Kakav industrijski skok Hrvatska treba, odnosno što je potrebno poduzeti da bi se uklonile slabosti industrije i iskoristila šansa generacije za industrijski zaokret prema porastu inovativnosti i širokoj primjeni industrije 4.0., bile su teme na panel raspravi koja se održala u sklopu Industry Daya Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).
Kristian Krpan, član izvršnog odbora HUP-a, istaknuo je da smo četiri puta manje produktivni od Njemačke, zbog čega imamo i manje plaće i ne možemo još pričati o skraćivanju radnog tjedna. Moramo povećati produktivnost i stvoriti dodatnu vrijednost. A da bismo napravili transformaciju, moramo imati i kadrove.
Krpan je također istaknuo problem da 30 posto strukovnih znanja otpada na trogodišnje obrazovanje. Smatra da djecu trebamo napraviti konkurentnijima na tržištu rada.
Nedostatak radne snage
Zoran Gligorić, predsjednik HUP- Udruge elektroindustrije, odgovorio je na pitanje imamo li ljude koji bi mogli provesti digitalizaciju i uvesti nas u industriju 4.0.
– Tržište rada i obrazovni sustav su dvije velike diskrepancije kod nas. Odgojno obrazovni sustav nikada nije odgovarao onome što nama na tržištu rada treba, a tržište rada ne odgovara onomu što poslodavci zahtjevaju – istaknuo je Gligorić.
– Strukovne škole nam traju tri godine, a ti mladi ljudi nemaju praksu jer ju obavljaju u svojim školskim radionicama. One ne mogu biti kompetentne za osposobljavanje poput kompanija u kojima mogu naučiti procese rada. Važno je vidjeti procese rada, kako neka organizacija radi te upoznati kulturu rada – dodao je Gligorić.
Na pitanje bi li uvoz radne snage riješio dio tog problema, Gligorić je istaknuo da smo i dalje zemlja tranzita, ali da će obrazovana radna snaga morati pokrepati rupe jer na tržištu radne snage jednostavno – nema.
Sergio Galošić, član Izvršnog odbora HUP- Udruge metalne industrije, s druge strane smatra da s privlačenjem radne snage ne možemo konkurirati Austriji i Njemačkoj, nego se moramo fokusirati da vratimo naše zaposlenike u Hrvatsku.
Kako podići produktivnost Hrvatskih tvrtki?
Na panelu se raspravljalo o problemu neefikasnosti velikih tvrtki. One, naime, brže mogu napraviti digitalnu transformaciju te povući male poduzetnike sa sobom.
Nije potrebno sve digitalizirati, već onaj segment koji će dodati neku dodatnu vrijednost, jer ako digitalizacijom zagušite proizvodni proces, niste napravili puno – istaknuo je Galošić te objasnio što je sve potrebno za povećanje produktivnosti tvrtki.– Produktivnost je koliko jedan radnik zaradi, dakle, prihod po radniku. Da bismo povećali produktivnost, moramo ili smanjiti trošak radnika ili dignuti prihod, a za to moramo imati bolji proizvod i ulagati u istraživanje i razvoj. Pozitivan primjer toga je Mate Rimac koji je uz pomoć istraživanja i razvoja proizveo visoko kvalitetan proizvod – naveo je Galošić.
Moramo, dakle, ulagati u nove vještine koje do jučer nisu postojale, držati učenike što duže u školi i dati im što bolje znanje. Uvoz radne snage stoga nije rješenje, smatra Galošić.
– Dajmo da ta težnja prema izvrsnosti bude sve viša i viša. Tu država ima vrlo jake i jasne alate, primjerice poreznu politiku. Mi kao društvo moramo rasti – zaključio je Galošić.
Destimulirajući faktori
U cijeloj toj priči mora se paziti i na ekološki otisak koji ostavljamo u tom procesu. Izvanredna profesorica sa zagrebačkog Geotehnološkog fakulteta, Aleksandra Anić Vučinić, u raspravi se dotaknula teme rasta naknadi za gospodarenje otpadom te istaknula da se ono mora osvijestiti na državnoj razini.
– Za posebne kategorije otpada smo napravili iskorake na razini Europe, ali su naknade bile odrezane bez diverzifikacije složenosti procesa. Moramo osvijestiti da zaštita okolišta i sustav gospodarenja otpadom košta i to radimo zbog budućih generacija. Nekad ćemo platiti i više ako želimo potaknuti ekološku proizvodnju – navela je profesorica.
Jelena Festini Ugrina iz Fortenova grupe govorila je o destimulirajućim faktorima koji poslodavce odvlače od digitalizacije i prelaska na industriju 4.0. Faktor koji igra veliku ulogu je strah da se tvrtka za povećavanje produktivnosti mora obvezati i na povećanje broja zaposlenih, što je rizik koji ih u početku demotivira za ulaganje u digitalizaciju i razvoj.
Kada ćemo postati društvo 4.0?
Na kraju panela, govornici su dali svoje mišljenje o tome kada ćemo postati društvo 4.0. Gligorić kaže za 15 godina, a Festini Ugrina samo je naglasila da drugi već govore o industriji 5.0. Profesorica Anić Vučinić smatra da već gazimo u društvo 4.0, a s njom se složio i Krpan.
– Zakoračili smo u industriju 4.0 u segmentu potrošnje, ali ne i u segmentu stvaranja dodane vrijednosti. Industrija 4.0 izuzetno je opasna kategorija. Oni koji ne naprave taj skok, njihova budućnost je neupitna – nema je – zaključio je Krpan, a s njim se složio i Galošić.
– Nećemo ući ni u industriju 3.0, ni u industriju 4.0 jer ćemo biti primorani preskočiti ih da bismo uskočili na vlak. A svi oni koji to ne naprave, neće ih biti – rekao je Galošić te istaknuo da se bojimo da će zbog robotizacije i automatizacije nestati radna mjesta, a znamo da su one višestruko povećale rada mjesta, ali u novim područjima.
Budući da se otvaraju nova znanja, mi moramo biti spremni s našim obrazovnim sustavom. Galošićev zaključak je da bismo imali kadar koji bi mogao pratiti tvrtke koje će biti u industriji 4.0, moramo mijenjati i transformirati naše srednje škole i fakultete. To je ukratko i zaključak cijelog panela dostupnog na YouTube snimci.