Gordan Kolak na čelo Končara – Elektroindustrije došao je početkom 2020. godine naslijedivši dugogodišnjeg direktora Darinka Bagu, koji je na toj funkciji proveo 21 godinu. Prije preuzimanja kormila u ruke Kolak je godinu dana bio Bagin zamjenik. Magistar je strojarstva i stručnjak u poslovnom, financijskom i organizacijskom restrukturiranju složenih poslovnih sustava. Končar je za iduću godinu najavio 3,4 milijarde kuna prihoda, što je rast od 10 posto. Najveći dio prihoda dolazi od prodaje energetskih, distributivnih i mjernih transformatora, zatim od tračničkih vozila i generatora te projektiranja i gradnje složenih elektroenergetskih objekata. Većinsko vlasništvo u Končaru drže mirovinski fondovi, a trenutačno je glavni fokus na 'peglanju' nove strategije razvoja Končara, koja će se sljedeći utorak predstaviti Nadzornom odboru.
U kojem će se smjeru Končar strateški mijenjati?
– U tijeku je donošenje Integralne strategije 2020+, koja obuhvaća poslovanje cijele Grupe Končar, u skladu s nacionalnom strategijom te strategijom Europske unije, koje podrazumijevaju nastavak investicija u zelenu energiju i digitalna rješenja. Tako su obnovljivi izvori i digitalizacija vrlo važan dio naših strateških promišljanja. Do kraja prvoga kvartala imat ćemo konačan okvir novoga strateškog razvoja Končara. Sigurno ćemo nastaviti razvoj i iskorake u dijelu elektroenergetike i tračničkih vozila, poput nedavno sagrađene najveće hrvatske sunčane elektrane na Visu i izvoza tramvaja u Latviju, kojim smo otvorili vrata EU i za tračnička vozila. Intenzivno smo krenuli u sveobuhvatnu digitalizaciju te u sljedećim godinama očekujemo snažniji iskorak u tom području. Promjene su nužne, a naš fokus dodatno je usmjeren i na rast i razvoj zaposlenika, unaprjeđenje efikasnosti organizacijske strukture i proizvodnih procesa, povećanje prihoda i otvaranje novih tržišta te proširenje portfelja proizvoda i usluga. Smatram da Končar kao regionalni lider u elektroindustriji i proizvodnji tračničkih vozila mora biti predvodnik tih promjena.
Čime ćete širiti portfelj proizvoda i usluga? Hoćete li izlaziti iz nekih dijelova poslovanja?
– Cilj je jačati elektroenergetski portfelj, odnosno jačati ulogu Končara u području razvoja i isporuke rješenja iz područja obnovljivih izvora energije. Razvijamo segmente u kojima možemo osigurati najvišu dodanu vrijednost, s fokusom na energiju vjetra, sunca i vode. Svjesni smo svih promjena koja tržišta doživljavaju, potreba i zahtjeva naših kupaca, ali i tehnologija koje ih prate i na tome ćemo temeljiti svoju konkurentnost. Sinergija zelenog i pametnog u idućem razdoblju je neizostavna. Proteklo razdoblje bilo je orijentirano na pojedine ciljane i fragmentirane dijelove energetske tranzicije, a iduće će se razdoblje fokusirati na prilagodbu i promjenu cjelovitih energetskih sustava. To je budućnost i važno je da se za nju dobro pripremimo, da se za te projekte osigura sufinanciranje iz europskih fondova te da istodobno potičemo društva koja mogu sudjelovati u takvim projektima na aktivnije uključivanje. Končar se upravo okrenuo daljnjem razvoju tehnologija i proizvoda koji će spajati zeleno i pametno te našim partnerima omogućiti da budu u tijeku s trendovima. Ako pogledamo nekoliko godina unatrag, vidimo da smo izlazili iz nekih dijelova poslovanja koja više nismo vidjeli u fokusu našeg razvoja, poput kućanskih aparata, koji i danas nose ime Končar, ali nisu dio naše grupe. Izašli smo i iz proizvodnje dizala i alata, a istodobno smo osnaživali segment tračničkih vozila i obnovljivih izvora energije. Posljednjih godina prošli smo određeno čišćenje našeg portfelja te smo sada u fazi konsolidacije ključnih poslovnih procesa. U budućnosti su moguće dodatne promjene, ali zasad smo zadovoljni ovom strukturom.
Najavili ste digitalizaciju vlastite proizvodnje i finalnih proizvoda, što će to konkretno značiti, možete li navesti neke primjere?
