Pandemija virusa COVID-19 nije jednako utjecala na poslovanje svih tvrtki, pa tako ni izvoznika. Iako je u početku kod većine zabilježen pad narudžbi, a kod nekih su i potpuno obustavljene, čini se da su mnogi poslovanje prilagodili novim uvjetima života i rada i 'novom normalnom'. Neki čak rastu dvoznamenkastim stopama, neki su na tržište izbacili nove proizvode, a nekima koronakriza ide na ruku, kao primjerice Modepacku, koji proizvodi ambalažu za internetsku dostavu robe. Kako nam je rekao direktor i vlasnik Jure Širić, narudžbe su im znatno porasle, a time i prihodi, koji su u prva tri kvartala narasli čak 65 posto u odnosu na isto razdoblje lani iako su prije izbijanja pandemije planirali rast na godišnjoj razini od 30 posto, a nakon izbijanja koronakrize ove su godine očekivali da će rast biti oko 50 posto. No, brojne narudžbe i njih su iznenadile, pa do kraja godine očekuju prihode od 52 milijuna kuna, od čega će onih ostvarenih od izvoza biti više od 90 posto.
Ni riječkoj Alarm automatici narudžbe iz inozemstva nisu pale, štoviše, u prvih devet mjeseci bilježi 27-postotni rast izvoza, iako je 17 posto manji od planiranog, a i poslovanje cijele tvrtke raslo je deset posto te je vrijednost naručene i isporučene robe plasirane u izvoz u prva tri kvartala pet milijuna eura.
– U ovoj situaciji sve što je dvoznamenkasti rast odličan je rezultat. Trenutačno je ugovaranje velikih projekata najviše ugroženo, jer je njihovo naručivanje zbog opće neizvjesnosti usporeno, ali unatoč problemima s pandemijom nedavno smo ugovorili veliki projekt u Crnoj Gori, a brzo smo se i u hodu preorijentirali na brojne male projekte, kojih su naručitelji tvrtke iz privatnog sektora – rekao je za Lider Boris Popović, direktor i suosnivač Alarm automatike.
Dodaje da se odlično prodaju rješenja za suzbijanje COVID-19, kojih narudžbe stalno rastu, a naručitelji su vrtići, škole, domovi za starije, zdravstvene ustanove, tvrtke, sajmovi. U 2019. ukupan prihod im je iznosio 115 milijuna kuna, a udio izvoza je bio oko 35 posto te se unatoč koronakrizi povećao na 40-ak posto svih prihoda, koji su također dvoznamenkasto rasli.
– Osvajamo nova tržišta, Slovačku, Češku, Austriju, i više se fokusiramo na bežična rješenja upravljiva mobilnim aplikacijama. Pokrenuli smo B2C market i jednostavna rješenja pametne automatizacije i ona se odlično prodaju – istaknuo je Popović.
O tome kakva je situacija s narudžbama iz inozemstva iz DIV grupe poručuju da se njihovo poslovanje sastoji iz dva bitno različita segmenta: gradnje brodova i vijčanog programa, stoga na to pitanje postoje i dva odgovora. Darko Pappo, član Uprave DIV grupe, kaže da u brodogradnji pokazatelji izvoza nisu loši jer pandemija zasad nije imala većeg utjecaja, ali za sljedeću godinu još nisu dobili nove narudžbe. Prihod se u brodogradnji ne smanjuje, ali sve narudžbe koje su bile pred potpisivanjem su odgođene. No, novim ugovorima se ipak nadaju budući da je tržišni segment gradnje srednje velikih kruzera, u kojemu je Brodosplit čvrsto pozicioniran, pretrpio znatno manji udar od brodogradilišta koja su gradila megakruzere.
A kakva je situacija na novim tržištima Kraša te kako s narudžbama stoje u Vetropak Straži, Podravki, Badelu 1862, AKD-u, DHL-u, Liburnia pomorskoj agenciji i Tehnixu pročitajte u digitalnom i tiskanom izdanju Lidera.