Otvoriš bocu, gurneš ju pod nos i kažeš ljudima da dođu pomirisati', glasio je prije nekoliko godina savjet žene sa susjednog štanda Davora Ćikovića na 'Špancirfestu', gdje je na početku svog poslovanja nastojao prodati svoje ne tako popularne prirodne proizvode za čišćenje. Tu su večer prodali više nego svih dana prije, ljudi su čak i sami dolazili do njih, a to se događa i danas kada Davor Ćiković, osnivač i direktor tvrtke Hortiriviera, više ne mora trčati za kupcima jer oni sami pronalaze njegove proizvode.
Održivost i stil
A kako i ne bi kad su njegova sredstva za čišćenje simbolična naziva pero®, koja su ujedno glavni brend obiteljske tvrtke Hortiriviera, prava ekorevolucija. Naime, sadržavaju 99,92 posto prirodnih sastojaka (osim sapuna, koji su sto posto prirodni), i to iz lokalnog uzgoja. Najbrže se razgrađuju u okolišu, prirodnoga su, opuštajućeg mirisa i uz to imaju antibakterijska i antivirusna svojstva te certifikat Ecocert. Ambalaža je izrađena od čvrste, sto posto reciklirajuće plastike te je visokoprozirna kako bi se vidjelo što je u njoj. Ta se transparentnost zrcali i u filozofiji brenda. Naime, iako je zakon ne obvezuje, sve sastojke Hortiriviera navodi na etiketi. Dizajn je pak jednostavan i zabavan, pa nema potrebe da se sredstva skrivaju po zabačenim kutovima doma.
– Svi proizvodi brenda pero® izrađuju se ručno, u malim serijama, u našem pogonu u Matuljima. Sâm smiksam svaki proizvod koji dođe u nečije ruke. To je, zapravo, prava rijetkost, naime da se u istoj kući proizvod formulira, proizvodi, pakira i plasira, jer većina i domaćih i stranih brednova lijepi svoje etikete na proizvode koje je za njih formulirala i proizvela njska tvrtka. Naš je put mnogo kompleksniji, zahtjevniji, i ostavlja premalo vremena za prodaju i marketing, no tako zadržavamo potpunu kontrolu nad cijelim proizvodnim ciklusom – ističe Ćiković koji stoji iza svakog proizvoda, a njegova supruga Amina brine se o komunikaciji, odnosno marketingu.
Osim što je ambalaža pere® biorazgradiva, može se i ponovno napuniti na stanicama za punjenje u Rijeci, Varaždinu, Zagrebu, Zadru i Buzetu.
– Naš je cilj dopustiti da iskustvo proizvoda promijeni navike ljudi koji prije nisu ni razmišljali o ekološkim sredstvima za čišćenje, pranje rublja i osobnu higijenu – kaže Ćiković.
Pravi izazov
Međutim, put od pokretanja tvrtke Hortiriviera potkraj 2016. do danas nije bio lak. Osim što Ćikovići nisu imali ama baš nikakvo poduzetničko iskustvo, bilo je teško prikupiti potreban kapital za otvaranje tvrtke.
– Nisam imao vlastite ušteđevine pa sam tražio investitora, odnosno nekoga tko će uložiti početnih 20.000 kuna da mogu otvoriti tvrtku i staviti temeljni kapital. Onda je moja sestra, odvjetnica, mama dvoje klinaca i uz moju suprugu najveća generalna kritičarka, hladno rekla da će uložiti ona – govori Ćiković i dodaje da je nakon sestrine investicije bakinu kuću prenamijenio u 'labos', a garažu u ured.
Putem su se, kako to obično biva, susretali s birokratskim izazovima, ali i problemima u dotoku i nabavi osnovnih sirovina potrebnih za proizvodnju poput ambalaže i alkohola. Sveprisutan izazov bilo im je i postizanje isplative i naplative tržišne cijene, a ni dobivanje certifikata Ecocert nije im olakšalo taj cilj. Naime, kako objašnjava Ćiković, njihova ekološka proizvodnja prema Ecocertovim principima i s njegovim sirovinama znatno je skuplja od konvencionalne. Na policama trgovina nisu im pomogli ni mnogi konkurentski pseudoprirodni ili nimalo prirodni proizvodi, potpuno suprotni od onoga što pero® nudi.
– U peri® nema takva zavaravanja, nema razrijeđenih proizvoda po akcijskim cijenama. Potpuno smo iskreni i transparentni prema potrošačima – napominje Ćiković, uvjeren da ljudi to prepoznaju i zato biraju njihove proizvode.
Nakon nekog vremena ponovno im se nasmiješila sreća te su u rujnu 2020. na natječaju 'Pokreni nešto' svoje dobili novac koji im je pomogao u razvoju održivih proizvoda prema načelu 'bez otpada', zero waste.
– Biti među šest odabranih najboljih inovativnih ideja iz cijele Hrvatske vjetar je u leđa u jednoj mračnoj epizodi kad smo ostali suočeni s nestašicom sirovina i svega što smo prije podrazumijevali, smatrali normalnim i stalno dostupnim. O ideji zero waste vodotopivih i održivih doza za čišćenje i osobnu higijenu dugo smo razmišljali, ali bez novca iz zaklade Philip Morris i ACT grupe vjerojatno se ne bismo mogli u toj fazi upustiti u provedbu – vjeruje Ćiković, ali kao najveći izazov ipak ističe onaj privatno-poslovne prirode.
