Hrvatska
StoryEditor

[HRVATSKI SWOT] Predrag Bejaković: Trebamo obrazovanje na osnovi potražnje, a ne ponude

22. Prosinac 2020.
Predrag Bejaković

Obrazovanje se provlačilo i u ranijim analizama u serijalu 'Hrvatski SWOT' i to s različitim vrednovanjem. Analitičari su ga smještali baš u sve kategorije. Isto je napravio Predrag Bejaković iz Instituta za javne financije u svojoj originalnoj analizi koju je u cjelini pripremio isključivo iz obrazovnog rakursa. To ipak nije SWOT analiza obrazovanja, nego pokazuje koliko školski sustav utječe na razvoj gospodarstva.

Tvrdi da su ulaganja u materijalni i ljudski kapital presudna za gospodarski razvoj te da je visoka povezanost ostvarenog rasta i povećanja dohotka po glavi stanovnika s ulaganjima u obrazovanje i obrazovnom strukturom.

Bejaković se poziva na niz relevantnih autora koji su utvrdili kako stupanj obrazovanja djeluje na gospodarski rast te da je pozitivno povezan i s industrijskim razvojem.

image
SWOT 795 - Predrag Bejaković
foto

Obrazovna struktura stanovništva i zaposlenih usklađena s gospodarskim potrebama presudna je odrednica zapošljivosti, konkurentnosti i gospodarskog razvoja, tvrdi Bejaković, ali primjećuje da se može s priličnom sigurnošću procijeniti da su obrazovani u Hrvatskoj u znatnoj mjeri završili škole, fakultete i akademije koje nisu neposredno odabrane prema potrebama suvremenoga gospodarstva te da zaposlenici u traženim zanimanjima često ne raspolažu s važnim potrebnim znanjima i sposobnostima.

Stoga naglašava dodatnu važnost obrazovanja odraslih kojim se poboljšava zapošljivost i konkurentnost radne snage: – To bi trebalo olakšati pronalaženje posla i ublažiti dugotrajnu nezaposlenost, omogućiti smanjenje rashoda socijalne skrbi i preusmjeriti ih u programe poticanja gospodarskog razvoja.

Zbog svega toga Bejaković, među ostalim, predlaže razvijanje konzistentnog sustava informacija o obrazovnim i kvalifikacijskim potrebama na tržištu rada te da se obrazovni sustav izmijeni iz sustava vođenog ponudom u sustav vođen potražnjom. Svjestan je da je, pogotovo za malu zemlju poput Hrvatske, teško ostvariti odgovarajuću konkurenciju u pružanju obrazovnih usluga te pouzdano signaliziranje o kvaliteti pojedinih škola. Stoga je, tvrdi Bejaković, potrebno dosljedno i objektivno praćenje, ocjenjivanje i objavljivanje obrazovnih rezultata pojedinih škola i programa obrazovanja odraslih.

U novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera možete pročitati i analize glavnih ekonomistica dviju velikih banaka – Ivane Jović (PBZ) i Zrinke Živković Matijević (RBA), poduzetnika Dražena Oreščanina, jednog od čelnika Glasa poduzetnika i Ernesta Vlačića s veleučilišta Algebra

22. studeni 2024 02:40