Prema već klasičnom obrascu uporabe spina u vrijeme političkih poremećaja, kao glavna tema u posljednje vrijeme iskrsnula je promjena kalendara praznika i blagdana za iduću godinu. I dok se politički vrh u Banskim dvorima igra križića – kružića na kalendarima, istodobno zaboravlja da je taj kalendar netko naručio, otisnuo i kupio.
Cijela šarada s praznicima i blagdanima nanijela je poduzetnicima veliku štetu, prije svega tiskarama koje su još ljeti otisnule kalendare, rokovnike i personaliziranu robu s datumima, zatim trgovcima koji te materijale prodaju, a na kraju i marketinškim odjelima kompanija koje naručuju poslovne darove za partnere. Većina tog materijala naručuje se ljeti jer su tiskarama zimi kapaciteti zauzeti. Kao i obično, politika nije razmišljala o poduzetnicima i njihovim troškovima.
– Službeno još nije donesen konačan prijedlog i zakon, a već nam je nanesena velika šteta. Cijela ova histerija došla je na naplatu jer većina kupaca želi kalendare s novim datumima koje još nitko nije potvrdio. Kalendare smo već otisnuli, prodali smo oko četrdeset posto narudžbi i sada većina naručitelja te narudžbe otkazuje. Nanesena nam je šteta i u materijalu i u radnim satima. Ako odluka o novom rasporedu bude donesena do kraja godine, morat ćemo još dodatno opteretiti resurse koji će ionako biti prenapregnuti u to vrijeme – ističe Zoran Holik, zamjenik direktora Grafike Osijek, tvrtke na čijem je čelu vlasnik i direktor Saša Ostojić.
Ta se tvrtka u mjerodavnim institucijama nastojala informirati o tome kako postupiti, no od njih nije dobila konkretan odgovor pa je odlučeno da će se kalendari tiskati prema starom rasporedu.
– Naša tvrtka izgubila je velik iznos, a i nije riječ samo o kalendarima; tu su i tiskani rokovnici i trgovačka roba koju prilagođavamo kupcima. Najbolje bi rješenje bilo da raspored za iduću godinu ostane kakav jest i da se eventualne promjene uvedu od 2021. – zaključuje Holik.
U Recomu, trgovačkoj tvrtki koja, među ostalim, proizvodi rokovnike, Lovro Reljanović, sin direktora i vlasnika Deana Reljanovića, rekao nam je da u proizvodnji rokovnika također nisu ništa promijenili, da još ne osjećaju gubitke, ali da sve češće primaju upite kupaca jesu li njihovi materijali ažurirani.