HŽ Cargo: Mirenje propalo, vlakovi uskoro neće prometovati
Dio zaposlenika HŽ Carga od danas u 17:30 stupio je u štrajk nakon što nije uspjelo mirenje između predstavnika Ministarstva pomorstva prometa i infrastrukture sa predstavnicim a Sindikata željezničara Hrvatske.
Rekao je to nakon sastanka predsjednik SŽH Zoran Maršić istaknuvši da su bili spremni na kompromis s Upravom, ali da nije bilo sluha s druge strane.
Sindikalci zahtijevaju usklađivanje Kolektivnog ugovora HŽ Carga sa Zakonom o radu u dijelu koji se odnosi na kriterije kod utvrđivanja viška radnika. Naime, Uprava HŽ Carga je potpisala kolektivni ugovor sa Sindikatom strojovođa Hrvatske koji uključuje i novi Pravilnik o organizaciji. Njime je predviđeno smanjenje broja zaposlenih za 804.
Međutim, Sindikat željezničara Hrvatske s tim nije bio zadovoljan jer su smatrali da Pravilnik diskriminira ostale radnike u odnosu na strojovođe koji su najbolje prošli što se tiče gubitka radnih mjesta. Maršić je rekao da HŽ Cargo ne čine samo strojovođe već i radnici koji rade i ostale poslove u tvrtki, a bez kojih tvrtka ne može. U prvih dan ili dva tvrtka neće osjetiti štrajk jer su vlakovi već spremni, a strojovođe nisu u štrajku, no vrlo brzo će nastati problemi zbog toga.
Prema njemu, teško je izračunati koji će biti gubici HŽ Carga ovim štrajkom s obzirom da je ionako svaki dan bilo otkazivano 15 vlakova zbog lošeg stanja u tvrtki. Najavio je da će 390 radnika sigurno tužiti HŽ Cargo zbog nezakonitog kolektivnog ugovora i da će svaki koji bude tužio tvrtku dobiti 200 tisuća kuna na sudu.
- Sad izračunajte kolika je to šteta. Mi nismo rekli da nema viška zaposlenih, ali on se treba utvrditi po jasnom kriteriju. Uprava je procijenila s kim će imati najviše problema pa je Sindikatu strojovođa izašla u susret. No mi nećemo stati, 90 posto članova se već izjasnilo da idemo u štrajk ukoliko mirenje ne uspije - rekao je Maršić.
Sindikat traži da se nastavi s procesom restrukturiranja, ali ne na način da se restrukturiranje samo svodi na donošenje sistematizacije kroz Pravilnik o organizaciji koji se radi, kako tvrde, po imenima i prezimenima i izmišljanjem radnih mjesta, već da se napravi u skladu s potrebama rada, jednako za sve radnike.
- Utvrđivanje broja radnika koji su potencijalni tehnološki višak provedeno je u skladu sa Zakonom o radu uz prethodno savjetovanje s Glavnim radničkim vijećem. Lista potencijalnoga tehnološkog viška utvrđena je na temelju Pravilnika o organizaciji i sistematizaciji te kriterijima koji su navedeni u Kolektivnom ugovoru. - kazali su iz Uprave.
Ističu kako su potpisivanju Kolektivnog ugovora prethodila su dva mjeseca pregovaranja s predstavnicima reprezentativnih sindikata – Sindikatom strojovođa Hrvatske i Sindikatom željezničara Hrvatske. Kriterije za izlučivanje potencijalnog viška radnika predložili su predstavnici reprezentativnih sindikata koji su bili članovi Pregovaračkog odbora za sklapanje Kolektivnog ugovora. Predstavnici Sindikata željezničara Hrvatske potpisivanjem zapisnika s održanih sastanaka prihvatili su načine izlučivanja i kriterije za zbrinjavanje viška radnika, no konačnu verziju Kolektivnog ugovora 5. veljače nisu potpisali. Uz Sindikat strojovođa Hrvatske Kolektivnom ugovoru HŽ Carga pristupili su i Samostalni sindikat HŽ Carga, Sindikat tehničkog pregleda vagona i vlakova HŽ-a i Sindikat radnika Hrvatskih željeznica. Ostvarenje preduvjeta koje je Upravi HŽ Carga postavila Vlada RH, koji uključuje smanjenje broja zaposlenih i ukupne mase plaće te privatizaciju ili pripajanje ovisnih društava, uvjet je za ostvarivanje financijske konsolidacije, rješavanja dugovanja nastalih u višegodišnjem prethodnom razdoblju i podizanja tvrtke na razinu konkurentnosti u uvjetima liberalizacije tržišta željezničkoga teretnog prijevoza.
- Uz ostvarivanje tih preduvjeta, Uprava HŽ Carga provela je i provodi mjere racionalizacije poslovanja, među koje nije mogao biti uvršten prijedlog o uvođenju nepunoga radnog vremena jer se takvim načinom organizacije ne bi ostvarile znatnije uštede. Nakon ostvarivanja navedenih preduvjeta, Vlada RH dala je jamstvo za kreditno zaduženje za restrukturiranje HŽ Carga u iznosu od 250 milijuna kuna, čija su sredstva namijenjena zbrinjavanju viška radnika i podmirivanju tekućih troškova. Uz to Vlada je dala i suglasnost na smjernice Plana restrukturiranja HŽ Carga od 2014. do 2018. godine, koji treba odobriti Europska komisija.- zaključili su.
