
Deset najvažnijih događaja koji se NISU dogodili u 2019.

1. Cijene nisu pale zbog nižeg PDV-a
Uzalud smo u Lideru još prošle godine upozoravali, kao i cjelokupna ekonomska stručna javnost, da sniženje PDV-a na neke prehrambene proizvode, pelene i lijekove neće sniziti cijene u trgovinama. Tako su, naime, skidanje PDV-a 'spinali' iz Vladinih krugova, a kad su trgovci strpali razliku u svoj džep, nisu ni trepnuli ni beknuli.
2. Udvostručen broj državnih inspektora
Na znakovit datum, 1. travnja, počeo je raditi uskrsli ujedinjeni Državni inspektorat. Kad ga je Milanović ukinuo, 786 inspektora razasuo je po četrdeset inspekcija u osam ministarstava. A kad je Inspektorat uskrsnuo, nabubrio je gotovo dvostruko, na 1450 inspektora. No taj događaj u javnosti se nije osobito osjetio. Kao da su inspektori vrlo nježno obavljali svoj posao. Doduše, to ne misli 79 ugostitelja (među 7162 kontrolirana) kojima su objekti od početka travnja do kraja listopada zapečaćeni 'zbog obavljanja ugostiteljske ili turističke djelatnosti bez registracije, odnosno bez akata za obavljanje registrirane djelatnosti'. Zato jedva čekam (kao i svi poduzetnici) da se ostvari najava glavnoga državnog inspektora Andrije Mikulića da će na webu Inspektorata (dirh.gov.hr) objaviti popis propisa koji se nadziru u inspekcijskim nadzorima.
3. Crni labud – HDZ-ov dežurni Pedro za sve poraze
Jedna ptica, ni kriva ni dužna, okrivljena je za HDZ-ov podbačaj na izborima za Europarlament. O istome mogućem krivcu priča se i uoči predsjedničkih izbora, samo ne zna se hoće li za eventualni promašaj najveće stranke biti dovoljan jedan labud ili će se na odstrelu naći cijelo jato koje je svilo gnijezda na desnoj obali HDZ-ove rijeke. A možda i druge političke grupacije nakon ove nedjelje krenu u potragu za svojim crnim labudovima.
4. Ne dirajte mi granicu jer ja ću vas mlatiti!
Usprkos stalnom pritisku migranata na meki trbuh Hrvatske uspjeli smo ispuniti tehničke uvjete za pristupanje Schengenu. Možda je i zato bilo više incidenata, vraćanja, fizičkih obračuna, pa čak i pucanja na ljude koji se preko Hrvatske žele domoći obećane Zapadne Europe. A Zapadu je jedino važno da problem što više odmakne. Pa ćemo se mi i dalje baktati s migrantima, u skladu s najpoznatijim stihovima jednoga predsjedničkog kandidata – 'Ne dirajte mi ravnicu jer ja ću se vratiti', samo prilagođenim i prepjevanim kao u naslovu ove crtice.
5. Kako se Milan Bandić (ni)je kandidirao
Iz inače dosadne predsjedničke kampanje izdvaja se samo jedan protagonist, redatelj Dario Juričan, koji se ipak nije uspio kandidirati kao Milan Bandić (u skladu s imenom koje je i zakonski uzeo, ali prekasno za ovu kandidaturu). No zato iz dana u dan razveseljava javnost performansima – između središta Zagreba i Pantovčaka – uza slogan 'Korupcija svima, a ne samo njima'. I tako je pravi kontrapunkt ozbiljnijoj antikorupcijskoj kampanji Mislava Kolakušića. Ili je možda Juričan/Bandić ipak ozbiljniji od eurozastupnika Kolakušića?
