Mediji su puni straha od korone i lockdowna. Ugostitelji su opet prvi na udaru najnovijih mjera koje možemo nazvati 'pritvaranjem' umjesto proljetnog 'zatvaranja'. Tvrtke svim sredstvima pokušavaju održati proizvodnju (pa čak i vlastitom karantenom u lokalnom hotelu uz desetopostotnu 'destimulaciju'). Broje se mrtvi, bolesni, izolirani, samoizolirani. Hrvatska je na izmaku ljeta bila među najopasnijim područjima na kontinentu, ali jesensko razbuktavanje epidemije u cijeloj Europi ne djeluje utješno ni za zdravlje ni za posao. Ipak, nije sve tako crno.
I u biznisu ima uspjeha i izvan IT-a. Zadarska zadružna pivovara Brlog pohvalila se ovog tjedna lanjskim rastom prodaje od 41 posto, a unatoč proljetnom lockdownu i ove je godine nastavljen rast prodaje, posebno u srpnju. Da Brlog nije usamljen, pokazuju i upravo objavljeni rezultati poslovanja u prva tri kvartala tvrtki koje kotiraju na burzi.
Kutjevo je unatoč suženom ugostiteljskom tržištu, a posebno turističkom, ostvario 5,8 posto veće prihode uz 11 posto veću iskazanu dobit. Rasli su i Saponijini prihodi (2,8 posto), i to uz čak 247 posto veću dobit. U toj tvrtki tvrde da su njihovi brendovi pokazali otpornost i na COVID-19. Čateks je podignuo prihode za 30 posto, uz udvostručenje dobiti. Razlog: ugovori s MORH-om i MUP-om. Vodoprivredi Zagreb prihodi su u devet mjeseci rasli dvoznamenkasto, a dobit je više nego udvostručena. No od 18 milijuna kuna dobiti čak 17 milijuna kapnulo je od dividendi na dionice koje ta tvrtka u većinskome privatnom vlasništvu ima u dvije tvrtke Zagrebačkih otpadnih voda. Poslovni prihodi rasli su ipak skromnije i uravnoteženi su s poslovnim rashodima.U vrijeme epidemije CROBEX je, doduše, pao 18 posto, ali na Zagrebačkoj burzi u devet mjeseci ostvaren je najveći promet – čak 19 posto veći nego prošle godine. Ožujak je bio jači čak i od dotad rekordnog rujna prošle godine, kad su Braća Pivac i srpski biznismen Nebojša Šaranović cijenu Kraševe dionice dizali u nebo. Zagrebačka burza u devet mjeseci narasla je 5,3 posto u prihodima i u dobiti.
Priznajem, ovo nije cjelovita inventura, nego tek druga strana one iskrivljene novinarske logike prema modelu 'što gore – to bolje'. Za razliku od senzacionalističkoga medijskog 'zakapanja' ljudi i tvrtki ovdje je intencija afirmirati pobjednike krize i uliti dašak optimizma.