Hrvatska
StoryEditor

Ako se moratoriji na kredite i leasing ne produlje čeka nas crni scenarij

10. Ožujak 2021.
Jednogodišnji moratorij na otplatu kredita i ‘leasinga‘ bliži se kraju, a poduzetnici u mnogim djelatnostima i dalje gotovo uopće ne mogu raditi. Traži se dogovor između države i banaka prema kojem bi država svojim jamstvima i nepovratnim novcem iz fondova EU našla način za produljenje moratorija

Prvog travnja mnogim poduzetnicima istječe maksimalan rok od godinu dana moratorija na otplatu kredita i leasinga koliko su banke i leasing-kuće odobrile poduzećima zbog negativnih utjecaja na poslovanje koje je izazvala pandemija bolesti COVID-19.

Najpogođenije su tvrtke koje su izravno povezane s turizmom i uslugama koje se uz njega vežu, bilo da je riječ o ugostiteljima, prijevoznicima, brodskim čarterašima, turističkim agencijama, iznajmljivačima, servisima za čišćenje i održavanje, hotelijerima, bilo brojnim drugim djelatnostima. U vrlo teškoj su situaciji i prijevoznici u gradskom i linijskom prijevozu putnika, kao i vlasnici kafića i restorana u cijeloj zemlji te tvrtke u industriji evenata kao i one iz djelatnosti vezanih uz organizaciju vjenčanja i sajmova.

Situacija je mnogima doista alarmantna bilo da su zbog protupandemijskih mjera mjesecima bili zatvoreni, bilo da posluju ispod razine isplativosti, a planirati daljnje poslovanje gotovo je nemoguće.

– Živimo u potpunoj neizvjesnosti, od dana do dana, jer ne znamo kakva će biti epidemiološka situacija i kakve će protupandemijske mjere biti donesene. Stoga je produljenje moratorija za ugostitelje neophodno, da bismo mogli dočekati kakvu-takvu sezonu – napominje Stipe Jeličić, potpredsjednik Udruženja ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), i dodaje da su u razgovoru s čarterašima, hotelijerima i malim iznajmljivačima shvatili da predsezone uopće neće biti.

– Ako se moratoriji na kredite, a pogotovo leasing, ne produlje ne čeka nas ništa nego crni scenarij. Neće nikome biti dobro, ni nama ni bankama, jer situacija je zaista teška, nikada nije bilo ovako – napominje Jeličić, inače vlasnik restorana Bajamonti i Adriatic u Splitu te pizzerije Skipper, koji je prostore svojih lokala uredio uz pomoć kredita neposredno prije izbijanja pandemije. Jeličić ističe da ugostitelji rješenje problema vide u dogovoru između države i banaka na način da država svojim jamstvima i nepovratnim novcem iz fondova Europske unije nađe načina produljiti moratorije na otplatu kredita.

Berislav Saraja, komercijalni direktor Čazmatransa, bira iste riječi da bi opisao stanje u kojem su se našli prijevoznici putnika.

– Situacija je iznimno teška. Prijevoznici koji voze povremeni prijevoz gotovo da ne rade, a prijevoznici koji voze javni linijski prijevoz još su u težoj situaciji jer cijelu zimu nije bilo putnika, a vozili smo punim kapacitetima i stvarali ogromne gubitke – tumači Saraja.

Krediti stižu na naplatu i ako Vlada prijevoznicima ne pomogne da se dogovore s bankama, mnogi će se naći u kritičnoj situaciji ili uopće neće preživjeti. Prema njegovim saznanjim između 2000 i 2500 poduzetnika prijevoznika je u kreditima ili ima vozila kupljena na leasing.

– Trebali bismo imati prava na novac iz EU fondova jer privatni poduzetnici nemaju nikakva ograničenja za dobivanje nepovratnih sredstava. Taj bi nam novac pomogao da prevladamo teškoće u koje smo zapali zbog pandemije koronavirusa.
Osim toga, tražimo da nam država sufinancira plaćanje kamata, jer kamate i sada plaćamo, a vozilima iz dana u dan pada vrijednost iako ih mnogi zbog nedostatka posla uopće ne voze – napominje Saraja.

U Udruzi Glas poduzetnika (UGP-u) ističu da su na osnovi prikupljenih informacija s terena pokrenuli razgovore s leasing-kućama i bankama, a u izradi je i prijedlog s kojim će ići prema Vladi.

– Većina poduzetnika koji su trenutačno pod moratorijem treba produljenje jer je to jedini način da se izbjegnu prisilne naplate. Naš je prijedlog produljenje za dodatnih 12 mjeseci kako bi se poduzetnici uspjeli potpuno oporaviti i 2022. počeli podmirivati svoje obveze. Za takvo rješenje bit će potrebna reakcija Vlade, koja se napokon mora suočiti s nekim temama koje su od esencijalne važnosti za opstanak i oporavak poduzetništva – ističe Hrvoje Bujas, predsjednik UGP-a, i dodaje da su leasing-kuće i banke svjesne da ulazimo u razdoblje u kojem više nije ugroženo samo poslovanje njihovih klijenata, nego u opasnost dolazi i njihovo poslovanje. Jer, ako ne bude adekvatne reakcije Vlade te dobre volje leasing-kuća i banaka, dogodit će se crni scenarij za sve aktere, koji će započeti već 1. travnja kad isteknu postojeći moratoriji, ističu u UGP-u. Prema tom scenariju većina klijenata neće moći podmirivati svoje obveze te će banke morati pokrenuti prisilnu naplatu aktivacijom zadužnica.

Na koljenima su i prijevoznici putnika, vlasnici turističkih agencija, vlasnici plovila za najam. A što o svemu kaže Hanfa i bankari, koji su novi krediti u pripremi i na koji način će biti moguće postići dogovore o daljnjoj otplati kredita i leasinga pročitajte u digitalnom i tiskanom izdanju Lidera. 

22. studeni 2024 01:30