– Da bismo održali korak s konkurencijom te našim kupcima mogli nuditi cjelovita rješenja, nužna je integracija digitalnih proizvoda i usluga te razvoj sustava poslovne podrške koje ćemo ugrađivati u naša postojeća i buduća složena rješenja. Digitalizacijom proizvodnje već postižemo veću učinkovitost u projektiranju i proizvodnji te takva ulaganja nastavljamo i u našim tvornicama. Naši kupci imaju i očekivanja povezana s industrijom 4.0 te je bitno digitalizirati proizvode, kako bi oni isporučivali dodatnu vrijednost. Taj segment kontinuirano se razvija te je neizostavno vezan uz internet stvari – povezivanje fizičkih postrojenja i elemenata na mreži s ciljem razmjene podataka u realnom vremenu. Tijekom 2020. Grupa Končar razvila je i implementirala rješenje za upravljanje gubicima električne energije u prijenosnoj mreži Hrvatskog operatera prijenosnog sustava, koje otvara mogućnosti upotrebe podataka s obračunskih mjernih mjesta u realnom vremenu. Dodatno, uspješno sudjelujemo i na projektima iz programa Obzor 2020, od kojih se može izdvojiti projekt SYNERGY, vezan uz digitalnu transformaciju energetskog sektora, gdje s vlastitim kibernetički sigurnim softverskim rješenjima sudjelujemo u razvoju upravljanja i aktivacije velikih skupova podataka za održive i pametne gradove.
Koliko je Končar sada digitaliziran u odnosu na svoje konkurente koji već dugo rade na industriji 4.0? Koliko je posla pred vama?
– Suština onoga čemu stremimo nije samo usporedba s konkurencijom, pa se time i ne opterećujemo, već povećavanje učinkovitosti digitalizacijom vlastita razvoja i proizvodnje. Imamo primjer Končara – Distributivnih i specijalnih transformatora, koji korištenjem parametarskog 3D modela transformatora znatno skraćuju njegovo dizajniranje i projektiranje. Cjelokupni proces digitalizacije ovisi i o stupnju spremnosti i zahtjevima naših kupaca. Elektroenergetski sektor nije se navikao na brze promjene, međutim, svakako je jasno da će se u idućem srednjoročnom razdoblju suočiti s vrlo velikim promjenama. Stoga individualnim pristupom prema kupcima razvijamo i vrlo uspješno implementiramo rješenja koja su ukorak s globalnim trendovima. Razmišljamo o drugačijem pristupu, primjerice putem koncepta innovation laboratorija, odnosno digital factory laboratorija u sklopu našega Laboratorijskog centra, kojim bismo omogućili svim sastavnicama Grupe Končar da razvijaju, testiraju, unaprjeđuju, digitaliziraju i virtualiziraju vlastita rješenja, kao pripremu za internet stvari. Važno je istaknuti i dugogodišnju uspješnu suradnju u tom području sa stručnom i akademskom zajednicom, u cilju razvoja i zadržavanja stručnoga kadra, u Končaru i u Hrvatskoj.
Kolike se prilike otvaraju Končaru s obzirom na skraćivanje dobavnih lanaca u Europi? Imate li već neke naznake u tom kontekstu?
– Na početku pandemije ni Končar nije bio pošteđen izazova pred kojima je bila logistika u Europi. Moramo naglasiti da smo zahvaljujući brzoj reakciji EU s otvaranjem zelenih koridora, ali i koordinaciji s našim dobavljačima s kojima smo u kratkom roku ishodili sva potrebna rješenja, brzo premostili početne teškoće u dobavnim lancima. U kratkom roku uspjeli smo se vratili u standardne i normalne poslovne tokove, pa tako pravodobne isporuke i poštovanje rokova dogovorenih s krajnjim kupcima ni u jednom trenutku nisu bili ugroženi. U 2020. se dosta i spominjao reshoring, koncept povratka proizvodnje u matične zemlje. Ključne kompanije na europskom tržištu osvijestile su činjenicu da se ne možemo uvijek oslanjati na proizvodnju na dalekim tržištima, što je ova pandemija potvrdila. Postoji potreba i opravdanost za smislenim jačanjem europske proizvodnje, kako bi se osigurala otpornost na buduće krize i nove globalne izazove. Tijekom 2020. razgovarali smo s nekoliko velikih svjetskih kompanija u kontekstu lokalizacije njihove proizvodnje u EU i njezina premještanja iz Latinske Amerike i Azije. Bilo je i provjere nekih proizvodnih procesa, ali još je rano reći hoće li to rezultirati konkretnim poslovima.
Planirate li suradnju sa startup-tvrtkama da biste ubrzali vlastitu digitalnu transformaciju?
– Končar surađuje s raznim kompanijama, od kojih su mnoge mala i mikropoduzeća. One su nam važni partneri na pojedinim projektima te dobavljači vrijednih proizvoda i usluga koji se integriraju u naša kompleksna rješenja. Da bismo se mogli dodatno usmjeriti na ozbiljniji razvoj usluga i rješenja, velik potencijal vidimo u startupovima i manjim kompanijama, što će nam omogućiti novi set vrlo vrijednih kompetencija. Vodimo razgovore s nekoliko manjih kompanija koje su prisutne u ICT segmentu u energetici. Pokušat ćemo s njima raditi nove iskorake, a možda i akvizicije. Partnerstva su jako važna jer tržište ne čeka, morate surađivati i tako se razvijati
Cijeli intervju možete pročitati u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.