Hrvatska
StoryEditor

[HRVATSKI SWOT] Veljko Ostojić: Prijetnju ‘nove normale‘ turizam mora iskoristiti kao priliku

21. Prosinac 2020.
Veljko Ostojić
Najvjerojatnije će se hrvatska turistička marketinška strategija za sezonu 2021. temeljiti na ovisnosti o autodestinacijama te privatnom smještaju i kampovima. Međutim, treba nam i strategija za sljedeće razdoblje

Treba li u kriznim vremenima 'liječiti' svoje slabosti ili jačati snage? Grubo rečeno, hrvatske 'slabe' točke u turističkom sektoru (velika ovisnost o autodestinacijama, odnosno slabije razvijeni zračni prijevoz, te šaroliki smještajni segment kojim uvelike prednjače privatni smještaj i kampovi) sada su se, u vrijeme korone, pokazale kao naše prednosti.
Najvjerojatnije će se hrvatska turistička marketinška strategija za sezonu 2021. temeljiti na ta dva 'aduta'. Međutim, ona dugoročno ne smiju ostati u tom statusu.

image
Ostojić swot1
foto

Smještajna je struktura nepovoljna i u posljednje tri godine dostigla je vrhunac u stopi rasta privatnog smještaja, a u hotelskom dijelu stagnira, posebno u segmentu greenfield-investicija, koje ćemo u ovim okolnostima još dulje čekati. Ove godine realizirana su samo ona ulaganja koja su već bila u nekoj fazi realizacije i za koja su već pripremljeni proračuni. Veliki globalni hotelski brendovi i dalje nas zaobilaze jer luksuzni projekti kasne ili uopće ne postoje. Najveći su investitori postojeće kompanije koje imaju destinacijski monopol, što je specifično za hrvatsko tržište, a novih nema na vidiku.

Oporezivanje za socijalni mir

Osim toga, radi socijalnog mira vlada neravnomjerno porezno opterećenje organiziranog turizma u Hrvatskoj (turistička poduzeća) u usporedbi s vlasnicima apartmanskog smještaja (tzv. smještaj u domaćinstvu). S druge strane, turistička poduzeća u ovoj su krizi bila prioritet Vladinih mjera za spašavanje radnih mjesta, a privatni smještaj nitko nije spašavao i može se pretpostaviti da će ova kriza nemali broj iznajmljivača staviti u nezavidan položaj, ne samo iz perspektive potencijala biznisa već i buduće nezaposlenosti.

image
Ostojić swot2
foto

Turistički sektor vuče već predugo repove neriješenih zakonodavnih okvira. Dan kad ćemo napokon imati riješeno pitanje koncesija nad zemljištem još nije svanuo. Slična je situacija sa Zakonom o pomorskom dobru.

Prionulo se i na reorganizaciju sustava turističkih zajednica, koje su se na lokalnoj razini trebale preusmjeriti u organizacije destinacijskog menadžmenta koje će manje biti 'sustav', a više kreator sadržaja i ponude, međutim, veći pomaci još nisu vidljivi (čast iznimkama). Inovativni projekti i dalje su rezultat individualnih entuzijasta, a ne strateške odrednice turističkog sustava.

A ponuda i sadržaj destinacija su resursi koji donose mnogo veću dodanu vrijednost od dobre zemljopisne pozicije neke zemlje. Veliki izazov bit će pronaći alternativni push za odredišta poput Dubrovnika i Zagreba koja će, što zbog ovisnosti o aviogostima, što zbog strukture gostiju s dalekih tržišta, i iduće godine sigurno biti u problemu.

Veliki doprinos hotelijera

Hotelski sektor, iako u najmanjem obujmu, najviše financijski pridonosi državnom proračunu. Hotelske kompanije u koroni su se vrlo dobro pripremale za razne scenarije i još bolje reagirale na brze i trenutačne promjene na tržištu koje su diktirale epidemiološke mjere. Nije se išlo na drastične rezove radne snage, koje u normalnim vremenima kronično nedostaje, međutim, bit će vrlo velik izazov zadržati likvidnost.

Kad se podvuče crta nad financijskom 2020., sektor će brutalno osjetiti pad prihoda, a nema jamstva da će dogodine biti bolje. Država će i dalje morati biti glavna poluga za očuvanje turističkog sektora, što je možda i pošteno. Bez obzira na vrlo visok udio turizma u BDP-u, koji većina ekonomskih stručnjaka smatra opasnim, štoviše, jednom od najvećih prijetnji gospodarstvu, država je godinama ubirala plodove, a da nije ni orala ni kopala. Sad je vrijeme za koliki-toliki reciprocitet i financijsku potporu sektoru. Uostalom, na obali ne postoji nikakva alternativa za zapošljavanje ljudi koji žive od turizma.

22. studeni 2024 08:30