U vrijeme kada se intenzivno naglašava važnost digitalizacije, velika je i važna vijest kako je jedan od hrvatskih najuspješnijih studija za arhitekturu i urbanizam 3LHD osnovao svoj digitalni start up Volum3 koji je namijenjen arhitektima, građevinarima i ostalim dionicima građevinskih projekata. Kako kaže arhitekt Marko Dabrović, suosnivač 3LHD-a, arhitektura i građevina, kao djelatnosti, barataju jako velikim brojem podataka, informacija, nacrta, tablica i slično koji se isporučuju u registratorima, bilježe na papiru, u različitim formatima, iznimno je teško biti siguran u ažurnost i točnost podataka. Naprosto ima je bila potrebna digitalizacija.
- Sam email nije alat pomoću kojeg je moguće upravljati tolikim brojem informacija. Javlja se potreba za novim alatima, dodatnim softverima i raznim aplikacijama koje za sobom povlače otvaranje novih profila i različita ograničenja pri korištenju, a sami korisnici moraju naučiti raditi u svima njima. Sudionici na projektu tada budu zatrpani mailovima, zauzeti pisanjem zapisnika i izvješća, telefonskim pozivima, pronalaženjem negdje već zapisanih informacija i ponovnim slanjem i objašnjavanjem detalja i podataka koji već postoje u nekom mailu, registratoru, starom zapisniku... A sve to prekida i otežava suradnju, a greške postaju neizbježne. Stvari se dodatno kompliciraju na međunarodnim projektima, kada sudionici nisu u istoj zemlji i ne govore nužno istim jezikom. Upravo smo stoga i razvili platformu koja je u funkciji od 2016. godine i koja se pokazala idealnom za suradnju svih dionika, posebice kod velikih projekata.
Kome je platforma namijenjena?
Platforma je namijenjena svim sudionicima u procesu planiranja investicije, projektiranja, gradnje i upravljanja zgradama od najmanjih do najvećih projekata. Svi moduli VOLUM3-a napravljeni su kao digitalna verzija radnih procesa u stvarnom svijetu - korisnici ne moraju svoj način rada prilagođavati softveru već vrlo jednostavno i intuitivno koriste njegove mogućnosti. Većina softverskih rješenja na tržištu nije kolaboracijska, već su koncipirani za rad jedne struke ili jedne faze projekta i upravo se tu VOLUM3 razlikuje od ostalih alata.
Koliko se dugo razvijala?
Na prvu ideju o razvoju vlastitog softvera koji bi nam pomogao u organizaciji posla smo došli 2000.godine. Rast ureda značio je nove izazove – upravljanje troškovima, plaćama i procjenama radnih sati za tim, predviđanje troškova vanjskih suradnika i sl. Tada smo razvili POT (project organization tool) koji aktivno koristimo i danas. Rad na većim projektima poput sportskih dvorana (Centar Zamet, Spaladium Arena) i hotela (Hotel Lone, Apartmansko naselje Amarin) donio je nove izazove - kompleksne troškovnike, zahtjevne procjene investicija i vrijednosti opreme koja se planira ugrađivati u objekte. Zato 2011.godine razvijamo software za specifikaciju opreme i materijala, bazu koja danas sadrži preko 13000 proizvoda i materijala korištenih na brojnim projektima koji su dostupni samo interno u 3LHD-u. Kada smo 2013. počeli intenzivno raditi na međunarodnim projektima shvatili smo da je organizacija projektiranja i gradnje na lokacijama izvan Hrvatske, kada suradnju treba organizirati na više jezika, veliki problem koji uključuje korištenje puno različitih aplikacija i softvera. Činilo se da bi idealno rješenje u tom slučaju bila neka vrsta kolaboracijske online platforme koja bi objedinila najbolje značajke pojedinačnih korištenih alata. Projekti poput dvorane za hokej u Torontu (Sportski centar Port Lands), Hotela LN Garden u Kini, Dolder Waldhaus u Zurichu ili Grand Park Hotela u Rovinju potvrdili su koliko je nužno razviti takvu platformu. Vrlo smo brzo shvatili da ovakvu platformu ne možemo razvijati samo za vlastite potrebe. Ona mora postati komercijalna i globalno prihvaćena kako bismo riješili probleme s kojima se susrećemo u praksi. Naši kolege u Hrvatskoj pa i cijelom svijetu imaju iste izazove i susreću se s istim problemima kao i mi, logičan korak je bio da platforma postane dostupna svima. 2017. za projekt “Kolaboracijska platforma VOLUM3” dobivamo financijska sredstva od EU, otvaramo novu tvrtku i pokrećemo razvoj VOLUM3-a.
Koliko je cijeli start up stajao?
U suradnji i uz potporu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i Strukturnih fondova 2017. godine pokrenut je razvoj prve faze - opsežna digitalizacija arhitektonskih projekata. Ukupna vrijednost projekta koji je trajao od 2017. do 2019. financiranog od strane EU fonda za regionalni razvoj je oko dva milijuna kuna, a iznos EU sufinanciranja je gotovo 1,5 milijuna kuna. Dio sredstava za daljnji razvoj platforme uložio je 3LHD. Kroz potporu EBRD-a proveden je projekt vrednovanja same platforme kako bismo osigurali da je plasiranje na tržište dobar potez.
