Hrvatska
StoryEditor

Startup proizvođači: Da je ‘hardveraš‘ biti lako, ‘hardveraš‘ bi bio svatko

17. Studeni 2021.
Welcome to industry 4.0 concept. IT specialist steampunk machinery robot, smiley red head, blue monitor body, pliers. New economic future message on blue display. Yellow background copy space.foto Shutterstock
Nema ih mnogo, ali proizvođači među hrvatskim ‘startupovima‘ ipak nisu rijetkost. Razvoj proizvodnje mnogo je kompleksniji i dugotrajniji od razvoja softvera, investicija je veća, a njezin povrat mnogo sporiji. No primjeri kao što su 3DTech (proizvodnja 3D pisača i zubnih aparatića), Orqa (naočale za upravljanje dronovima), Miret (tenisice od prirodnih materijala) i drugi proizvođači ‘startupovi‘ koji su već našli tržišta diljem svijeta dokazuju da sprega novih tehnologija i startapovskog zanosa može uroditi potencijalom koji je privlačan ulagačima

Startup 3DTech najprije se te 2017. bavio uslužnom djelatnošću za zubare printajući zubne aparatiće i druge proizvode potrebne toj industriji. Kupili su pisače, ali nakon što su ih testirali, osnivači Luka Biondić, Ljubomir Lokin i Antonija Jurela shvatili su da ti pisači 'nisu dorasli zadatku' pa su ih rastavili, proučili i odlučili upustiti se u proizvodnju vlastitih. Danas jedini u Hrvatskoj, tvrde, proizvode prozirne zubne aparatiće SimplySmile.

Taj startup jedan je od rijetkih koji su se iz uslužne djelatnosti prebacili u proizvodnu, pogotovo zato što se startapovci mnogo teže opredjeljuju za proizvodnju jer ona ima ograničenja kojih su 'uslužnjaci' uglavnom pošteđeni. Primjerice, povrat ulaganja sporiji je nego ako razvijate softver i teže je naći ulagača zbog toga što proizvod (hardver, kako ga nazivaju startapovci) ima mnogo veću konkurenciju od softvera. U 3DTechu imaju iskustva s tim.

– Financije su bile 'zanimljive' od samog početka. Budući da razvoj hardvera nije ni brz ni jednostavan u smislu potrebnih strojeva i sirovina, morali smo ići na kombinaciju HAMAG-ova kreditiranja, raznih nepovratnih sredstava i razvojnih projekata. Ti razvojni projekti ispali su iznimno dobri jer smo povisili razinu tehnološke zrelosti i inovacija u svojim strojevima. Zavodu za intelektualno vlasništvo prijavili smo patent za svoju tehnologiju ispisa MLA pa sada bez lažne skromnosti možemo reći da su naši strojevi jedni od najboljih na svijetu za 3D ispis u dentalnoj industriji – kaže Biondić.

Uspjeh im je nagoviješten na sajmu 'INOVA 2019.' kad su osvojili Grand prix 'Nikola Tesla' i nagradu za najboljega hrvatskog izlagača, a potvrdu da rade dobru stvar dobili su i na najvećem sajmu dentalne tehnologije na svijetu, IDS2021, koji se održava u Kölnu. Biondić kaže da su nastupili kao prvi hrvatski izlagač u povijesti tog sajma, i to uz odličan odaziv, te upostavili brojne kontakte i dogovorili buduću suradnju s najboljim svjetskim proizvođačima kao što su BASF, SHEU Dental, Invisalign i sl.

– Tu smo vidjeli da naši strojevi imaju i stvarnu vrijednost u svijetu. Želimo osvojiti lokalno tržište i postati jedan od zamjećenijih proizvođača na tržištu EU. Nakon toga plan je naći strateškog partnera koji bi bio jedan od svjetskih proizvođača dentalne opreme koji bi nas zatim pogurao s prodajom i distribucijom na svjetskom tržištu – kaže Biondić.

Da u startu proizvođači startapovci ​imaju teži posao od kolega iz uslužnih djelatnosti, pogotovo onih koji se bave digitalnom tehnologijom, vidi se i iz odgovora Marija Čelana, direktora Razvojne agencije SIMORA i idejnog začetnika inkubatora u Novskoj opremljenoga za industriju igara, koji kaže da su se pri osnivanju vodili time da udio usluga bude veći u odnosu na proizvodne.

– Poduzetnici se teže opredjeljuju za osnivanje proizvodnog startupa jer im treba znatan početni kapital kako bi tehnološkim procesima dobili gotov proizvod. Njihov zaokruženi proces rada obuhvaća i nabavu, preradu materijala i sirovina te prodaju i distribuciju gotovih proizvoda. Potrebna im je često i vrlo skupa oprema – ističe Čelan.

Podsjeća na to da je Sisačko-moslavačka županija nekada bila poznata po metalurškoj proizvodnji, no to se promijenilo. Sad u inkubatoru razvija industriju videoigara i nudi svu opremu kako bi poduzetnik mogao razviti finalni proizvod.

Stevica Kuharski, principal u Fil Rouge Capitalu, fondu koji nudi financijsku potporu onima koji imaju ideje, veli da će startup-proizvođači napredovati samo budu li razvijali tehnologiju koju će dalje licencirati. Navodi primjer​ Mireta, tvrtke koja je dio portfelja​ Fil Rouge Capitala i koja je razvila zelenu tehnologiju usredotočujući se na održive materijale. Pokrenula su ga braća Domagoj i Hrvoje Boljar iz Duge Rese prije šest godina, nakon što su godinama radila u industriji obuće. Boljari su shvatili da ta industrija onečišćuje okoliš zbog ostataka platna, kože, ljepila i drugih komponenata. Osim toga, nakon upotrebe obuća završava u smeću, gdje su sve komponente zajedno i nije ih moguće odvojiti ili reciklirati.

– Zato smo odlučili poduzeti nešto i napraviti tenisicu od prirodnih materijala s niskim utjecajem na okoliš. Kad smo počeli, vrijeme nije bilo idealno za pokretanje ekoloških tema i borbu protiv plastike i onečišćenja okoliša. Godinama smo tražili dobavljače koji bi u suradnji s nama razvili ekološke materijale. To je i tehnički i financijski bio iznimno težak i izazovan put – priča Domagoj Boljar.

Sad im je mnogo lakše: imaju sedam zaposlenih, kupci su educirani, kaže, te žele poduprijeti ekološke projekte, a i sve više brendova i proizvođača materijala okreće se održivosti koju donose prirodni materijali. No žele dalje, traže investitore za daljnji rast i razvoj.

– Trenutačno smo fokusirani na prikupljanje novca kako bismo financirali daljnju proizvodnju i širenje tržištem. Intenzivno radimo na razvoju novih proizvoda i procesima certifikacije kako bi naši proizvodi i službeno zadovoljili visoke ekološke standarde, a kupce u budućnosti čekaju novi dizajn i novi tipovi obuće – kaže Domagoj.

Više pročitajte u novom broju digitalnog i tiskanog izdanja Lidera.

22. studeni 2024 03:19