– Stanujemo u kući nasuprot proizvodnom pogonu, zato imamo osjećaj da posao nikad ne prestaje i da smo mu vječno dostupni. Osim toga, uskladiti privatni obiteljski život s malim djetetom i nas dvoje koji tek gradimo tvrtku od koje živimo i naizmjence radimo i čuvamo dijete na smjene, e, to je pravi izazov – kaže Ćiković.
Nužno zlo
Davorova sestra Vedrana uvelike je utjecala na razvoj brenda pero®, i to ne samo zato što je uložila u bratovu ideju nego i zbog njezine djece, Davorovih nećaka. S obzirom na to da ih je ujak Davor, dok je još bio student agronomije, morao čuvati, a u isto je vrijeme obožavao lickati svoj stari studentski stan, tako je došao na ideju proizvodnje sredstava za čišćenje koji ne štete ljudima, osobito djeci, životinjama i okolišu.
– Tijekom studija sam za vrlo malu najamninu živio u stanu u samom centru Zagreba, u zgradi staroj više o sto godina. Stan nije bio dirnut i ni kuna nije bila uložena u njega najmanje pedeset godina. Imao sam potrebu stalno prati vječno crne podove, zelene zidove i hrđavu kadu. Nećaci su već počeli ispitivati svoje roditelje: 'A zašto barba toliko čisti?', na što bi im oni odgovarali: 'Ma pustite ga, lud je, izbjegava učiti.' Za jednog je studenta kupovanje silnih sredstava postalo prilično skupo, a smrad klora nepoželjan za društveni život, zato sam počeo miješati vlastita – opisuje Ćiković kako se rodila ideja o poduzetništvu od koje danas živi.
No počeo ju je realizirati tek nekoliko godina poslije, kad je shvatio da se njegov rad u agronomskoj struci, koji se svodio na pesticide i umjetna gnojiva, kosi s njegovim svjetonazorom. Poželio je stvarati proizvode s jednostavnim formulacijama, bez štetnih sastojaka, koji čiste i najtvrdokornije mrlje a da pritom ne tjeraju suze na oči.
– Vratio sam se čišćenju kao zanemarenoj, dosadnoj kategoriji koja dotad nije doživjela potreban kulturni pomak; ostala je u domeni omraženosti, dosade, nužnoga vikend-zla – govori Ćiković i dodaje da su napravili svojevrsan preokret u tome 'prljavome' kućanskom poslu.
– Učinili smo proizvode za čišćenje humanijima, pročistili smo ih i izbacili iz njih apsolutno sve otrove, sve suvišne i štetne sastojke. Osim toga, dizajnom i marketingom dodali smo im malo zabave, ironije i smijeha – kaže.
Promjena mentaliteta
Osim što su inovativne proizvode pero® prepoznali i kupci i investitori, njihov se uspjeh zrcali i u profitu. Tijekom prošle, pandemijom obilježene godine, koja ih gotovo nije ni okrznula, zabilježili su rast prihoda, koji je prema podacima s Poslovna.hr-a 2020. iznosio 1,833.300 kuna, a to je čak za milijun kuna više nego prethodne godine.
– Pandemija, srećom, nije negativno utjecala na naše poslovanje i 2020. bilježimo stalan rast. Bolje smo se organizirali, potaknuli dotok sirovina, okrenuli se novim prodajnim kanalima i prilagodili uvjetima i situaciji. Godišnje rastemo 150 posto, a prihodi su u trećoj godini poslovanja rasli više od prosjeka za kategoriju u kojoj radimo. Počeli smo kao i većina startupova, radeći s velikim proizvodnim troškovima i prema konceptu koji smo iskušavali, učili smo i tek sada možemo govoriti o skaliranju – ističe Ćiković i dodaje da su dobili nov pogled na važne stvari poput odnosa s prirodom, drugim bićima, obitelji i samima sobom.
Usporedno s prihodom kontinuirano im raste dobit, a osim dobrog poslovanja svojim brendom prirodnih sredstava za čišćenje nastoje činiti ono najteže – mijenjati mentalitet ljudi da u svakodnevnim radnjama poput čišćenja kuće imaju na umu i zaštitu okoliša.
– Još smo u pokusnom razdoblju, još se probijamo i učimo. Kad smo kretali, ekologija je bila slabo zastupljena tema, osobito kod nas, a ekološki proizvodi za čišćenje izazivali su podsmijeh ili su bili smatrani pomodarstvom. Tek se nedavno počela pridavati pozornost stvaranju stiliziranih i sigurnih, ugodnih domova i prostora za život – smatra Ćiković naglašavajući da su od nužnog zla uspjeli stvoriti predmet žudnje.
Sada kada su postali prepoznatljivi u Hrvatskoj, planiraju se proširiti i na nova tržišta. Uvelike rade i na inovativnim zero waste prahovima, odnosno koncentratima topivima u vodi, koji dolaze u staklenim i aluminijskim bocama, a kojima nastoje još više smanjiti potrošnju energije, emisiju CO2 i onečišćenje zbog transporta.
Kako objašnjava Davor Ćiković, nastoje pratiti prirodan tijek razvoja svoje tvrtke koja od početka donosi ekološka i održiva, a ujedno estetski napredna rješenja.