[gallery columns="5" ids="227255,227257,227258,227259,227261"]
Da radi u nekoj od velikih europskih država modna dizajnerica Branka Sovar, vlasnica zagrebačke tvrtke MODNA SOVA d.o.o., imala bi dovoljno novca za ulaganje u posao, no upravo se posljednjom kolekcijom inspiriranom njenim glazbenim idolom Billyjem Idolom pokušava predstaviti europsko-unijskoj modnoj sceni.
Sovarina specijalnost je dizajn odjeće za rock scenu, posebno korzeta, ali i povijesnih i kazališnih kostima te svečanih haljina i vjenčanica. Modnim dizajnom se bavi od 2001. kad je diplomirala na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, a tvrtku je osnovala prije tri godine.
- Napravila sam seriju modela inspiriranu Billyjem Idolom i voljela bih napraviti liniju odjeće i na njoj graditi brand Modna Sova. Prije nekoliko dana održan je prvi Zagreb Calling s Billyjem Idolom i tom prigodom predan mu je book mojih kreacija posvećen njegovom ‘liku i djelu‘ – kaže Sovar koju nadahnjuje moda 20. stoljeća; ‘famozne-lude-bezbrižne‘ osamdesete i dominacija rock‘n‘rolla koja u glazbenom svijetu stvara ‘glam rock‘ stil. Uz osamdesete godine prošlog stoljeća Sovar izdvaja i pedesete; doba Rockabilly Rebela i izrazito ženstvenog Pin-up stila. Sovar većinom radi modele po narudžbi klijenata (tailor made), a za veće serije ugovara šivanje u nekom od tekstilnih pogona.
Njena suradnja s rock scenom počela je prije dvije godine s bendovima iz Zagreba i Ljubljane, kao projekt spajanja mode i rocka na koncertima Planet DavidiaN Project, gdje je jedna njena kolekcija predstavljena kao modno-plesni performans, a odnedavno surađuje i sa zagrebačkim bendom Markiz. No rockeri se sve više zanimaju za Sovarin dizajn pa trenutačno pregovara s još nekoliko bendova.
Tkanine za modele većinom nabavlja u Zagrebu, a posebno joj je zanimljiv reciklirani traper od kojeg radi korzete jer je zanimljiva i originalna sirovina koja se ne može kupiti u metraži.
- Modni dizajn u Hrvatskoj ne jamči dobru zaradu kao u svijetu i teško je probiti se na tržište, pogotovo iz razloga što je naše podneblje prilično ‘zatvorenog‘ duha za malo provokativnije stilove. Ono što je komercijalno uvijek prolazi, dok umjetnost i alternativa teško nalaze svoj put – kaže Sovar svjesna da je jedan od preduvjeta za uspjeh na dizajnerskoj sceni ulaganje u marketing.
Reklamira se sudjelovanjem na sajmovima vjenčanica, haljina za mature, za alternativke i rockerice ili festivalima poput rockabilly festivala ‘Trash‘n‘burn Miting Američkih Automobila‘, a uskoro će sudjelovati i na sličnom festivlau u Austriji. Prema Sovarinim riječima promidžba takvog tipa je vrlo važna pogotovo kad je izvan hrvatskih granica.
Sovar i sama osmišljava i organizira manje modne revije – performanse, a na poziv organizatora sudjeluje i na grupnim revijama. Iako modne revije, modne performanse i fotografije s profesionalnih snimanja drži vrlo dobrom promidžbom, najboljom joj se čini usmena preporuka.
- U modnom svijetu ne postoji nešto što bi se zvalo ‘hrvatski dizajn‘, hrvatsko tržište dizajna je slabo razvijeno iako ima dobrih dizajnera s još boljom idejom koji se pokušavaju probiti na stranom tržištu. Moja suradnja s hrvatskim dizajnerima svodi se na sudjelovanja na grupnim revijama. Ali surađujem i s ostalim kolegama umjetnicima u Zagrebu i šire te u Sloveniji. Dogovaramo zajedno različite projekte koji nisu nužno profitabilni, nego na taj način ostvarujemo promidžbu i reklamu.
S kolegom i prijateljem, priznatim grafiterom Krešimirom Budenom, poznatijim kao 2Fast, dogovaram liniju grafitiranih-oslikanih korzeta, a najavni dio predstavljen je na performansu u sklopu međunarodnog graffiti jama ‘Proljetno Prašenje‘ u Studentskom centru – kaže Sovar koja nema konkurencije u niši kojom se bavi jer je propala druga tvrtka koja se bavila istim poslom.
Sovar ne zarađuje dovoljno novca da bi nazočila velikim svjetskim modnim revijama u Parizu, Milanu ili Londonu, ali je previše ni ne zanimaju ni poslovno ni stilski, osim revija Vivienne Westwood, jer ono što radi i želi pokazati ne spada u visoku modu.