6. Strategija 2030. još na čekanju
Velik dio Hrvatske još živi od pitanja 'Gdje si bio 1991.?' (a još su aktualne i 1941. i 1945.), ali zato će ovisiti o odgovoru na pitanje gdje ćemo biti 2030. Ta je godina u naslovu dokumenta koji se mukotrpno porađa u bespućima birokratske zbiljnosti. Nešto je počelo 2018., malo pa ništa napravljeno je ove godine, a dokument je trebao biti izrađen do 31. prosinca. Dotad su na dnevnom redu strategije vezane uz klimatske promjene, morski okoliš, energetska, pa čak i strategija borbe protiv siromaštva, a tek onda ćemo, možda, dobiti generalnu strategiju. Pa ćemo onda sve ove partikularne po običaju spremiti pod tepih.
7. Prodavanje magle, hladovine i Lucky Donkey Shita
Prodavanje magle više nije puka dosjetka, nego postaje lukrativna poslovna kategorija. Hrvatska je ove godine dobila originalni proizvod – hladovinu. Koncesionari jadranskih plaža počeli su, naime, iznajmljivati i dodatno naplaćivati – mjesta u hladu. Jedna ležaljka na Trpnju iznajmljivala se za 25 kuna, a u hladovini ispod palme cijena se popela na 75 kuna. To me podsjetilo na također originalne hrvatske izume – karlovačku maglu, pašku buru i lički špiljski zrak koji se prodaju u staklenkama. Ipak, najoriginalniji je OPG Jagić. U Telašćici na Dugom otoku pod nazivom Lucky Donkey Shit prodaje, naravno, magareća govna. Cijena jednog suvenira – prava sitnica: 40 kuna.
8. Izmislila rođendan da bi dobila auto
Sad već bivša direktorica tvrtke Croata iz Biograda Nikolina Kovačević najprije je izmislila trideseti rođendan lokalnog radija (tri godine prerano), u povodu toga organizirala je nagradnu igru, a onda je napokon, izvještava Slobodna Dalmacija, sama izvukla dobitnike dviju glavnih nagrada. Tako je sponzorska Toyota Aygo otišla u ruke Dijani Mikić, a skuter Vesni Šekulin. Dijana je majka Marka Mikića, direktoričina nevjenčanog supruga, a Vesna je majka Drine Bešenić, pročelnice u biogradskoj gradskoj upravi. Kad je pukla bruka, skuter je vraćen, ali ne i automobil. Direktorica je pak otišla na bolovanje pa dala otkaz ispraznivši prije toga račun. Ostavila je minus od oko 800.000 kuna i desetak ljudi bez plaće od kolovoza.
9. Godina u kojoj opet nisu ukinute vize za SAD
Godinama hrvatski diplomati obilaze washingtonske hodnike ne bi li isposlovali ukidanje viza Hrvaticama i Hrvatima za SAD. Amerikanci su svih tih godina, još od ulaska Hrvatske u EU, vrlo susretljivi i puni razumijevanja: 'Vi Hrvati sve ste bliže ukidanju viza, ali, eto, mi imamo stroga pravila – vize su obvezne za sve države iz kojih se odbija više od tri posto zahtjeva.' Pa nam je onda američki izvor šapnuo rješenje: neka vize zatraži što više bogatih poslovnih ljudi i političara, kojima će sigurno biti odobrene, pa makar ih i ne iskoriste. Tako su problem s vizama riješili Poljaci, pa zašto taj efikasni recept ne bismo iskoristili i mi? Za razliku od prethodna dva laureta to neće biti prodavanje, nego kupovanje magle.
10. Brexit – najvažniji globalni 'nedogađaj'
Ne sjećam se da će bilo koja druga ishitrena odluka imati veće posljedice za život cijeloga kontinenta, a pogotovo za budućnost Velike Britanije, Škotske i Sjeverne Irske. Populistički trik garniran čak i obmanom Kraljice na kraju je kao britanskoga Pirova pobjednika iznjedrio Borisa Johnsona. Sapunica s Brexitom cijelu se godinu provlači medijskim prostorom, a finale će imati, valjda, na novi obećani datum – 31. siječnja. U svakom slučaju, Brexit je najveći globalni događaj koji se ove godine nije dogodio.