Koliko je ljudi na tome radilo?
Sama platforma nastajala je posljednje četiri godine i na njezinom se razvoju i dalje radi. Iza VOLUM3-a stoje partneri u 3LHD-u, Olja Gešvind i arhitektice Dragana Šimić, Uršula Juvan, Koraljka Brebrić Kleončić kao veza između arhitekata i programera, te mnogi vrijedni članovi 3LHD tima koji su idejama doprinijeli razvoju aplikacije; Filip Patčev je arhitekt aplikacije, Jelenko Hercog je dizajnirao sučelje, a Boris Kremenović je vodeći programer u timu s Brunom Kozinom i Lukom Perićem. Dora Pendeš vodi podršku i edukaciju a Iva Bubalo prodaju. Danas VOLUM3 ima 6 djelatnika.
Što to znači za 3LHD, hoćete li i dalje razvijati start up-ovske platforme, ako da kakve?
3LHD je postao znatno konkurentniji razvojem i korištenjem VOLUM3-a. Razvoj je bio nevjerojatno zanimljiv proces i iskustvo s mnogo uspona i padova. Radi se o ogromnom ulaganju vremena jer u Hrvatskoj ne postoje jasni standardi klasifikacije pa smo sve standarde potrebne za funkcioniranje razvijali ispočetka, dok u europskim državama postoje usvojeni standardi. Svi budući fokusi razvoja su izdvojeni u firmu VOLUM3 a 3LHD se fokusira na svoje osnovne djelatnosti - arhitekturu, urbanizam i dizajn.
Kakvi su dugoročni planovi s tim projektom?
Cilj VOLUM3-a je omogućiti potpunu digitalizaciju procesa projektiranja, građenja i održavanja zgrada u svim elementima koji se ne tiču 3D modeliranja a za koje postoje odlična software rješenja za svaku struku. Trenutno su u razvoju moduli Troškovnik i Tender, na kojima surađujemo s Abiliom iz Adris grupe. Većina trenutnih korisnika platforme dolazi iz Hrvatske i zemalja regije. Plan nam je proširiti se na europsko a zatim i svjetsko tržište.
A tko su uopće korisnici?
Ova jedinstvena platforma za suradnju trenutno ima više od 1400 aktivnih korisnika iz 576 kompanija kojima omogućava brzo i jednostavno upravljanje projektima – transparentno se upravlja rokovima, zadacima i odgovornostima pojedinih suradnika na projektu. Podaci su pohranjeni u oblaku, uvijek dostupni i sigurni. Svaki modul platforme je digitalna verzija stvarnog procesa rada - sve je povezano s projektima. Od korisnika ne zahtijeva prilagodbu na novi način rada. Aktivni su moduli: Nacrti, Zadaci, Sastanci i Specifikacije. U fazi razvoja su moduli Troškovnik i Tender, a nedavno je predstavljen Katalog proizvoda.
Na kakvim projektima ste platformu već isprobali?
Neki od referentnih projekata na kojima je korištena platforma VOLUM3 u fazi razvoja su Kampus Infobip i Urania, a danas se koristi na projektima Kampus Rimac, Hotel Westin i Hotel Marjan tvrtke Maistra, te stambeni blok Park Kneževa investitora VMD. VOLUM3 je odlično rješenje za sve privatne i javne projekte u kojima investitor želi lako pratiti napredak projekta. Na javnim je projektima pogotovo bitno da se osigura kvalitetan i dobro vođen projekt te da su sve informacije vjerodostojne i na jednom mjestu. Dodatne prednosti korištenja platforme su i financijske i ekološke. Npr.jedan tablet za gradilište jeftiniji je od kompleta printane dokumentacije (koja zahtjeva i dodatno vrijeme da se proizvede - ispiše, savije tj.formatira, složi u registratore, dostavi na gradilište), umjesto velike količine mapa koje treba fizički skladištiti - sve je trenutno dostupno na ekranu. VOLUM3 je zanimljiv i tvrtkama koji se bave sličnim industrijama npr. projektiranje i gradnja brodova jer su problemi s kojima se susreću u procesu rada isti ili slični onima koji se javljaju u projektiranju i građevini. Module Sastanci i Zadaci može koristiti bilo koja tvrtka koja želi poboljšati poslovanje i voditi uredne zapisnike sa svih sastanaka. Reakcije su iznimno pozitivne jer korisnici vrlo brzo prepoznaju koliko im VOLUM3 olakšava, ubrzava i unaprjeđuje rad. Cilj je da svi sudionici u projektu rade svoj segment posla, da se mogu na njega u potpunosti fokusirati, a da se problemi u komunikaciji i gubitak vremena kao posljedica toga smanje na najmanju moguću mjeru.