Hrvatska
StoryEditor

Boris Filipaj: Južnokorejke su prepoznale Aromaticu, organsku kozmetiku iz daleke Hrvatske

25. Prosinac 2019.
Boris Filipaj, Bioaromaticafoto Dražen Lapić
Piše:
piše Kata Pranić
[email protected]
Gotovo tri desetljeća na tržištu potvrdilo je brend Aromaticu kao kozmetiku zajamčeno bez umjetnih boja, mineralnih ulja i parabena. Jedinstvene galenske proizvode, oko četiri stotine toaletno-kozmetičkih preparata, zagrebačka tvrtka Bioaromatica izvozi. U njezinu je vlasništvu i veliki posjed Histria Aromatica u Istri na kojem su nasadi ekološki uzgojenog autohtonog aromatičnog bilja priobalja i otoka

Povijest tvrtke Bioaromatica počela je 1990. kad je njezin osnivač Boris Filipaj, inženjer kemijske tehnologije, odlučio napustiti posao u Chromosu gdje je dotad radio i postati poduzetnik jer je imao potrebu za osobnim razvojem i želju za proširivanjem vidika i znanja. Stvorio je brend Aromatica koji danas ima oko četiristo proizvoda, jedinstvenih galenskih proizvoda manufakturne izrade na bazi autohtonog aromatičnog bilja jadranskog priobalja i otoka (smilje, lavanda, kadulja, buhač, ružmarin…) koje izvozi u Južnu Koreju, Singapur i Srbiju. Osnovna je djelatnost Bioaromatice razvoj i proizvodnja farmaceutsko-kozmetičkih preparata na biljnoj osnovi.

– Naša je djelatnost proizvodnja parfema i toaletno-kozmetičkih preparata. Od početka proizvodimo sto posto proizvoda u Hrvatskoj, bez umjetnih boja, mineralnih ulja i parabena, ne testirajući ih na životinjama. U međuvremenu se promijenilo to da sam 2005. kupio zemljište u Istri i od njega stvorio reprezentativan posjed Histria Aromatica za ekološki uzgoj biljaka, edukaciju gostiju i turizam – kaže Filipaj, ističući da tvrtkinu filozofiju oduvijek temelji na tome da je za čovjekovu opstojnost nužan povratak prirodnim vrijednostima, što je također u skladu sa svjetskim trendovima.

Mirisni tematski park

Prema Filipajevim riječima, sirovine i proizvodne recepture izabrane su i usklađene prema zahtjevima prirodne kozmetike. Asortiman je širok: od eteričnih ulja, seruma i hidrolata do krema, melema i balzama te sapuna, šampona, parfema i čajeva. U sklopu tvrtke je i hotelska te wellness-ponuda. Namijenjena je partnerima koji gostima žele ponuditi mirisne proizvode za njegu, a korporativni i prigodni darovi uključuju pakete komplementarnih proizvoda dekorirane suhim biljem i drugim prirodnim materijalima. Sirovinska biljna osnova koje se upotrebljava u proizvodnji proizvoda Aromatice uzgaja se i prerađuje na posjedu Bioaromatice u Istri, na području Bala.

– Na atraktivnoj lokaciji, na površini od stotinu tisuća četvornih metara utemeljili smo jedinstven gospodarsko-edukativno-turistički tematski park Histria Aromatica. Gospodarstvo oblikuju polja lavande, buhača, kamilice, nevena, kadulje, ružmarina, smilja… Osim nasada ljekovitog začinskog i aromatičnog bilja, u tematskom parku zasadili smo i vrtove, vinograde, maslinike i voćnjake. To je sad već dobro uhodani proizvodno-edukacijski i agroturistički centar – kaže Filipaj.

Kontrolirani uzgoj

Svi proizvodi Bioaromatice proizvode se u vlastitim laboratorijima u Zagrebu, i to u skladu sa smjernicama dobre proizvođačke prakse i regulative Europske unije za kozmetičke proizvode.

– To je važno zbog kontrole kvalitete i većih mogućnosti razvoja kvalitetnih proizvoda. Kad imate vlastiti laboratorij i velik dio sirovina iz vlastitog biološko-ekološkog uzgoja, sigurni ste da je vaš proizvod maksimalne kvalitete. Bez kontroliranog uzgoja ne bismo mogli imati visokokvalitetan proizvod. Velika je prednost imati vlastitu sirovinu i uložiti svoje znanje i trud – kaže Filipaj, koji je u tvrtkin razvoj uložio mnogo novca, dio iz dobiti, a uzimao je i kredite.

Prema njegovim riječima Bioaromatica je od osnutka imala promet veći od 156 milijuna kuna, u što nije uključena velika investicija u tematski park Histria Aromatica koja je trajala petnaest godina.

