intenzivne nijanse žute, narančaste, crvene ili modre boje, čije osnove još više podcrtavaju emotivna osobna sjećanja.