– Realizacija projekta traje petnaest godina, no složeni projekti nikad nisu potpuno završeni. Njegova je vrijednost velika, a kreditna zaduženost minimalna u odnosu na ukupnu trenutačnu vrijednost, iznosi tristo tisuća eura – ističe Filipaj, koji se nije koristio novcem iz fondova Europske unije jer mu nije bio dostupan iz raznih razloga koje ne želi nabrajati.

U trgovinama i na webu

Proizvodi brenda Aromatica prodaju se u njegovim trgovinama u Zagrebu, u Rovinju u prodavaonici koja se otvara u sezoni te na posjedu Histria Aromatica, a mogu se pronaći i u zračnim lukama, ljekarnama, specijaliziranim prodavaonicama zdrave hrane, Mülleru, suvenirnicama, nacionalnim parkovima te kao dio hotelskih i apartmanskih ponuda. U web-trgovini Bioaromatice mogu se naručiti iz cijelog svijeta, a to je sve popularniji način kupnje i u Hrvatskoj.

Serum od ruže i serum od smilja, sapuni i kreme traženi su u hladnije doba, kad je potrebno dodatno njegovati kožu, kao i šampon za jačanje i rast kose, a cijelu godinu dobro se prodaju različita eterična ulja i proizvodi koje turisti lako mogu ponijeti kao uspomenu na mirise Hrvatske.

U vrijeme kad je osnovana Bioaromatica nije bilo toliko proizvođača prirodne kozmetike kao danas, no Filipaj tvrdi da mu konkurencija nije problem jer iako je proizvodnja prirodne kozmetike trend, na prste jedne ruke može nabrojiti domaće proizvođače koji u većim količinama proizvode doista prirodan proizvod.

– Bio bih sretniji da nas je više jer se tvrtke kao Bioaromatica brinu za okoliš i zajednicu u kojoj posluju, a, naravno, i za zdravlje i ljepotu naših korisnika koji će uvijek prepoznati i honorirati kvalitetu – kaže Filipaj.

Ipak, unatoč kvaliteti bez promidžbe nema ni prepoznatljivosti proizvoda na tržištu ni prodaje, nužno je ulagati i u marketing. Filipaj tvrdi da se ne radi o velikom iznosu. Novac i vrijeme ulaže u digitalni marketing, posebno u online kanale te u sadržaj weba i društvene mreže.

– Korisnicima svojih proizvoda želimo predstaviti prednosti kozmetike na biljnoj osnovi. Najvažnije nam je probuditi svijest potrošača i educirati ih da je održivije i isplativije kupiti jedan prirodni proizvod nego se prepustiti čestoj kupnji šarene ambalaže proizvoda koji nemaju kvalitetan sastav – kaže Filipaj.

Tvrtka ima osamnaestero zaposlenih, u turističkoj ih je sezoni do dvadeset petero, i nije obiteljska. Jedini je osnivač Filipaj, koji naglašava da ima radnike koji u Bioaromatici rade već dvadeset godina, tako da se osjećaju kao poveća obitelj, i namjerava da što više kvalitetnih ljudi ostane u tvrtki na duge staze. U Bioaromatici su zaposleni biotehnolozi, kemijski tehničari, ekonomisti i komercijalisti.

Održivo poslovanje

– Kao i u gotovo svakom sektoru u Hrvatskoj, nije lako pronaći radnike, a posebno je to izraženo u poljoprivrednom segmentu. Još nekako možete uzgojiti potrebne biljke, ali kada dođe vrijeme u kojem treba prikupiti i primarno preraditi urod, što je složen postupak, često ste prepušteni slučaju hoće li se netko zainteresirati za nadnicu. Park Histria Aromatica ne bi mogao opstati bez angažiranja mnogo ljudi jer je i velik broj biljaka za koje se treba adekvatno brinuti, i to ne upotrebljavajući štetne kemijske tvari – kaže Filipaj.

Prema njegovim riječima, poslovanju odmaže i nepovoljna poduzetnička klima. Biaromatica je kao i sve druge tvrtke osjetila posljedice teške ekonomske krize koja je u Hrvatskoj trajala godinama i smanjila kupovnu moć građana. Filipaj ističe da je dijelom i inercija cijelog sustava u državi dovela park na rub opstanka, no uspio se održati uz veliki trud i rad jer je Histria Aromatica njegovo životno ostvarenje. Zauzima se za očuvanje autohtonih vrsta bilja, a tvrtka se fokusira na održivo poslovanje. Od početka je okrenuta ekološkom uzgoju, a ambalaža proizvoda može se reciklirati. Kad govori o dugoročnim poslovnim planovima, Filipaj ističe da nakon 29 godina opstojnosti i razvoja, s obzirom na sve turbulentnije vrijeme, gotovo nije moguće imati dugoročne poslovne planove. Stoga se svi, pa i on, moraju prilagođavati okolnostima.

23. studeni 2024 00:57